Múrmi Elektrárne zneli diela Bacha a Brahmsa
Kultúra sa po koronakríze rozbieha pomaly. Nič to však neuberá na jej kvalite, čo bolo vidieť aj v utorok 23. júna v Elektrárni Piešťany. Na pódium vystúpil violončelista Jozef Lupták so svojimi priateľmi – muzikantmi.
Od koronakrízy prvý koncert v priestoroch historickej budovy Elektrárne bol stále sprevádzaný hygienickými opatreniami. Návštevníci si pred vstupom do priestoru nasadili rúška a v nich si aj vychutnávali hudobné vystúpenie.
Predstavil sa im skvelý violončelista Jozef Lupták v rámci svojho JL turné. Prvý koncert odohral v máji ešte online formou cez sociálne siete. Ako však hovorí, základom jeho koncertov je osobná interakcia, preto mal z hrania naživo veľkú radosť.
Lupták ako prvú odohral Suitu č. 3 C dur BWV 1009 pre sólové violončelo. Dielo divákom aj bližšie predstavil, pričom povedal, že ide o jednu zo šiestich Bachových suít, ktoré sú na pódiu hrané zatiaľ len sto rokov, aj keď skomponované boli ďalšie dve stovky rokov predtým. Suity sú však akousi krásnou studnicou pre všetkých violončelistov.
Potom privítal na pódiu svojich priateľov – muzikantov, medzi ktorými nechýbal Marián Svetlík a Andrej Baran, ktorí zahrali na husliach, Martin Ruman a Daniel Rumler nôtili na violách a Andrej Gál sa pridal s violončelom. Spoločne tak vytvorili zoskupenie, ktoré návštevníkom predviedlo Brahmsovo dielo Sláčikové sexteto č. 1 B dur, op. 18. „Johannes Brahms mal veľmi blízky vzťah k Bachovej hudbe práve preto, že ako mladý hrával Bachov Temperovaný klavír,“ predstavil Lupták odohrané dielo.
Tóny hudby zaplnili industriálny priestor Elektrárne so špecifickou akustikou do posledného kúta a diváci sa hudobníkom za zážitok poďakovali silným potleskom.