Uzavretý hlohovecký most spôsobil kolóny aj v Piešťanoch
Tí, ktorí trávili stredu 30. marca v práci a plánovali sa popoludní vrátiť domov po moste v Hlohovci, zostali nemilo prekvapení. Ak totiž nesledovali sociálne siete, nemali sa ako dozvedieť, že most cez Váh z hodiny na hodinu uzatvorili. A takmer okamžite to vyvolalo dopravné zápchy i v Piešťanoch. Krajinský most totiž patrí medzi dve obchádzkové trasy uzatvoreného mostu v Hlohovci. Jedna vedie cez Piešťany a druhá cez Sereď.
Po odkrytí enormne poškodených pilierov statik požiadal o uzatvorenie mosta, na základe čoho to okresný úrad spolu s bezpečnostnými zložkami nariadili okamžite – bez výnimky, včasného oznámenia či osadenia dopravného značenia týkajúceho sa napríklad obchádzkových trás. Ako totiž zistili, most je v takom zlom stave, že sa po ňom nesmú prejsť už ani stavbári.
O uzatvorení hlohoveckého mosta informoval Policajný zbor SR prostredníctvom svojho Facebooku v stredu 30. marca o 13.07 h s tým, že od 14. hodiny bude zatvorený pre všetkých bez výnimky. Pôvodne ho mali zatvoriť 20. apríla, a tak sa informácia o náhlej zmene plánu začala šíriť rýchlosťou blesku. Nedostala sa však ku všetkým, lebo po 14. hodine sa na oboch stranách mosta začali tvoriť dlhé kolóny áut, plných nič netušiacich ľudí idúcich z práce. Dopravu pritom riadili na mieste policajti, značenie uzávery či obchádzok ešte osadené nebolo.
Hromžiaci vodiči museli otáčať svoje vozidlá a zvoliť si pritom mohli dve možnosti, a to obchádzku cez Sereď – Šintavu – Dvorníky – Bojničky alebo cez piešťanský Krajinský most. Každá obchádzková trasa má niekoľko alternatív, najkratšia meria takmer 41 kilometrov.
Výsledok bol taký, že čoskoro sa nielen v Piešťanoch na hlavnom ťahu začali tvoriť kolóny, ale upchaté boli aj obce na opačnom brehu rieky Váh. V Piešťanoch taktiež dopravu riadili policajti a trvalo niekoľko hodín, kým sa kúpeľné mesto zbavilo náporu vozidiel. Policajti však potvrdili, že hustá doprava nemala vplyv na zvýšené množstvo škodových udalostí. Vo štvrtok už bola situácia pokojná.
Prečo most zatvorili
Stavebno-technický stav mosta cez Váh v Hlohovci je v oveľa horšom stave, ako predpokladala projektová dokumentácia pripravená k jeho prebiehajúcej rekonštrukcii. „Dodatočné obhliadky mosta, ktoré sa uskutočnili po začiatku prác, odhalili, že celková stabilita mosta je kriticky ohrozená. Poruchy na pilieroch dva až päť nebolo možné identifikovať pred odhalením základov mosta. Boli sme informovaní, že z tohto dôvodu musí dôjsť k okamžitému vylúčeniu dopravy rozhodnutím okresného úradu, ktoré sa na nevyhnutný čas týka aj chodcov. Nasledovať bude ďalšia diagnostika mosta a zosilnenie jeho základov tak, aby mohli plnohodnotne pokračovať rekonštrukčné práce. V tejto situácii je bezpečnosť a ochrana ľudského zdravia pre všetkých prvoradá, a to od nás, cez projektanta až po zhotoviteľa. Vývoj situácie budeme sledovať na dennej báze,“ uviedol trnavský župan Jozef Viskupič.
Župan pripomenul, že most nebol prakticky 40 rokov opravovaný a neexistuje k nemu ani pôvodná projektová dokumentácia. O vážnosti situácie podľa Davida Čápa zo spoločnosti, ktorá zabezpečuje rekonštrukciu mosta, svedčí to, že po jeho hornej časti sa momentálne nemôžu pohybovať ani stavbári.
Primátor Hlohovca Miroslav Kollár vyhlásil v meste mimoriadnu situáciu, ktorá mu okrem iného umožňuje požiadať o súčinnosť Ozbrojené sily SR, ministerstvá vnútra a obrany a ďalšie štátne inštitúcie. Kollár obyvateľom radí čo najviac využívať železničnú dopravu medzi Hlohovcom a Leopoldovom a podľa možností aj bicykel. V Hlohovci funguje kyvadlová doprava medzi železničnou stanicou a centrom mesta, pri železničnej stanici sú zvýšené kapacity parkovania.
Stavebná firma by mala mať už tento týždeň k dispozícii dodatočnú projektovú dokumentáciu na spevnenie pilierov, potom začne so samotnými prácami. Kedy by sa na most mohli vrátiť aspoň chodci, bude podľa Viskupiča závisieť od posudku statikov. Stále však podľa neho platí zmluva so zhotoviteľom, podľa ktorej má byť most uzavretý šesť mesiacov a celková rekonštrukcia bude trvať najviac 18 mesiacov.
