Vizuálny smog piešťanský
Piešťanská radnica sľubuje, že v centre mesta bude viac zelených plôch a menej reklamy. Pozreli sme sa aj na ostatné časti mesta a zmapovali smog, ktorý ich vizuálne znečisťuje, aj keď ho mnohí obyvatelia možno ani nevnímajú a neprekáža im.
Vizuálny smog a zahlcovanie verejného priestoru v centre, ale aj v iných častiach mesta sa dlhodobo príliš neriešil. Aj napriek tomu, že Piešťany sú v počte billboardov a veľkých reklamných plôch na tom celkom „diétne”, vizuálne by si však mesto zaslúžilo novú kultúru a pravidlá. Radnica k tomu nedávno urobila prvé malé kroky.
Pre tých, ktorí si vizuálny smog najväčších rozmerov príliš nevšímajú, odporúčame upriamiť pozornosť na „zbytočné” reklamné plochy potravinových reťazcov. Ich obrovské nápisy na stožiaroch, ktoré majú za úlohy upútať zákazníkov už z diaľky (alebo z výšky), sú často nevkusne zasadené do okolitej urbanizácie. Za všetky príklady aspoň jeden – prejdite sa po novom cintoríne na Bratislavskej ceste. Žlto-modrý mega nápis susediaceho potravinového reťazca je tam doslova rušivý a bije do očí.
Aj náhodní cezpoľní návštevníci Piešťan, ktorí by si v našom meste radi nakúpili, trafia do ktoréhokoľvek supermarketu vďaka navigácii v telefónoch alebo podľa početných menších reklamných pútačov popri hlavných cestách. Nezmyselne veľké reklamné nápisy strácajú opodstatnenie a sú len akousi nekultivovanou stigmou na obdobie, keď bolo z hľadiska výstavby a spropagovania nových prevádzok dovolené čokoľvek. Za bližšiu pozornosť stoja obchodné prevádzky na Sídlisku Nikola Teslu alebo pretlak reklamných plôch na parkovisku na Dopravnej ulici pred železničnou stanicou.
Nelegálne plochy môžete nahlásiť
Poslanci na treťom tohtoročnom zasadnutí mestského zastupiteľstva rozhodli o tom, že na území centrálnej mestskej zóny bude veľkosť reklamných plôch regulovaná a pribudnúť má aj viac vegetačných a vodopriepustných plôch. „Schválením Všeobecne záväzného nariadenia mesta č. 5/2021 poslancami mesta získala samospráva právny nástroj na obmedzovanie hlavne veľkoplošných reklám – billboardov, umiestňovaných v centre. Všeobecnou reguláciou reklamných stavieb chce radnica zabrániť rozširovaniu reklamného smogu v centrálnej mestskej zóne,” deklaruje piešťanská radnica.
Umiestňovať reklamné stavby v centre mesta bude umožnené i naďalej, avšak so zohľadnením určených podmienok ich rozmerov, funkcie a výrazu. Povolené sú reklamné stavby s výmerou do troch metrov štvorcových s funkciou informačných, náučných panelov, označenia prevádzok, bez komerčného obsahu. Väčšie plochy reklamných zariadení sú výnimočne prípustné v prípade, ak je reklamná stavba integrovanou súčasťou budovy a podstatne nenarúša architektonický výraz zástavby.
Podľa novely stavebného zákona, ktorý v marci tohto roka schválili poslanci Národnej rady SR, sa majú reklamné plochy povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Mestá môžu iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na ich pozemkoch, ale sú na území obce. Poslanci mestského zastupiteľstva taktiež môžu periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na svojich územiach. V prípade zdôvodnenia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby. Ak vlastník nepožiada o predĺženie jej trvania alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, bude ju musieť vlastník odstrániť do 30 dní. Ak tak neurobí, musí zaplatiť pokutu 1350 eur. Sprísnili sa aj pokuty za stavbu bez ohlásenia na 450 až 1350 eur. Nelegálne reklamné plochy môžu Piešťanci nahlasovať v aplikácii Odkaz pre starostu.
Drobný reklamný nevkus
Vizuálny smog je však problematika, ktorá je komplexnejšia a nezahŕňa len veľkoplošné reklamy a billboardy. Najviac totiž pribúda reklám a označení prevádzok, ktoré nevyžadujú povolenia a nepodliehajú žiadnej kontrole. Neúmerná reklama bez koncepcie pôsobí skôr odpudivo a skresľuje celkový dojem pamiatkovej zóny, pod ktorú spadá centrum Piešťan. Menšiemu vizuálnemu smogu pri označovaní prevádzok, neúmernej a nevkusnej reklame, množstva polepov, bannerov a všakovakých pútačov vytŕčajúcich do ulice sa však príliš pozornosti nevenuje. Majitelia budov a prevádzok si môžu svoje priečelia a výklady zdobiť podľa ľubovôle a dosť často sa stávajú skôr výkladnou skriňou ich nevkusu.
Príkladov je aj v historickom centre Piešťan viac ako dosť. Gastroprevádzky s vyobrazenými jedlami a rozpísanými jedálnymi lístkami s cenami na fasádach budov ešte stále nie sú minulosťou. Len nedávno pribudla na Námestí slobody prevádzka, ktorá si svoj ručne napísaný jedálny lístok vystavila na obdiv všetkým okoloidúcim. Je to naozaj potrebné?
Na riešenie vizuálneho smogu v Piešťanoch pred pár mesiacmi upozornila aj iniciatíva Piešťanský okruh, ktorá odporúča vypracovanie manuálu na jeho riešenie. Problematiku treba riešiť koncepčne a určiť presné pravidlá na reguláciu označení prevádzok, vývesných štítov a reklamy na verejných priestranstvách. Viaceré mestá ako Bratislava a Prešov už podobné manuály vypracovali a prijali. Kúpeľné mesto, ktorého rozvoj je postavený na cestovnom ruchu, podobný manuál potrebuje ako soľ. „Cieľom manuálov nie je reklamu zakázať, ale riešiť ju koncepčne a snažiť sa vizuálny smog v mestách minimalizovať,” tvrdia predstavitelia iniciatívy.
Viac zelených plôch
Piešťanské zastupiteľstvo na poslednom zasadnutí reagovalo aj na hrozbu zmeny klímy, jej negatívnych dôsledkov a s tým súvisiacim otepľovaním planéty. Reguláciou vegetačných a vodopriepustných plôch v centrálnej mestskej zóne chce dosiahnuť, aby na pozemkoch v centre Piešťan zostával určitý podiel „zelenej plochy“. Znamená to, že súčasťou každej novostavby postavenej v centre musí byť aj adekvátna plocha zelene. Podobné regulácie už platia v mestách po celom Slovensku a často sú prísnejšie ako v Piešťanoch. Zelené strechy alebo steny môžu byť čiastočným riešením, pričom však časť zelene musí byť umiestnená priamo na voľnom teréne.
„Snažíme sa adaptovať na klimatickú zmenu, ktorú všetci pociťujeme. Mestský priestor sa stále viac a viac prehrieva, dažďovú vodu nevieme efektívne využívať a strácame ju zbytočne v kanalizácii. Pre nás je dôležité, aby sme vodu zadržali v teréne a vytvárali čo najviac zelených plôch. Takých, ktoré zabránia prehrievaniu mestských plôch a dopomôžu k lepšej klíme v mestskom priestore,“ objasnil primátor Peter Jančovič.
Uvidíme, ako sa najnovšia snaha zastupiteľstva ohľadom reklamy a zelene odzrkadlí v centre mesta. Pod viac zelene a menej reklamy sa podpisujeme.