B. Paulovičová vystavuje obrazy oslavujúce život
Venuje sa grafike, dizajnu, sochárskemu umeniu, ilustruje knihy, maľuje. Jej obrazy plné zaujímavých až exotických motívov, bájí a fantázie ocenia najmä ľudia s vytríbenými citmi, intuíciou a zmyslom pre oslavu krásy. Život je krásny – oslavujme ho! Tak znie pozvanie do piešťanskej Magna Gallery na výstavu mladej nežnej umelkyne Barbory Paulovičovej.
Jej dielo predstavil v piatok 9. septembra počas vernisáže kurátor Karol Felix. Umelkyňa svoju kolekciu nazvala príznačne – Volanie čiže The Calling. Spestrila ju vystúpením orientálnej tanečnice, ktorej originálny program vyvolal úspech. Výstava potrvá do 8. októbra.
„Doménou mojej tvorby je alchýmia v kresbe, snažím sa o precíznosť, presné ťahy štetcom v nových exotických technikách a námetoch, o podmanivú harmóniu a symbiózu farieb s pútavou naratívnosťou. Keď kreslím, často neviem slovami a písmom presne vyjadriť, čo cítim, ale neskôr sa vždy nájde presná odpoveď a popis mojich pocitov: Zlaté jablko s vrkočmi vyrastajúce z nového konára Stromu života (Gunungan) predstavuje odkaz predkov, odozvu hlasu starých Slovanov, ktorá prehovára k srdciam naším materinským jazykom. Moje pocity vyjadruje odkaz prastarých Slovanov – ich komunikácia so Slnkom aj moje samotné logo – jablko s vrkočmi, tiež srdcová čakra a prepojenie balijského bantenu (volania a vízie) so znameniami, ktoré mi prúdia zhora do mojej tvorby, tiež aj pohanskí bohovia, ktorí nám dávajú sily.“
Jablká v dielach B. Paulovičovej nesú znaky človeka – počujú, majú uši, hovoria cudzími rečami alebo len škeria plné pery s vyplazeným jazykom. Vznik chutného plodu zo semienka cez kvet a zošúverený ohryzok až k novej rastline naznačuje príbuznosť so životným cyklom človeka. A tak jabloňový sad ožíva na plodoch tvárami blízkych. Pripomína rodostromy – rodové väzby, rodinné dedičstvá, vzťahy plné lásky i životného poznania. Jablko nepadá ďaleko od stromu. Mladá umelkyňa vo svojich dielach často invenčne prekračuje európske konotácie. Je vidieť značný vplyv prostredia počas jej štipendia na ostrove Bali alebo je za jej tvorbou hlavne jej otvorená myseľ? Symbolika jablka u nej nadobúda širšie (často intímne) významové roviny, ako keď jablko meditatívne prijíma odkaz z kozmu, z mladého Gununganu vyrastá nový strom života alebo zrelý plod máva s novým elánom motýlími krídlami v sprievode veselých a medonosných včiel.
Jablká z cyklu šťastia sú oslavou života. Autorské grafiky vznikli remeselne i časovo náročnou technikou z farebnej hĺbkotlače: obrázok sa vyrýva do medených platničiek a každá farebná vrstva sa nanáša prostredníctvom lisu na vlhký papier. Evokuje alchýmiu ako z dávnych čias zlatého veku. Dolce vita! Život je krásny, oslavujme život.