Cinematik rastie na veľký festival
Maratón filmov v Piešťanoch sa skončil. Pre veľký záujem pri niektorých projekciách nestačili kapacity kina. Týždeň plný príbehov, diskusií a iných pohľadov na život. Poznávacím znamením bola oranžová šnúrka a na nej akreditačná karta zavesená okolo krku.
„Máme za sebou šesťdňový maratón,” uviedol Tomáš Klenovský, výkonný riaditeľ Medzinárodného filmového festivalu Cinematik, a sľúbil divákom aj budúci ročník tohto filmového sviatku v Piešťanoch. Cinematik pritom začal v Piešťanoch písať svoj príbeh ešte pred štrnástimi rokmi. Za ten čas vyrástol na regulárny festival, ktorý z roka na rok láka viac ľudí. Po odchode Art Film Festu do Košíc ostal navyše jediným filmovým festivalom na Považí.
„Tohtoročný festival sa už blíži k mojej predstave, ktorú o ňom mám,” priznal sa na pohľad spokojný umelecký riaditeľ Cinematiku Vladimír Štric. Prekvapil ho veľký záujem divákov o niektoré premietania. „Zaregistroval som päť predstavení, kam sa nedostali všetci záujemcovia. Myslel som si, že sme už v inej lige,” priblížil Štric počas záverečného ceremoniálu. Potešilo ho tiež, že počas festivalu ho zastavovali ľudia a rozprávali sa s ním o filmoch.
Vrchol prišiel skôr
Predčasným vyvrcholením festivalu bola snímka Woodyho Allena – Daždivý deň v New Yorku. Naplnená sála priam hltala brilantné dialógy medzi hlavným postavami, miestami ožila smiechom, inokedy zmĺkla pri zatajenom dychu počas melancholických scén. Nebol to jediný film, ktorý patril medzi klenoty 14. ročníka Cinematiku.
Medzi filmové zážitky nepochybne treba zaradiť aj snímku poľskej režisérky Agnieszky Holland s názvom Mr. Jones. Film o tom, ako vznikla kultová kniha Zvieracia farma (George Orwell), ale hlavne o utajovanom hladomore na Ukrajine počas 30. rokov minulého storočia.
Okrem nich pútali pozornosť desiatky ďalších filmov. Napríklad skvelá komédia podľa skutočného príbehu Blackkklansman o černošskom policajtovi, ktorý sa infiltroval do Ku Klux Klanu v Arizone, či vizuálne perfektne spracovaná kolumbijská dráma Monos.
Vybrať víťazné filmy Cinematiku teda nebola vôbec ľahká úloha. Nakoniec však divácku cenu získala juhokórejská komédia Parazit (2019, réžia: Joon Ho Bong). Príbeh chudobnej rodiny, ktorá parazituje na bohatom podnikateľovi, sa najviac páčila návštevníkom podujatia.
Dva dokumenty
Cenu primátora Mesta Piešťany si prebral režisér Erik Praus za snímku Volanie (2019). Film s úctou pozoruje život mníchov, ale aj okázalú nádheru kláštorného prostredia na Ukrajine.
Najväčšie prekvapenie si organizátori nechali pri oceňovaní dokumentárnych filmov. „Ako precedens sme sa rozhodli oceniť dva dokumenty, lebo sú nadpriemerné, a tak odlišné, že každý absolútne inak pristupuje k svojim témam,” uviedla Mária Ridzoňová-Ferenčuhová, predsedkyňa poroty Cinematik.doc.
Dokument Dobrá smrť režiséra Tomáša Krupu rozpráva príbeh Britky, jej cesty k smrti a eutanázii. Druhou ocenenou snímkou bol Skutok sa stal z dielne režisérky Barbory Berezňákovej. Vražda Róberta Remiáša, éra mečiarizmu, Slovensko na križovatke v „divokých” 90. rokoch sú hlavné črty dokumentárnej novinky. „Chcel by som poďakovať členom poroty, že sa rozhodli udeliť ocenenie pre dva filmy s kontroverznými témami,” neskrýval radosť Tomáš Krupa, režisér Dobrej smrti.
Cenu v sekcii Rešpekt si odniesol portugalský režisér João Pedro Rodrigues a Cenu v sekcii Meeting Point Europe získala snímka Favoritka (2018, réžia: Yorgos Lanthimos).
„Verím, že ste sa tu dobre cítili a našli svoje filmy. Veľmi si želám, aby Boh dal a všetci ostatní, aby sme sa takto stretli aj o rok,” rozlúčila sa s divákmi na záver festivalu herecká ikona Božidara Turzonovová z organizačného tímu MFF Cinematik.
Rudolf Sivý