Piešťany čaká od 1. marca parkovací chaos, národná rada nestihla zrušiť zákaz parkovania na chodníkoch
Ešte v úvode minulého roka poslanci Národnej rady SR prijali novelu zákona, ktorá okrem iného zakazuje parkovanie na chodníkoch tam, kde to nepovoľuje dopravné značenie. Platnosť bola určená od 1. marca 2022. Proti tomuto termínu protestovali združenia miest a obcí z dôvodu, že sa na takéto zásadné zmeny nestihnú pripraviť dopravným značením. Vládni poslanci prisľúbili posunutie termínu až na rok 2024, avšak na februárovom rokovaní národnej rady nestihli zmenu prerokovať. Zákaz parkovania na chodníkoch tak od utorka 1. marca vstúpil do platnosti.
Podľa platnej úpravy iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať. To však neplatí pre cyklistov, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo, ak ide o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 metra.
Vládni poslanci chceli termín posunúť novelou zákona o cestnej premávke do konca marca 2024, aby sa mohli samosprávy pripraviť na zmenu. Dopravný analytik Jozef Drahovský povedal, že ani nový návrh riešenie počtu parkovacích miest neprinesie, len sa posunie účinnosť zákazu pre tých, ktorí nemôže parkovať na chodníku.
Koaliční poslanci argumentujú, že v niektorých husto zastavaných lokalitách by zákaz parkovania na chodníkoch mohol spôsobiť parkovací kolaps, keďže vzhľadom na počet áut obce, mestá či mestské časti nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta, respektíve vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovať na chodníkoch.
Drahovský poukázal na to, že novela zákona o cestnej premávke prešla naposledy v parlamente „nie korektným spôsobom“. Do medzirezortného pripomienkového konania sa dostal návrh na zvýšenie bezpečnosti cyklistov, ku ktorému sa vyjadrili na základe petície ministerstvá dopravy a vnútra a verejnosť. „Deň pred hlasovaním poslanci predložili pozmeňovací návrh, ktorý ďaleko presahoval text pôvodného návrhu a zakázal nevyhovujúcim skupinám parkovanie na chodníku, plus pripravil veľa ďalších zmien,“ uviedol analytik.
A keďže na februárovej schôdzi národnej rady zmenu ustanovení zákona o zákaze parkovania na chodníkoch poslanci nestihli prijať, od 1. marca je v platnosti. „Ten termín musel určiť človek, ktorý nikdy nerobil dopravné značenie. Ak má niečo také platiť, robí sa to na jeseň pred zimou,“ ozrejmil analytik s tým, že je veľmi nešťastné, ak poslanci dávajú návrhy, ktoré sú odborne nedomyslené.
Podľa harmonogramu zasadnutí národnej rady sa budú môcť poslanci vrátiť k oddialeniu platnosti zákazu parkovania na chodníkoch najskôr 15. marca. Minimálne do tej doby je zákaz parkovania na chodníkoch v platnosti.