V Piešťanoch sa zjavia nové autobusy, no podľa všetkého jazdiť budú po starom

„V Piešťanoch budeme mať nové vozidlá mestskej autobusovej dopravy,“ píše radnica na svojej webovej stránke. A ako dopĺňa, od roku 2024 bude služby mestskej autobusovej dopravy (MAD) zabezpečovať desať nových autobusov, štyri z nich budú na elektrický pohon. O novom trasovaní liniek však mestský úrad nepíše ani slovo, pritom už v roku 2018 nechalo vedenie mesta spracovať sociologický prieskum, z ktorého vzišlo, že súčasné trasovanie autobusových liniek je nevyhovujúce.

(Autor: ilustr. foto, InoBat Auto)

Mesto na svojej webstránke uvádza, že dokončilo súťažné podklady a vyhlásilo súťaž na zabezpečenie služby vo verejnom záujme – „Obstaranie služby vnútroštátnej pravidelnej autobusovej dopravy osôb (mestskej autobusovej dopravy) na území mesta Piešťany a miestnej časti Kocurice“.

Predmetom zákazky je výber poskytovateľa služby na prevádzkovanie MAD v súlade so zámerom zabezpečiť verejnosti kvalitnú MAD a zohľadniť sociálne a environmentálne aspekty regionálneho rozvoja. Zmluva bude uzavretá na desať rokov so začiatkom od 1. januára 2024 s možnosťou uplatnenia opcie na jeden rok.

Úspešný uchádzač v prechodnom období 12 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o službách vo verejnom záujme a zabezpečení MAD osôb v meste Piešťany a miestnej časti Kocurice zabezpečí, aby všetky základné vozidlá boli nové, z toho minimálne štyri musia byť na elektrický pohon. „Za nové sa považuje vozidlo, ktorého dátum výroby bol najskôr v roku 2022,“ píše radnica na svojej stránke na internete.

A tak podľa tejto informácie sa ani po dvanástich rokoch zavedenia súčasného systému MAD na ňom nič nezmení, teda okrem toho, že mestskú kasu bude stáť opäť o čosi viac peňazí. Vlani to bola suma 484-tisíc eur a pre tento rok je už viac ako 533-tisíc. Akurát, že po meste zrejme budú jazdiť nové autobusy.

Nové autobusy, trasy po starom

Radnica nechala ešte v úvode roka 2018 spracovať sociologický prieskum o spokojnosti obyvateľov mesta so spôsobom trasovania mestskej dopravy, za ktorý zaplatila 48-tisíc eur. Podľa tohto prieskumu malo dôjsť k celkovej zmene trás aj umiestnenia autobusových zastávok spôsobom, aby kopíroval súčasné potreby obyvateľov.

V závere roka 2018 v dôsledku komunálnych volieb došlo k zmene vo vedení radnice. Miloša Tamajku vystriedal Peter Jančovič, ktorý mesto vedie už druhé volebné obdobie, ale o zmene systému MAD s cieľom lepšieho využitia obyvateľmi ostalo úplné ticho.

Množstvo áut, ktoré prechádzajú centrom mesta, spôsobuje dopravný kolaps. Ak by však chceli vodiči prestúpiť do autobusov, ich trasovanie dnešným požiadavkám nevyhovuje.

Málo muziky za veľa peňazí

O nevyhovujúcej a pre mestskú kasu predraženej MAD sa v zastupiteľstve diskutovalo niekoľko rokov. Na projekt jej optimalizácie vyčlenili poslanci i potrebné financie. Realizácia novej koncepcie prevádzkovania autobusov však išla dostratena, a tak i dnes autobusy po meste premávajú v zásade rovnako ako v roku 2010 bez zohľadnenia požiadaviek obyvateľov a v súčasnosti už za takmer dvojnásobnú dotáciu pre súkromnú firmu z verejných prostriedkov.

MAD v Piešťanoch jazdí takzvaným hviezdicovým spôsobom. Od roku 2008 ju prevádzkuje trnavská dopravná spoločnosť ARRIVA. Autobusy premávajú s celkovým ročným objemom približne 340-tisíc najazdených kilometrov.

Už v roku 2010 bola MAD optimalizovaná takzvaným generelom dopravy, spracovaným odborníkmi z katedry dopravných stavieb na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Podľa tohto materiálu malo mesto pokračovať aj v regulovaní parkovania v centre a zriaďovaním jednosmeriek tak, aby obyvatelia Piešťan uprednostňovali hromadné prostriedky pred individuálnymi. K tomu však doteraz nedošlo.

Ak aj niektoré čiastkové regulácie v parkovaní následne prišli, evidentne nie sú pre dochádzanie do centra autobusmi dostatočne motivujúce. Naopak, centrum sa neustále viac zapĺňa osobnými automobilmi a autobusy premávajú naďalej poloprázdne. Aj napriek tomu radnica za ich prevádzku platí každý rok stále viac.

Za primátorovania Rema Cicutta išlo do MAD ročne približne 315-tisíc eur. Po jeho vystriedaní vo funkcii primátora Milošom Tamajkom sa suma mestských dotácií do autobusovej dopravy vyšplhala na 405-tisíc. Podľa schváleného rozpočtu mesta Piešťany pre rok 2023 je suma už vyššia ako 533-tisíc eur, ale v efektívnosti prevádzky autobusov sa za posledných 12 rokov nič zásadné nezmenilo.

0 Shares

Najnovšie správy

štvrtok, 28. novembra 2024
Meniny má Henrieta, zajtra Vratko