Aký vplyv majú dezinformačné weby
Prednedávnom zarezonovala správa o tom, že viac ako polovica učiteľov 2. stupňa základných škôl považuje za dôveryhodné a odporúčali by svojim žiakom Hlavné správy a Zem a vek ako objektívny zdroj informácií. V Kakadu.digital sa pozreli na to, aký je priamy vplyv rôznych médií na slovenskú facebookovú populáciu. A vychádza to tak, že s dezinformačnými webmi je to podobné ako v prípade „šmejdov“ – obchodníkov s predraženým tovarom. Najohrozenejšou skupinou naletieť im sú seniori.
Vo všeobecnosti je v skupine 18-20 ročných záujem o konšpiračné médiá nižší ako v celej populácii. V priemere našli tieto médiá svojich fanúšikov iba u 1,44% 18-20 ročných. Pre porovnanie, v celej slovenskej populácií je to 3,75%.

Seniori sa nechajú nachytať „šmejdom“, ale aj „dezinfowebom“
Omnoho viac sú zasiahnutí starší ľudia vo veku nad 50 rokov, pričom v skupine 60 a viac ročných lajkuje dezinformačné weby takmer 10% ľudí.
Pri pohľade na zásah jednotlivých médií na mladých Slovákov sa dajú použiť dve cesty. Percentuálny záujem o médiá v cieľovej skupine alebo z pohľadu afinity, ktorá vyjadruje pomer popularity v cieľovej skupine voči popularite v celej populácií.
Slobodný vysielač a Zem a vek lajkuje 3,23% resp. 2,15% mladých. Ich afinita je ale na úrovni 0,46 a 0,68. Znamená to teda, že záujem o tieto médiá je v skupine mladých nižší ako v celej populácií.
Najafinitnejšie s hodnotou 2,12 vychádzajú Hlavné správy, ktoré ale priamo dokážu osloviť iba 1,08% ľudí vo veku 18-20 rokov.

Najväčší dosah na mladých má bulvár
Ak hľadáme médiá, ktoré na Facebooku dokážu osloviť veľké množstvo mladých ľudí vo veku 18-20 rokov, musíme sa zamerať hlavne na bulvár (Nový čas, Topky a Plus JEDEN DEŇ) a Aktuality.sk.
Jedine tieto tituly dokážu priamo oslovovať viac ako 15% cieľovej skupiny. Hlavne v prípade Nového času (21,5%), Topiek (16,3%) a Aktuality.sk (17,2%) ide o vysoký zásah, aj keď afinita je pod hodnotou 1. Medzi mladými nie je veľký záujem o politické a ekonomické témy, ale je ľahké zasiahnuť ich cez jednoduchý odkaz.
Politiku k mladým dostanete cez Zomri a Gorduliča
Médium, ktoré oslovuje veľké percento mladých s témou spoločenského a politického diania, a zároveň má aj vysokú afinitu, je na Slovensku stránka ZOMRI. ZOMRI oslovuje až 18.28% ľudí vo veku 18-20 rokov pri afinite 1.22.
Zaujímavý zásah má aj Ťažký týždeň s Janom Gorduličom, konkrétne to je 6.45% s afinitou 1.09.

Čísla, ktoré priniesol prieskum Focusu medzi učiteľmi znamenajú, že si musíme dať pozor, kto a aký vplyv má na naše deti, na druhej strane ale Kakadu dáta hovoria o tom, že skupina 18 až 20 ročných Slovákov sa o obsah dezinformačných webov nezaujíma vo veľkej miere.
Podobne ale nie sú v centre ich záujmu ani mienkotvorné denníky, a preto sa zdá, že v skupine mladých ľudí vzniká informačné vákuum pokiaľ ide o politické témy. Našťastie to nie je úplne pravda, je možné nájsť aj iné formy komunikácie smerom k mladým ľuďom. Stránka ZOMRI a Ťažký týždeň s Janom Gorduličom sú príkladom ako zaujať aj mladších ľudí s témami politika, spoločnosť, demokracia a liberálne hodnoty.
Kakadu.digital:
Je online prieskumný nástroj, ktorý spracováva dáta o používateľoch sociálnych sietí a vytvára presný hĺbkový profil fanúšikov značiek, firiem a ich konkurencie.
Pror/kakadu.digital