Piešťanskí cestári sú na zimu pripravení – na sklade majú 250 ton štrku i ekologický posyp
Aj keď je pred nami trojica najchladnejších mesiacov tejto zimy, súčasné počasie tomu nezodpovedá a zatiaľ si v našom regióne užívame teploty nad nulou. Doposiaľ nemrzlo ani v noci, ale v najbližších dňoch sa to zrejme zmení, a je takmer nulový predpoklad, že sa počasie bez snehových zrážok udrží v regióne až do konca zimy. Preto sme zisťovali, ako sú na príchod pravej zasneženej mrazivej zimy do kúpeľného mesta pripravené Služby mesta Piešťany (SMP).
„V prípade snehovej kalamity či poľadovice majú SMP do zimnej služby priamo zaradených 73 zamestnancov v dvoch zmenách. V prípade potreby a možností opustiť vlastné pracovisko sa pridávajú počas bežnej pracovnej doby aj napríklad hrobári, pracovníci zo skleníkov a kompostárne, ale i administratíva v počte 20-25 zamestnancov,“ vysvetlila nám riaditeľka SMP Hana Dupkaničová.
Ich technické a strojové vybavenie tvoria dva sypače s tlačnou radlicou, päť traktorov, traktor s vlečnou radlicou, malotraktor s tlačnou radlicou a posypom, ale i nakladač, vozidlo na rozvoz posypového materiálu. Celkovo je to 16 kusov techniky na zimnú údržbu a osem vozidiel na rozvoz zamestnancov.
Na zimnú údržbu ciest a chodníkov majú pripravených 250 ton štrku s frakciou 4-8 milimetrov a tri tony ekologického posypu Solmag S.
„V Piešťanoch sa nepoužívajú chemické prostriedky na roztápanie ľadu a snehu. Územie kúpeľného mesta sa nachádza v ochrannom pásme prvého a druhého stupňa prírodných liečivých zdrojov. V prvom ochrannom pásme je možné použiť na posyp iba kamennú drť a v druhom pásme okrem drte aj výrobok s názvom Solmag S,“ informovala nás Dupkaničová. Ako ďalej vysvetlila, Solmag S sa používa ako vodný roztok, preto je jeho použitie obmedzené. Po jeho použití dochádza k zmene utlačeného snehu na kašu, ktorú je potrebné z komunikácie následne odstrániť.
Prioritné pásma zimnej údržby nie sú určené. Každé vozidlo má pridelený úsek mesta s určenými ulicami, takisto každá skupina ručných pracovníkov má stanovené svoje úseky (zastávky, lávky, mosty, chodníky nedostupné pre techniku, priechody pre chodcov, schody a pod.).
„Sneh a ľad patrí k zime a nie je v našich možnostiach počas zimy očistiť a vysušiť komunikácie tak, ako ich poznáme v lete. Každý, kto sa pohybuje po mestských komunikáciách, t. j. účastník cestnej premávky, je povinný v zmysle zákona prispôsobiť svoje správanie na komunikáciách aj poveternostným podmienkam,“ doplnila Dupkaničová.
V jednoduchosti doplnené, v silách pracovníkov SMP nie je počas sneženia či poľadovice uviesť cesty a chodníky do stavu, ako sme na ne naučení v letných mesiacoch. SMP len zmierňujú následky klimatických a poveternostných vplyvov zimného obdobia na komunikáciách a zabezpečujú ich zjazdnosť a schodnosť.