Je oprava lávky popri Krajinskom moste predražená a nekvalitná?
Od ohlásenia rekonštrukcie lávky vedúcej popri Krajinskom moste v Piešťanoch je jej oprava sprevádzaná aj negatívnymi komentármi na sociálnych sieťach. Najprv na tému, že okartáčovanie hrdze a natretie je práca pre brigádnikov maximálne za desatinu ceny. Neskôr sa diskusia zmenila v duchu, že za tie peniaze sa dala postaviť nová lávka, ale uverejnené boli aj negatívne príspevky o nedodržaní pôvodnej ceny opravy či posunutia termínu ukončenia rekonštrukcie. Najnovšie diskusiu rozprúdila informácia o tom, že z lávky vypadli skrutky, ktoré upevňujú pochôdzne panely.
Tak si to poďme objasniť postupne. Porovnajme cenu opravy lávky v Piešťanoch s cenou novej lávky v Nitre. Dĺžka lávky v Nitre je 62 metrov, cena za jej výstavbu je takmer 1,1 milióna eur. Obidve časti piešťanskej lávky majú dĺžku zhruba 260 metrov a oprava vyšla na 710-tisíc eur.
V prípade nacenenia novej stavby je postup pomerne jednoduchý. Projektant pri spracovaní výkresovej dokumentácie prikladá podľa tabuliek spracovanú cenu stavby. To je základný dokument pre vyhlásenie súťaže. Záujemca tak súťaží zjednodušene povedané o cenu prác či aký lacný materiál na jej stavbu vie zabezpečiť. Ale aj tu sa môže termín posunúť lebo aj pri nových stavbách môžu prísť nepredvídateľné problémy.
Ako sa spresňuje cena rekonštrukcie, vysvetlím na príklade odhadu ceny opravy na havarovanom aute. Pri určení ceny opravy likvidátor poistnej udalosti určí hodnotu toho, čo reálne vidí. Napríklad, že je rozbitý svetlomet či pokrčený blatník. Definitívna hodnota opravy sa určí v servise po odobratí poškodených častí, či nie je poškodené aj to, na čom sú viditeľne časti auta upevnené, a pri vonkajšej obhliadke sa to nedalo posúdiť. A niečo obdobné sa odohralo i pri lávke na Krajinskom moste. Navyšovanie ceny opravy prišlo najmä po odobratí krycích prvkov nosnej konštrukcie lávky.
Ale ako je to so skrutkami, čo v prvý deň užívania vypadli z pochôdznych panelov, o ktorých sa diskutuje na sociálnych sieťach? Radnica tvrdí, že ide len o tri skrutky. Ak to tak ostane, na vyše tisícke spojov na lávke tri skrutky v pohode znesú štatistiku chybovosti spojovacieho materiálu.
Ja si však kladiem inú otázku. V priebehu realizácie opravy došlo k zmene materiálu pochôdzneho povrchu. Pôvodne navrhovaný asfalt nahradili kompozitom. Je to však len povrch oceľových platní pod nimi. Kým v prípade pružného asfaltu tepelná rozťažnosť podkladu (dilatácia) problém nerobí, kompozitný materiál má dilatáciu takmer nulovú. Ale oceľ za určitých okolností môže rozmer zmeniť aj 0,7 milimetra na dĺžke jedného metra. Čo by znamenalo, že ak má kompozitný panel na dĺžku povedzme dva metre tak pri zmenách teplôt by sa diera v kompozite a v oceľovej platni vychýlila od seba možno aj jeden a pol milimetra. A takýto posun by pre „ustrihnutie“ skrutky stačil.
Ak teda nie sú skrutkové spoje upevnenia kompozitných panelov navrhnuté konštruktérom, ktorý so zmenami teplôt počíta, ale len ekonómom, ktorý počíta iba s rozpočtom stavby, tých vypadnutých skrutiek zrejme bude pribúdať.
Lávka je pre verejnosť už k dispozícii. Kvalitu opravy tak preveria nasledujúce dni či mesiace jej užívania. Ustrihnuté skrutky síce sú a oprávnene zdrojom diskusie o kvalite rekonštrukcie, ale bezpečnosť pohybu po lávke neznižujú. Ale ak ešte na nejaký nedostatok opravy natrafíte môžete nás kontaktovať.
My sa za vás radi obrátime na kompetentných a budeme žiadať vysvetlenie ale i odstránenie závady.
V každom prípade oprava je stále v záruke a prípadne nedostatky odstraňuje realizátorská firma na svoje náklady.