Primátor Peter Jančovič: Medzi moje priority patrí aj zmena parkovania v Piešťanoch
Medzi prioritami opäť zvoleného piešťanského primátora Petra Jančoviča má byť v roku 2023 aj zavedenie novej parkovacej politiky v meste podľa projektu, ktorý si nechala radnica vypracovať. Podľa primátora táto zmena je nevyhnutnosťou najmä z dôvodu už súčasného kolapsu dopravy v centre mesta, ako aj z dôvodu novelizácie zákona o premávke na cestných komunikáciách, ktorá i v Piešťanoch zakáže v roku 2024 „obľúbené“ parkovanie na chodníkoch.
Mesto Piešťany v polovici tohto roka predstavilo verejnosti projekt koncepcie statickej dopravy v kúpeľnom meste, čo je vlastne reorganizácia spôsobu parkovania takmer na celom jeho území. „Potrebujeme obdobie zhruba polroka na prípravu potrebných všeobecne záväzných nariadení mesta, ale aj na materiálne zabezpečenie a samotnú realizáciu nového dopravného značenia. Marec 2024, keď príde zákaz parkovania na chodníkoch do platnosti, sa blíži a nečinne čakať by znamenalo čakať na úplný kolaps statickej dopravy takmer v celom meste,“ vysvetlil nám Peter Jančovič.
V realizovaní novej parkovacej koncepcie sa chce radnica pridŕžať projektu, ktorý si nechala spracovať odbornou firmou. „Jednotlivé ceny parkovania podľa zón či ceny parkovacích kariet budú ešte predmetom aj politickej zhody v zastupiteľstve pri schvaľovaní všeobecne záväzných nariadení poslancami,“ doplnil primátor.
Po zavedení parkovacej koncepcie by mala prísť podľa slov primátora na rad nová koncepcia mestskej autobusovej dopravy, ktorá je tiež závislá od vyčlenenia mestských financií z rozpočtu, nakoľko na viacerých miestach súčasné autobusové zastávky zaniknú a na iných vzniknú nové.
Zvýhodnenie domácich
Poďme si teda pripomenúť, čo obsahuje navrhovaná zmena parkovania v Piešťanoch. Nová parkovacia politika mesta má podľa zverejneného materiálu ambíciu dosiahnuť vyššiu obrátkovosť parkovacích miest vhodnou cenovou politikou. To znamená, že dlhodobé parkovanie vo vybraných častiach mesta by malo byť ekonomicky demotivujúce.
Nová koncepcia si tiež vytýčila úlohu zvýhodniť obyvateľov s trvalým pobytom vydaním rezidentských parkovacích kariet, vytvárať nové parkovacie miesta tam, kde si to vyžaduje situácia a kde to umožňujú vlastnícke vzťahy, príslušné technické normy a pravidlá cestnej premávky, minimalizovať počet parkovacích miest vyhradzovaných pre konkrétne evidenčné číslo vozidla, stanoviť kritériá pre vyhradzovanie parkovacích miest držiteľom parkovacieho preukazu, efektívne regulovať parkovanie prostredníctvom systematickej kontroly a účinného postihu nedisciplinovaných vodičov.
Výsledkom má byť lepšia prejazdnosť ulíc, vyššia bezpečnosť, využitie kapacity parkovísk na okrajoch mesta, vyššia obrátkovosť parkovacích miest v centre i úprava dopravného režimu na doteraz nespoplatnených uliciach.
Zmena má byť dosiahnutá novým dopravným značením – vyznačenie parkovacej zóny zvislým a vodorovným značením, zmenou organizácie dopravy – napr. zjednosmernenie niektorých komunikácií a vytvorením nových parkovacích miest na komunikáciách.
Navrhované pásma plateného státia
Návrh novej mestskej parkovacej politiky počíta s realizáciou nasledujúcich pásiem s regulovaným státím:
– Pásmo A – 181 parkovacích miest – definované ulicami: Beethovenova – Winterova po hotel Slovan – Nábrežie Ivana Krasku – Nálepkova – Nitrianska – Rázusova – Winterova.
– Pásmo B – kapacita 643 miest – predstavuje územie ohraničené ulicami: Vajanského, Hollého, Meštianska, Radlinského, Nám. 1. mája, Kuzmányho, Nábrežie Ivana Krasku, Beethovenova, Winterova, Rázusova, Nitrianska.
– Pásmo C – kapacita 866 miest – je vymedzené ulicami: A. Hlinku, Sasinkova, Teplická, Radlinského, Kukorelliho, D. Tatarku, Dlhá, Kúpeľná, Slnečná, Vážska, Hollého, Meštianska.
– Pásmo D – cca 88 miest – je definované medzi ulicami: Dlhá, Kúpeľná, Rybná, Slnečná a časť Vážskej.
– Pásmo E – kapacita 140 miest (sú predmetom architektonicko-dopravnej štúdie, zatiaľ nerealizované) – sa nachádza medzi ulicami: Bratislavská, Krajinská a Nábrežie Kolomana Fodora.
– Pásmo S – kapacita 83 miest – parkovisko pri futbalovom štadióne a pri Dome umenia.
– Pásmo N – parkovisko vybavené rampovým systémom na Nálepkovej ulici.
Parkovanie pred nemocnicou – tam budú parkovacie miesta pre vozidlá ZŤP osôb a vozidlá sprevádzajúcich osôb, ktoré dovezú pacientov na vyšetrenie.
Predplatené parkovacie karty
Parkovacie karty budú rozdelené na pásma, ku ktorým sa bude predplatené parkovanie viazať. V iných pásmach však už táto karta pre konkrétne pásmo neplatí a motorista by si musel zaplatiť parkovanie v parkovacom automate, prípadne si kúpiť ročnú parkovaciu kartu na celé mesto, ktorá by ho vyšla výrazne drahšie. V najužšom centre, teda v pásme A, by celomestská parkovacia karta neplatila a zakúpiť by si ju mohli len obyvatelia centra.
Návštevníci Piešťan by mali mať možnosť kúpiť si päťdňovú parkovaciu kartu.