Doprava v Piešťanoch je pred kolapsom
Radnica ide za 48-tisíc eur optimalizovať mestskú autobusovú dopravu. Za jej prevádzku platí mesto Piešťany ročne 400-tisíc eur trnavskej spoločnosti ARRIVA. Impulzom k tomuto kroku vedenia radnice boli poslanci mestského zastupiteľstva.
Reagovali na článok v našich novinách z úvodu tohto roka, v ktorom sme poukázali na absolútne najvyššie dotovanie mestskej hromadnej dopravy spomedzi veľkosťou obdobných miest v regióne a, naopak, na jej najmenšiu vyťaženosť cestujúcimi.
Mestská autobusová doprava (MAD) v Piešťanoch jazdí takzvaným hviezdicovým spôsobom. Od roku 2008 ju na území kúpeľného mesta prevádzkuje trnavská dopravná spoločnosť ARRIVA. MAD je zabezpečovaná ôsmimi autobusmi, pričom jeden je záložný v prípade poruchy. Autobusy premávajú na jedenástich linkách s celkovým ročným objemom približne 334-tisíc najazdených kilometrov.
V roku 2010 bola MAD optimalizovaná takzvaným generelom dopravy, spracovaným odborníkmi z katedry dopravných stavieb na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Podľa tohto materiálu malo mesto pokračovať aj v regulovaní parkovania v centre spoplatnením parkovísk a zriaďovaním jednosmeriek tak, aby obyvatelia Piešťan uprednostňovali hromadné prostriedky pred individuálnymi. K tomu však doteraz nedošlo.
Poloprázdne autobusy, ulice plné áut
Ak aj niektoré čiastkové regulácie v parkovaní následne prišli, evidentne nie sú pre dochádzanie do centra autobusmi dostatočne motivujúce. Naopak, mesto sa neustále viac zapĺňa osobnými automobilmi. Autobusy tak premávajú poloprázdne. I napriek tomu radnica za ich prevádzku platí stále viac. Za posledné tri roky sa ročná dotácia vyšplhala z 315-tisíc eur až na 405-tisíc za rok 2017.
Pritom v Hlohovci na takýto účel vyčleňujú z rozpočtu 113-tisíc, v Skalici 98-tisíc, v Senici 155-tisíc a v Novom Meste nad Váhom len 22-tisíc eur. A tak po poukázaní na tieto obrovské rozdiely poslanci mestského zastupiteľstva prijali uznesenie, v ktorom zaviazali vedenie radnice spracovať novú optimalizáciu dopravy na území Piešťan. Podľa nich by tento materiál mal hromadnú dopravu zatraktívniť pre čo najširšie vrstvy obyvateľstva, jej dotovanie zlacnieť a zároveň znížiť množstvo tých aut, ktoré do centra prichádzajú len za účelom priviesť ich majiteľov do práce.
No zdá sa však, že vedenie mesta toto zadanie poslancov vôbec nepochopilo a za sumu 48-tisíc eur sa ide riešiť len optimalizácia grafikonu, prípadne zmena umiestnenia autobusových zastávok či korekcie v trasovaní MAD.
Potvrdila to pre nás víťazná firma na realizáciu tohto projektu, košická spoločnosť ECOTEN.
Optimalizácia či zmena grafikonu?
Proces optimalizácie, ako nás informoval riaditeľ tejto spoločnosti Ján Mihalečko, bude spočívať v distribúcii dotazníkov medzi obyvateľov mesta, pomocou ktorých firma zistí, odkiaľ a kam sa Piešťanci potrebujú autobusmi odviesť.
To však problém s MAD tak, ako ho poslanci chceli riešiť, celkom určite neodstráni. „To sú neúčelné vynaložené verejné financie. Začať treba najprv ako keby od konca. Najskôr riešiť parkovanie v centre mesta. Ale nie zaasfaltovaním ďalších trávnikov, ale režimovaním súčasných parkovacích plôch a zvýšením ich obslužnosti. To jest, aby sa na jednom parkovacom mieste v priebehu niekoľkých hodín vystriedalo viacero parkujúcich automobilov,“ vysvetlil poslanec Remo Cicutto.
Podľa neho cesta, ako dostať ľudí do autobusov, je v spoplatnení parkovania v centre mesta tak, aby celodenné státie pred firmou, úradom či podnikom, v ktorom obyvatelia mesta pracujú, bolo pre nich nevýhodné. „Ak si lepšie všimnete parkoviská v centre, sú v prvom rade zapratané autami s piešťanskou poznávacou značkou a stoja tam celý deň. Spoplatnenie parkovania nemá tvoriť príjem mesta, ale má ľudí motivovať v centre dlhodobo neparkovať,“ dodal R. Cicutto.
A až po vykonaní týchto krokov má podľa neho význam začať meniť grafikony či trasy, odkiaľ a kam majú autobusy jazdiť a naplniť potreby obyvateľov okrajových častí pre dochádzanie do centra.
Cesty i parkoviská nepostačujú
To, že sa situácia s počtom vozidiel premávajúcich po našich cestách za posledné desiatky rokov dramaticky zmenila, prezrádzajú i policajné štatistiky. Kým v roku 2003 bolo v Piešťanskom okrese zaevidovaných 17 962 vozidiel, v roku 2017 je to už viac ako dvojnásobok, t. j. 39 125 áut jazdiacich s piešťanským evidenčným číslom.
Ak na Slovensku bude trend v počte áut pripadajúcich na jednu rodinu dobiehať krajiny západnej Európy, dá sa očakávať, že sa ich počet ešte o tretinu navýši. To by znamenalo, že ich zakrátko v Piešťanskom okrese pribudne viac ako trinásťtisíc. V celkovom sumáre to bude viac ako 50-tisíc vozidiel jazdiacich s piešťanským evidenčným číslom.
To však je už počet áut, na ktoré nie sú svojou priepustnosťou pripravené ani piešťanské mestské komunikácie a už vôbec nie parkoviská. Z toho vyplýva, že len zmena grafikonu autobusov podľa predstaviteľov vedenia radnice dopravu v Piešťanoch nijako nezachráni. Odvrátiť kolaps stacionárnej, ale i dynamickej dopravy môžu len zásadné riešenia tak, ako to radným už pred rokmi napovedal generel dopravy.
Inak kolóny s veľkým zdržaním v nich, čo zatiaľ Piešťanci zažívajú len pri svojich cestách do Bratislavy, si zanedlho budú užívať už aj v domácom prostredí kúpeľného mesta.