Najväčšia križovatka na Banke bude zrejme svetelná
Jednou z tém zasadnutia Obecného zastupiteľstva v obci Banka bolo riešenie križovatky ciest Topoľčianska a Bananská. Poslanci prerokovávali i spôsob napojenia príjazdovej cesty k novej výstavbe na Červenej veži. Projektant ani okresný dopravný inšpektorát neodporúčajú okružnú križovatku. Tá by síce prvotný nápor premávky vydržala, avšak ide o neperspektívne riešenie, ktoré navyše prináša viacero nevýhod.
Projektant Juraj Fürst vykonal v križovatke prieskum, ktorého výsledky zhrnul nasledovne: „Tri najviac zaťažené smery sú z Piešťan na Trenčín, z Trenčína na Piešťany a z Topoľčian na Piešťany. Podľa môjho názoru jednoznačne najvýhodnejším technickým riešením je svetelná križovatka.“
V prípade osadenia cestnej svetelnej signalizácie by bola križovatka riadená dynamicky. V praxi to znamená, že namiesto bežných radičov s fixne nastavenými časovými intervalmi by boli použité radiče vyššieho štandardu a zároveň by boli do vozovky osadené detekčné senzory. „Systém neustále vyhodnocuje prichádzajúce vozidlá a prispôsobuje svetelné signály tak, aby bola premávka čo najplynulejšia. Z hľadiska jedného cyklu je tento typ križovatky najviac priepustný,“ povedal Fürst.
Prvotný návrh – okružnú križovatku projektant neodporúča, pričom s jeho názorom sa zhoduje aj dopravný inšpektorát. Prečo?
Okružná križovatka je síce priepustná, avšak je nevhodná na miestach, kde nie sú jej jednotlivé ramená rovnako alebo podobne vyťažené. Napríklad pre vozidlá prichádzajúce z relatívne málo frekventovanej cesty na Červenej veži by bolo náročné až nemožné vojsť do takejto križovatky, pretože z frekventovaných ťahov by neustále prichádzali autá.
V prípade nákladnej dopravy by museli ťažké a rozmerné vozidlá na najvyťaženejšom ťahu Piešťany – Trenčín prejsť takmer celou okružnou križovatkou a až následne z nej vyjsť, čím by sťažili vchádzanie na objazd z dvoch ramien (od Topoľčian a z Červenej veže).
S ohľadom na nákladnú dopravu by okružná križovatka musela byť väčšieho priemeru. Aby boli dodržané stavebno-technické normy, musela by zasahovať do pozemkov v súkromnom vlastníctve. Znamenalo by to komplikované majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov.
Muselo by dôjsť k prekládke inžinierskych sietí.
Projektant okružnú križovatku neschvaľuje aj z dôvodu skomplikovania peších ťahov. Bolo by náročné až nemožné umiestniť chodníky bez zabratia súkromných pozemkov.
Viktor Vrábel, zdroj: Obec Banka