Pešo iba po lávke
Krajskí policajti vo štvrtok informovali, že na základe statického posúdenia hlohoveckej lávky pre peších je možné jej využívanie v núdzovom prevádzkovom režime, a to iba za dodržania viacerých pravidiel. Na lávku smú chodci vstupovať jednotlivo, pritom musia dodržiavať vzájomnú vzdialenosť minimálne 2,6 metra. Pohybovať sa po lávke je možné iba voľným krokom, je zakázané bežať. Rovnako je zakázaná jazda na bicykli. Čo sa týka sprievodu detí, jeden dospelý smie sprevádzať tri deti.
Keďže lávka je vlastne železničným mostom, z dôvodu zvýšenia bezpečnosti chodcov požiadala polícia Železnice SR o zníženie rýchlosti prepravovaných vlakov v danom úseku najmä v časoch od 5.00 do 8.00 h, od 13.00 do 15.00 h a od 21.30 do 23.00 h. V čase zníženej viditeľnosti a v noci je most bez osvetlenia. Vstup naň je pod dohľadom hliadok polície a mestských policajtov.
Záchranné zložky sú zabezpečené
Neodkladná zdravotná starostlivosť pre obyvateľov Hlohovca a priľahlého regiónu je aj po nečakanom uzatvorení mosta cez Váh zabezpečená v štandardnom režime. Informoval o tom Július Pavčo z Operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby (ZZS) SR. Záchranári budú podľa neho v prípade potreby smerovať s pacientom do najbližšieho ústavného zdravotníckeho zariadenia, tie boli o situácii informované. Sieť ZZS sa pre uzatvorenie mosta podľa Pavča nemení, záchranári sú rozmiestnení rovnomerne v regiónoch po oboch stranách Váhu.
Krajské riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) v Trnave v súvislosti s uzatvorením mosta v Hlohovci vytvorí vysunutú hasičskú stanicu v Leopoldove, k závažnejším udalostiam bude vysielať sily a prostriedky z hasičských staníc Piešťany, Trnava a Sereď, v prípade potreby bude aktivovať do pohotovosti dobrovoľné hasičské zbory miest a obcí, ktoré sú zaradené do triedy A. O opatreniach na zabezpečenie akcieschopnosti hasičov v okrese Hlohovec po uzatvorení mosta informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva HaZZ v Trnave Lena Košťálová.
Vytvorenie vysunutej hasičskej stanice v priestoroch spoločnosti Enviral v Leopoldove bolo pôvodne naplánované na 15. apríla, pre neodkladné uzatvorenie mosta je podľa Košťálovej termín posunutý najneskôr na 4. apríla. Dobrovoľní hasiči budú primárne nasadzovaní na zdolávanie požiarov suchého a trávnatého porastu. Pôjde o hasičské zbory obcí Leopoldov, Madunice a Drahovce. Podľa stupňa závažnosti budú likvidačné práce doplňované hasičskou technikou z najbližších a najdostupnejších staníc okresných riaditeľstiev HaZZ, pričom sa bude prihliadať na aktuálnu dopravnú situáciu na mieste udalosti. Skladba výjazdu hasičských jednotiek bude aj naďalej zabezpečovaná podľa platného poplachového plánu pre HaZZ.
Posilnili aj vlaky
Železničná spoločnosť Slovensko posilňuje z dôvodu plynulejšieho cestovania vlakovú dopravu. Na situáciu bola podľa jej hovorcu Tomáša Kováča vopred pripravená, preto je už v platnom cestovnom poriadku zavedený medzi mestami Nitra – Hlohovec a Leopoldov – Trnava hodinový systém vlakov kategórie REX a Os doplnený o dvojhodinový takt vlakov linky Prievidza – Bratislava, ktoré tiež zastavujú v Leopoldove a v Hlohovci. Národný dopravca tak počíta s väčším náporom cestujúcich. Spoločnosť bola už dlhšie v kontakte s Trnavským samosprávnym krajom, aby pripravila optimálne riešenie pre cestujúcich.
Nové spoje sú už zapracované vo všetkých vyhľadávačoch cestovných poriadkov. Aj na základe dodatočnej úpravy prímestských autobusových dopravných poriadkov bude podľa Kováča na posilnené vlakové spoje zabezpečený pravidelný zvoz cestujúcich na železničné stanice v Hlohovci a v Leopoldove. Dopravca aktuálne rokuje so samosprávnym krajom o možnosti zabezpečenia zvozu zamestnancov – vodičov autobusov, medzi mestami Trnava, Leopoldov a Hlohovec vlakmi ZSSK.
Most číslo 513-006 cez rieku Váh v Hlohovci má 343 metrov a nachádza sa na ceste II/513. Bol postavený v 60. rokoch minulého storočia, pričom už 40 rokov prakticky nebol opravovaný. V lete 2019, po diagnostike mosta, bola vylúčená nákladná dopravu s váhou viac ako 12 ton. Cieľom trnavskej župy bolo spomaliť tempo degradácie mosta tak, aby sa nemuselo pristúpiť k ďalším obmedzeniam, ako napríklad k zúženiu jazdných pruhov alebo k zníženiu rýchlosti jazdy. Realizovaná komplexná rekonštrukcia mosta v hodnote 5,4 milióna eur výrazne predĺži jeho životnosť.