Letecký prepravca z Piešťan do Turecka zbankrotoval
Spoločnosť AtlasGlobal, ktorá v minulom roku lietala z piešťanského letiska do tureckej Antalye ohlásila 12. februára 2020 začatie procesu bankrotu. Zdá sa, že „rozlietavanie letiska Piešťany“ županom Viskupičom tak narazí na problém.
Prepravca, ktorý z tohto letiska lietal do tureckej Antalye, včera oznámil zamestnancom, že od dnešného dňa nemusia chodiť do práce. Už minulý rok od 26. novembra zastavil prepravca lety, ktoré obnovil tesne pred Vianocami a potom v januári opäť zastavil predaj lístkov. Podľa prieskumu portálu, z ktorého je prebraná táto správa, zamestnanci nedostali posledné tri mesiace výplaty.
Už keď župan Viskupič ohlásil „rozlietavanie piešťanského letiska“, boli na mieste výhrady najmä z dôvodu jeho ekonomickej nezmyselnosti.
Za minulý rok verejný sektor nalial do tohto letiska viac ako milión eur, presnejšia analýza bude možná až po zverejnení účtovnej uzávierky za rok 2019 a po analýze operácií „tvorivého účtovníctva“, ktoré zrejme budú potrebné, aby sa ako-tak zakryla ekonomická nezmyselnosť tohto projektu.
Trnavský samosprávny kraj podľa zverejnených rozpočtových plánov plánuje nalievať každoročne dotáciu 200 000 eur na prevádzku letiska aj v nasledujúcich rokoch mimo dotácií, ktoré letisko dostáva zo štátu.
Prípad AtlasGlobal však upozorňuje na ďalší aspekt tohto projektu, a to, že nebol preverený rizikový profil prepravcu. AtlasGlobal mal už v dobe zavedenia linky na letnú sezónu problémy a dovolenkujúci v Turecku sa mohli ocitnúť na letisku bez spoja domov.
Ak by to bolo na odlete z Piešťan, nebol by to až taký problém. Čo je však dôležitejšie, čo je u letectva a pre bezpečnosť lietania kľúčové, je kvalita a zodpovednosť posádok. V čase, keď je celosvetový dopyt po kvalitných pilotoch, žiaden dobrý pilot nebude lietať pre spoločnosť, kde sa musí každý mesiac triasť o svoju výplatu.
Bolo by preto dobré, aby sa poslanci Trnavského samosprávneho kraja naozaj zamysleli nad celým týmto projektom.
Poslancom Mestského zastupiteľstva v Piešťanoch by bolo vhodné znovu prehodnotiť, či tých 688 000 eur, ktoré im piešťanské letisko dlhovalo za daň z nehnuteľností a na konci minulého roku im ich vrátilo, či ich naozaj vložiť do základného imania letiskovej spoločnosti.
Toto je operácia, ktorá je charakteristická pre tvorivé účtovníctvo a to, čomu sa hovorí zoštátňovanie strát a privatizácia ziskov, lebo práve vďaka takýmto operáciám môže fungovať stratový podnik s podporou verejného sektora, ale súkromní účastníci reťazca – dodávatelia, odberatelia – získavajúci dotované služby za nižšiu cenu ako obvyklú môžu profitovať.
Lebo to budú peniaze vhodené do čiernej diery večne stratového podniku, ktorý navyše na to, aby mohol reálne a naozaj bezpečne fungovať, potrebuje investovať najmenej 23 miliónov eur do opravy vzletovej a pristávacej dráhy. O čom hovorí aj štúdia prof. Antonína Kazdu, ktorú má mesto dokonca už niekoľko rokov k dispozícii.
Letisková spoločnosť prevádzkujúca piešťanské letisko je akciovkou vo vlastníctve Trnavského samosprávneho kraja (59,31 %), Mesta Piešťany (20,04 %) a Ministerstva dopravy Slovenskej republiky (20,65 %).
Jozef Legény, zdroj www.simpleflying.com, autor: Tom Boon