Milan Herényi maľoval aj svoju tancujúcu mamu
Vo chvíli spojenia výtvarného, hudobného a tanečného umenia vzniká jednotný, výnimočný celok. Vytvoriť ho sa podarilo i v piatok 4. septembra v Dome umenia Piešťany, keď svoju tvorbu, inšpirovanú pohybom, predstavil výtvarník Milan Herényi.
Akademický maliar pochádza z talentovanej umeleckej rodiny. Životným i tanečným partnerom matky Augusty Herényiovej-Starostovej, významnej slovenskej tanečnice, primabaleríny v Slovenskom národnom divadle, sa stal otec výtvarníka. Detstvo M. Herényi prežil v útrobách svätyne kultúry a je prirodzené, že okrem klaunov sa práve baletky stali častým motívom, zachyteným jeho rukou na plátne. „Maľoval som aj podľa svojej mamy. Dôležitý je však ani nie portrét, ale pohyb. Chvíľu som ju nevidel tancovať, ale teraz robila babičku v predstavení Z rozprávky do rozprávky. Nedá si pokoj, má 85 rokov,“ pripomenul výtvarník. Zaujímalo nás, či autor maľuje podľa fotografií alebo po predstavení, keďže na jeho obrazoch sú umelci často zachytení v nelichotivých situáciách – spotené tanečnice či líčiaci sa herci: „Moja predloha spočíva v tom, že čo som niekedy videl, sa mi dá v hlave dokopy a maľujem.“
Na vernisáži sa zúčastnila i výborne vyzerajúca mamička Maroša Kramára, pochádzajúca tiež z talentovaného rodu vystavovateľa. Prirodzene teda voľba titulnej piesne padla na Kramárovho Klauna. Výstavu, tematicky korešpondujúcu so začiatkom novej divadelnej sezóny, si v Dome umenia môžete pozrieť do 27. septembra.