Spoplatnenie ciest by skvalitnilo život obyvateľom v obciach
Krajskí poslanci na júlovom rokovaní v Rakoviciach splnomocnili trnavského župana Jozefa Viskupiča iniciovať oficiálne rokovania so zástupcami vlády, Ministerstva dopravy a výstavby SR a jednotlivých dopravcov poskytujúcich služby vo verejnom záujme za účelom zmeny legislatívy týkajúcej sa spoplatnenia ciest druhej a tretej triedy vo vlastníctve Trnavského samosprávneho kraja. Navrhujú zavedenie mýta za ich používanie.
Podľa slov župana takéto spoplatnenie má mať dve úlohy. Demotivovať tranzitujúcu dopravu jazdiť po cestách nižších kategórií tam, kde súbežne s nimi jestvuje spoplatnená cestná infraštruktúra. V piešťanskom regióne to napĺňa cesta druhej triedy po zjazde z diaľnice v katastri obce Lúka, po ktorej si s obľubou až po Hlohovec kamionisti šetria poplatky za diaľničné mýto.
Prostriedky, ktoré by kraj za spoplatnenie získal, majú slúžiť i na rekonštrukciu a udržiavanie ciest v správe kraja, ktorými kamióny tranzitujú, nakoľko nie je pre ne iná alternatíva. V piešťanskom regióne je to napríklad úsek cesty po zjazde z diaľnice na Vrbové, pokračujúcej cez mestečko pod šikmou vežou v smere na Myjavu, Brezovú pod Bradlom až do Senice.
Tranzitujúca kamiónová doprava prináša so sebou rad negatívnych vplyvov na život obyvateľov, bývajúcich v blízkosti týchto ciest, ako aj vo zvýšenej miere poškodzovanie ciest. Pre Trnavský samosprávny kraj (TTSK) ako vlastníka ciest vzniká potreba hľadania stále väčšieho množstva finančných prostriedkov na ich opravu a rekonštrukcie.
Podľa súčasnej platnej legislatívy, ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, sú cesty druhej a tretej triedy vymedzenými úsekmi ciest, ktoré sú spoplatnené nulovou sadzbou mýta. Snahou TTSK je tento stav zmeniť a cesty pre kamióny spoplatniť.
Pred prípadným spoplatnením všetkých ciest druhej a tretej triedy elektronickým mýtom v minulosti varovalo združenie dopravcov ČESMAD Slovakia, podľa ktorého by tento krok výrazne zhoršil ekonomickú situáciu klasickým dopravcom, ale aj malým živnostníkom a lokálnym firmám. Tieto cesty majú podľa združenia dĺžku takmer 14-tisíc kilometrov a spolu s dnes spoplatnenými viac ako 2300 kilometrami infraštruktúry a zvyškom ciest prvej triedy by to znamenalo fakticky spoplatnenie celej cestnej siete na Slovensku.
Kraje by zavedením mýta na vybrané úseky ciest druhej a tretej triedy mohli získať financie na ich rekonštrukcie. TTSK má v rozpočte na tento rok vyčlenených takmer 20 miliónov eur na starostlivosť o takéto cesty. Z tejto čiastky je 12,5 milióna určených na bežnú údržbu ciest a sedem miliónov na ich rekonštrukcie a zlepšenie dopravno-technického stavu. Za tieto peniaze má kraj v pláne obnoviť viacero úsekov ciest v celkovej dĺžke 22 kilometrov. Kraj však vlastní zhruba 1600 kilometrov ciest druhej a druhej triedy.
Podľa slov Jozefa Viskupiča by spoplatnenie ciest chcel docieliť ešte v tomto roku.