Za zápchy v Piešťanoch si vodiči sčasti môžu sami

Zápchy v Piešťanoch sú už krutou dennou realitou. Kedysi sa objavovali v piatky či pred sviatkami, teraz ich máme denne. Vznikajú ráno a neskoro popoludní, ale výnimkou nie sú ani obedné hodiny. Objavujú sa dokonca i v nedeľu, keď sa cezpoľní ponáhľajú na diaľnicu do Bratislavy.

Bežná situácia v Piešťanoch - kolóny od Krajinského mosta až po čerpaciu stanicu Shell. (Autor: autor/FB Dopravný servis - okres Piešťany a okolie/Supa)

Každodenným strašiakom sú však kolóny áut pred centrom mesta, konkrétne na Krajinskej ceste v okolí okružnej križovatky pod mostom, ktoré sa tiahnu od križovatky pod Červenou vežou pri Penzióne Benátky niekedy po čerpaciu stanicu Shell, či až za svetelnú križovatku Krajinská-Bratislavská. Veľké množstvo áut sa naraz pokúša dostať cez Krajinský most na druhú stranu rieky.

Na riešenie tejto nepríjemnej situácie sme sa pýtali na Odbore výstavby a dopravy Mestského úradu v Piešťanoch a dozvedeli sme sa, čo sme aj sami vypozorovali – za zápchy si vodiči z veľkej časti môžu sami.

Autobusy, sanitky i hasiči majú „smolu“

Mnohí vodiči už prehodnotili aj rozhodnutie sťahovať sa za rieku Váh – do obcí Banka, Moravany nad Váhom, Ratnovce či ďalej. Ďalší sa rozhodujú, že deti umiestnia v školách a v škôlkach v mieste bydliska. Problémom je veľké množstvo áut na poddimenzované Piešťany i staručký most, ktorý viac áut nepojme. V kolónach trpia autobusy, ktoré majú narušené jazdné poriadky, keďže „bus pruhy“ v Piešťanoch neexistujú, a vytváranie „záchranárskej uličky“ najmä na moste je v Piešťanoch utópiou.

Mesto sa natiahnuť nedá

Okrem hlavného ťahu trpia aj vedľajšie cesty a Piešťany sa nezriedka upchajú celé až do momentu neprejazdnosti. Na vine sú rôzne faktory. „Riešenie problému kongescií na ceste II/499 je dlhodobý problém, ktorý sa zhoršuje hlavne v popoludňajších hodinách a koncom pracovného týždňa. Druhým podnetom k zhoršeniu dopravnej situácie prispievajú väčšie dopravné obmedzenia v okolitých mestách, ako napríklad oprava mosta v Hlohovci alebo v súčasnosti oprava mosta nad diaľnicou D1 v smere na Nitru a oprava mosta na rýchlostnej ceste R1, na základe čoho využívajú vodiči alternatívne trasy. Najhoršia situácia, ako už bolo spomínané, je na ceste II/499 v časti od Krajinského mosta po cintorín na Bratislavskej ceste. Z tohto dôvodu, sa upchávajú aj miestne ulice Nitrianska, A. Dubčeka, Teplická, D. Tatarku, Dlhá a Komenského. Treba podotknúť, že vlastníkom cesty II. triedy je Trnavský samosprávny kraj a nie Mesto Piešťany. Taktiež v súčasnosti nevidíme riešenie, ktoré by sa dalo uplatniť na Krajinskej ceste. Nie je možnosť rozšíriť ju ani zrušiť okružné križovatky,“ hovorí o probléme kongescií, teda zápch, referent pre dopravu a technickú infraštruktúru na Mestskom úrade v Piešťanoch, Tomáš Hudcovič.

„Prispatí“ šoféri sú ďalším dôvodom

Na zápchy si podľa všetkého treba zvykať alebo začať vychovávať generáciu šoférov, ktorí nebudú stáť tam, kde nemusia, a budú viac „draví“. Spomalení vodiči si totiž z veľkej časti zápchy robia sami.

