Združenie Zelená cesta žiada 5,6 milióna eur na cyklistické spojenie Piešťan a Vrbového
Združenie obcí Zelená cesta sa uchádza o 5,6 milióna eur z Plánu obnovy a odolnosti SR na vybudovanie cyklistickej infraštruktúry v okrese Piešťany. Ťažiskom projektu bude vybudovanie cyklotrasy s dĺžkou 7,3 kilometra na telese nevyužívanej železničnej trate medzi mestami Piešťany a Vrbové. V priľahlých obciach budú okrem toho vytvorené zóny s upokojenou dopravou v dĺžke viac ako desať kilometrov, ktoré cyklistov privedú k cyklotrase. V Piešťanoch zasa pribudne cyklistický koridor s dĺžkou 280 metrov. Ak združenie peniaze získa, tak podľa jeho výkonného riaditeľa Lukáša Pavlecha s výstavbou roky očakávanej cyklotrasy sa začne na jar budúceho roku.
„Je to pre tento región mimoriadne dôležitý projekt. Je tu veľká spoločenská objednávka na bezpečné cyklistické spojenie Piešťan a Vrbového. Ľudia zámer v minulosti podporili napríklad cyklojazdou medzi týmito mestami, ale aj petíciou,“ povedal Lukáš Pavlech. Petíciu pred piatimi rokmi podpísalo viac ako 3 500 ľudí, skončila na ministerstva dopravy.
Združenie obcí Zelená cesta má od Železníc Slovenskej republiky prenajatú roky nevyužívanú železničnú trať Piešťany – Vrbové. Po odstránení koľajníc, podvalov a časti štrkového lôžka bude na nej vybudovaná cyklotrasa s asfaltovým povrchom a šírkou tri metre. Priľahlé technické zariadenia budú zakonzervované pre prípad obnovenia železničnej trate niekedy v budúcnosti. V súčasnosti medzi Piešťanmi a Vrbovým neexistuje žiadna bezpečná cesta pre cyklistov. K dispozícii je len veľmi frekventovaná cesta II. triedy č. 499. Združenie Zelená cesta založili pred piatimi rokmi mestá a obce Piešťany, Vrbové, Trebatice a Krakovany.
Ministerstvo dopravy môže v prvej výzve z Plánu obnovy a odolnosti SR podporiť budovanie cyklotrás, prístreškov či stojanov čiastkou až 36,5 milióna eur. O nenávratný príspevok mohli do konca septembra žiadať mestá, obce, združenia miest, vyššie územné celky a ich organizácie.
Železničnú trať z Piešťan do Vrbového otvorili v októbri 1906, v druhej polovici minulého storočia jej úlohu preberali autobusy. Osobná preprava na trati Piešťany – Trebatice – Krakovany – Vrbové sa definitívne skončila v roku 1978. O záchranu trate sa niekoľko rokov snažili ľudia z občianskeho združenia Čango, ktorí presadzovali vybudovanie cyklotrasy popri nej.
SITA