Vlaky po novom – z Piešťan do Košíc to úsporu času ani zvýšený komfort cestujúcim neprinesie
Už najbližší víkend prichádzajú vo vlakovom grafikone zásadné zmeny. Rýchliky z Bratislavy do Košíc a opačne nebudú od 11. decembra zastavovať na viacerých zastávkach. Ide aj o Leopoldov, Piešťany a Nové Mesto nad Váhom. Nový grafikon má znížiť čas cestovania a zvýšiť jeho komfort. Železnice deklarujú, že vďaka novému grafikonu cesta z Bratislavy do Košíc bude o 20 minút rýchlejšia. To však celkom určite neplatí pre cestujúcich z Piešťan, Leopoldova či Nového Mesta nad Váhom.
Pre porovnanie starého a nového cestovného poriadku sme si zvolili modelový príklad víkendovej cesty z Piešťan na Liptov či do podtatranského Popradu prvým ranným spojom.
Podľa starého cestovného poriadku prvý ranný rýchlik z Bratislavy do Košíc odchádzal z Piešťan o 7:07. V Liptovskom Mikuláši bol 9:56, v Poprade 10:45 a v Košiciach 12:03. Samozrejme, cesta bola bez prestupov a do Liptovského Mikuláša bez meškania vlaku trvala dve hodiny 46 minút.
Podľa nového cestovného poriadku platného od nedele 11. decembra prvý ranný vlak pre cestu na východ ide z Piešťan o 5:55. V Trenčíne, kde potrebujete chytiť prípoj, ste 6:20. Na prestup máte čas, ak všetky vlaky pôjdu podľa grafikonu, približne 18 minút. Rýchlik z Bratislavy do Košíc odchádza z Trenčína o 6:38. V Liptovskom Mikuláši budete 8:50, v Poprade 9:39 a v Košiciach 10:53. Cesta vlakom na trase Piešťany – Liptovský Mikuláš bude po novom trvať dve hodiny 55 minút.
Ak teda máte namierené napríklad na víkendovú lyžovačku do Jasnej, ste síce v Liptovskom Mikuláši o hodinu skôr, ale za cenu, že o hodinu si musíte skôr privstať. Pre Piešťancov ani deklarovaná rýchlejšia cesta na východ neplatí – ak vlak nebude meškať, bude trvať o deväť minút dlhšie. Samozrejme, do toho treba prirátať stratu komfortu z priameho spoja bez prestupu.
Nové spoje vraj ušetria čas
Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze zmeny odôvodňujú tak, že ak má vlak tvoriť skutočnú alternatívu oproti autu, musí jazdiť rýchlejšie a častejšie. V súčasnosti podľa nich režim naráža na svoje limity – vlaky sú preplnené a v porovnaní s podobne preplnenou diaľnicou sú pomalšie o 30 minút. Podľa analytikov vlakmi na Slovensku cestujeme o 23 percent menej ako v Európe. Na mnohých tratiach napriek modernizáciám sú vlaky preplnené, pomalé a netvoria reálnu alternatívu k autám.
Podľa analytikov vraj vďaka zmenám pôjde 12 percent cestujúcich rýchlejšie o 15 minút a 80 percent rovnako ako dnes. Pomalšie pôjde šesť percent cestujúcich – o 12,5 minúty, najmä pre výluky. Najviac využívané linky sa posilnia až o 60 percent.
Napriek tomu, že rozsah dopravy dlhodobo rastie minimálne, štátne dotácie sa medzi rokmi 2016 až 2019 zvýšili približne o 20 percent. V porovnaní s Českom bola v roku 2019 slovenská dotácia na vlakový kilometer vyššia približne o 50 percent.
zdroj: ÚHP