Niekedy, keď stojím v zápche na Krajinskej ceste, zo zábavy pozerám, koľko vodičov zbytočne zastaví pred okružnou križovatkou, aj keď je prázdna. S hromžením za volantom potom usudzujem, že to je nadpriemerná väčšina, okolo 80 percent. Keď sa dostanem na rad, zisťujem, že „kruháč“ je prázdny, nikde nikoho a autá stoja ako na „stopke“. Takéto šoférovanie je neprípustné a v žiadnom väčšom meste by neobstálo, stačí sa ísť previezť do Bratislavy či Budapešti, tam by spomaleného našinca vyslovene „zožrali“ zaživa. „Vodiči nevedia jazdiť cez okružné križovatky ani cez most, majú zbytočne veľké rozostupy, jazdia neprimerane pomaly a podobne,“ vyratúva Hudcovič problémy, ktoré by skôr sedeli na detské dopravné ihrisko.

Samostatnou kapitolou sú šoféri, ktorí sa na Krajinský most zo strany od Ratnoviec „púšťajú“, aj keď nemajú prednosť. „Výsledkom je potom absurdná situácia, že vedľajšia cesta v smere od Ratnoviec je zaplnená minimálne a hlavná cesta od Banky je upchatá až po cintorín v tejto obci hlavne ráno počas školského roka,“ krúti hlavou referent. Na týchto „hrdinov“ by si mala čo nevidieť posvietiť aj polícia, zápchy sa totiž s takýmto správaním budú iba zhoršovať. Pravidelne sme svedkami dopravných nehôd na tomto mieste, ktoré majú spoločného menovateľa – drzé tlačenie sa do križovatky a nedanie prednosti v jazde.

Svoju časť viny nesú aj chodci, ktorí neprimerane využívajú priechod pre chodcov pri Lemone, nevstupujú naň po skupinkách, ale samostatne, a vždy zablokujú celú okružnú križovatku. Chodci majú o kúsok ďalej k dispozícii podchod, ktorý nenarušuje premávku, ten však tak hojne nevyužívajú. Riešením by bolo zrušenie priechodov pre chodcov na okružnej križovatke pod mostom, tí by potom boli nútení využívať podchod na to určený.

Kmitanie hore-dole všetko len zhoršuje

Svoj podiel na dopravnej situácii má aj spôsob terajšieho života mladých rodín. Deti do školy denne vozia, čím kmitajú hore-dole napríklad z Banky do Piešťan a potom naspäť, čo ešte viac zhusťuje premávku.

Nechodila som do školy až tak dávno a veru rodičia ma nikam nevozili. Buď som si našla autobus, celoročne vytiahla bicykel, a keď pršalo, mohla som ísť pešo. Tento trend osobných šoférov detí zvyšuje aj problémy pri každej škole, kde mamičky zastavia aj v strede cesty, len aby dieťa malo blízko do školy.

Problémom je i vyššie osídľovanie obcí za mostom, pričom most je iba jeden a nie je možné ho rozšíriť. Riešenie je nákladné, dlhodobé a nepočíta sa s ním. „Zatiaľ jediným riešením je už dlho spomínaný južný obchvat Piešťan, ktorý by väčšinu vozidiel, ktoré cez mesto len „tranzitujú“, odklonil, a tým by sa zlepšila situácia na ceste II/499 a zároveň na miestnych komunikáciách. Avšak toto riešenie nie je otázkou na Mesto Piešťany,“ priznáva referent Hudcovič.

Pred rokmi omieľaný a nezrealizovaný južný obchvat mesta zapadol prachom času, práve keď ho najviac potrebujeme. „Budeme sa tejto téme venovať na odbore dopravy a budeme tiež zisťovať, v akom štádiu je príprava južného obchvatu,“ informovala Piešťanský týždeň vedúca odboru výstavby a dopravy Alena Kubalcová Figurová.

Riešením je zatiaľ rýchle, ale bezpečné šoférovanie, nezdržovanie premávky a hlavne ohľaduplnosť a myslenie aj na iných ako na seba. Áut bude v Piešťanoch a okolí čoraz viac a šoféri odchovaní zaspatou premávkou sú už prežitkom, ktorý si nemôžeme dovoliť rovnako ako drzosť a egoizmus, ktorý krásne vidieť i na našich cestách.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je štvrtok 26. decembra – Druhý sviatok vianočný. Meniny má Štefan.
  • 26.12.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 26. decembra 2024
Meniny má Štefan, zajtra Filoména