Parkovanie áut na chodníku je znovu povolené, kolaps piešťanskej dopravy sa o dva roky odložil
Parkovanie áut na chodníkoch je znovu možné do 31. marca 2024. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú schválili poslanci parlamentu. Parkovanie na chodníkoch sa totiž skončilo na konci februára. Koaliční poslanci však argumentovali tým, že v husto zastavaných lokalitách spôsobil tento zákaz parkovací kolaps. Ak sa však obce a mestá nepustia do novelizácií podmienok parkovania na ich územiach, kolaps sa len o dva roky odložil. To sa vo veľkej miere týka i Piešťan.
Podľa legislatívnej úpravy, ktorá nakrátko nadobudla účinnosť, iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmeli chodník používať. To neplatilo pre cyklistov, vodičov samovyvažovacieho vozidla, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením nebolo určené inak, alebo ak išlo o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostala súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 metra.
Na základe novelizácie novely zákona do marca 2024 opäť umožní parkovanie na chodníku aj automobilom. Do dvoch rokov sa tak budú musieť obce a mestá vysporiadať s týmto zákonom, ktorého platnosť sa len dočasne posunula a tam, kde budú chcieť povoliť parkovanie cez chodník, budú ho musieť vyznačiť zvislými alebo vodorovnými značkami. To však až také jednoduché nebude.
Značenie musí schváliť polícia
Dopravné značenie (zvislé aj vodorovné) na návrh správcu komunikácie schvaľuje príslušný odborný orgán polície. A v procese schvaľovania umiestnenia značenia, v tomto prípade dopravných značiek o parkovaní na chodníku, polícia posudzuje i zákonom určené šírkové parametre cesty aj chodníka.
Ako nás informoval dopravný projektant Stanislav Chmelo, vysporiadať sa s tým v podmienkach Piešťan nebude ani trochu jednoduché. „Ak ide o ulicu s obojsmernou premávkou s chodníkmi po oboch stranách s možnosťou parkovať na oboch stranách ulice, musia zostať zachované zákonom stanovené šírkové parametre cesty aj zvyšku chodníkov po zaparkovaní auta na vyznačenom parkovaní,“ vysvetlil projektant.
Ako ďalej dodal, znamená to, že aj na jednom, aj druhom chodníku musí zostať v zmysle zákona 1,5 metra pre chodcov. To sú spolu tri metre. V zmysle zákona šírka jazdných pruhov bez prekážok aj po zaparkovaní auta na dopravnom značení z jednej aj druhej strany musí zostať voľná šesť metrov. To je dohromady deväť metrov priestoru, ktorý musí po zaparkovaní auta zostať na obojsmernej ulici voľný pre chodcov a pre prechádzajúce autá, a to aj v prípade, ak parkovanie na chodníku značka umožní. Podľa Stanislava Chmela to v Piešťanoch spĺňa len minimum ulíc.
Ak chce piešťanská radnica reálne začať uvažovať nad umožnením parkovania aj na chodníkoch, čiastočným riešením by podľa projektanta bolo začať ulice zjednosmerňovať. „Vtedy podľa zákona stačí, ak na ceste zostane prejazdný pruh pre automobily so šírkou tri metre,“ uviedol Chmelo.
Veľa sa hovorí, no nič sa nerobí
Zjednosmerňovanie ulíc však musí prísť ako kompletný projekt statickej a dynamickej dopravy na celom území mesta. „Máme na to dva roky, a ak sa to nezačne riešiť, čaká nás v Piešťanoch dopravný kolaps, pretože ľudia nebudú mať reálne kde zaparkovať,“ dodal dopravný projektant.
Téma novej koncepcie statickej a dynamickej dopravy sa ocitla v mestskom zastupiteľstve ešte za čias primátorovania Miloša Tamajku. Zastupiteľstvo na tento účel vyčlenilo v rozpočte potrebné financie. Koncepcia statickej a dynamickej dopravy mala ísť ruka v ruke s novou koncepciou mestskej autobusovej dopravy. Zmena koncepcie mestskej dopravy má reflektovať súčasné požiadavky na trasovanie autobusov i zmenu autobusových zastávok tak, aby sa vyriešila dostupnosť centra mesta po sprísnení podmienok vjazdu do centra individuálnou dopravou. Nakoľko v súčasnosti nielen v úplnom centre, ale už aj v priľahlých uliciach je problematické zaparkovať.
Centrum sa nafúknuť nedá a o dva roky sa možnosti na parkovanie novými pravidlami ešte zhoršia. Problém s parkovaním budú mať i tí, ktorí priamo na dotknutých uliciach bývajú. „Jedinou možnou alternatívou sú parkovacie domy i definitívny koniec bezplatného parkovania aj v širšom centre mesta,“ dodal Chmelo.
Téma pre voľby
V každom prípade okolo koncepcie statickej a dynamickej dopravy je zo strany radnice už niekoľko rokov ticho. V rozpočte sú pre tento rok vyčlenené financie len na bežnú údržbu ciest, na nejaké veľké zmeny v parkovaní finančné položky naplánované nie sú. A parkovacie domy nie sú v mestskom zastupiteľstve ani v polohe diskusie.
Na jeseň tohto roka nás čakajú komunálne voľby, z ktorých vzíde nové politické vedenie mesta, a tak bude asi legitímne sa pred voľbami pýtať kandidátov na poslancov či primátorský post, kde a za akých podmienok budú Piešťanci či návštevníci mesta od marca 2024 v kúpeľnom meste parkovať.
Pretože od volieb v novembri 2018 sa z úrovne radnice z parkovacej politiky zrealizovala len obmena parkovacích automatov, zmena režimu parkovania na parkovisku na Nálepkovej ulici a mierne sa rozšírilo spoplatnené parkovanie o ďalšie ulice v centre. K tomu ešte treba započítať zopár nekoncepčne rozmiestnených dopravných značiek o zákaze státia či ich doplnenie nelogickými dodatkovými tabuľami.