Vrbové: Odklepli financie na projekt cyklotrasy do Piešťan
Financie na prípravu projektovej dokumentácie cyklotrasy z Piešťan do Vrbového odklepli na minulotýždňovom zastupiteľstve mestskí poslanci mestečka pod šikmou vežou. Vrbovčania zaplatia 15-tisíc eur. Zvyšok rovným dielom doložia ďalšie tri zúčastnené samosprávy – Krakovany, Trebatice a Piešťany. Zámer výstavby cyklochodníka je tak zasa bližšie k realizácii.
V úvode tohto roka došlo k podpisu nájomných zmlúv medzi železničiarmi a združením štyroch správ s názvom Zelená cesta, ktoré výstavbu cyklochodníka z Piešťan do Vrbového v telese desiatky rokov nevyužívanej železnice zastrešuje. Cena projektu je odhadovaná približne na sumu 70-tisíc eur. Združenie Zelená cesta disponuje členskými príspevkami v objeme päťtisíc eur od každej zo štyroch samospráv. Zvyšok peňazí na projektovú dokumentáciu musia Vrbové, Piešťany, Krakovany a Trebatice doložiť.
Podľa slov vrbovského viceprimátora Štefana Kubíka projektová dokumentácia v zmysle nájomnej zmluvy musí byť predložená železničiarom do polovice septembra. Samosprávy majú potom rok na to, aby vysúťažili zhotoviteľa a odštartovali samotnú výstavbu tejto už roky očakávanej cyklistickej spojnice dvoch miest v okrese.
Združenie štyroch obcí nepoužívanú železničnú trať získalo do prenájmu na 10 rokov za sumu ročného prenájmu 7605 eur. Odhadované náklady na výstavbu sú okolo dva milióny a združenie chce financie získať z eurofondov. Na časti pokrytia nákladov sa bude podieľať aj cena odpredaja starých koľajníc a podvalov. Ich predaj a zároveň výstavba cyklochodníka však bude súčasťou jednej zmluvy s víťazom súťaže na vybudovanie cyklochodníka.
Po odstránení starých podvalov a koľajníc ich nahradí asfalt. Cyklochodník začne v Piešťanoch pri mestskom skleníkovom hospodárstve a skončí vo Vrbovom na železničnej stanici.
To však nie je jediná ambícia výstavby cyklotrasy v regióne. Vrbové už dávnejšie deklarovalo, že na svoje náklady chce cyklochodník dostavať až k Čerencu, priehrade nad mestom. Obce Banka a Moravany nad Váhom tiež deklarovali, že by chceli stavať cyklochodník od rybníka Striebornica cez ich obce až do Piešťan.
Ďalšia cyklotrasa pod názvom Holeška by sa na cyklochodník mala napojiť v Trebaticiach a viesť až do Veľkých Kostolian. Práve 11,3 km dlhá cyklotrasa Holeška je už v takej pokročilej projektovej rozpracovanosti, že by mala vzniknúť súčasne s cyklotrasou Piešťany-Vrbové. Tento projekt má tiež ambiciózny rozpočet a je tvorený sumou 2,2 milióna eur.
Ak teda všetko pôjde, ako má, piešťanský región získa sieť cyklociest, ktoré spoja väčšinu obcí v okrese a prepoja aj najatraktívnejšie miesta pre rodinnú cykloturistiku. Spolu s Kolokruhom Sĺňava by sa tak mohli v budúcnosti stať jedným z najväčších lákadiel pre turizmus v regióne.
Do tejto atraktivity regiónu pre cyklovýletníkov však treba započítať i „medzikrajské“ cyklotrasy, ktoré už reálne jestvujú, a po dostavbe časti z Bodony do Hornej Stredy bude možné sa dostať po regulárnej cyklotrase z Piešťan až do Trenčína.
Túto spojnicu z Piešťan do susedného kraja Piešťancom pred časom verejne prisľúbil trnavský župan.