Vláda trnavskú automobilku podporí ak bude vyrábať nový Peugeot e-208
Jasnú podporu vlády investičným plánom francúzskeho koncernu Groupe PSA deklaroval premiér Peter Pellegrini po rokovaní s jeho predstaviteľmi na pôde trnavskej automobilky. Ak sa PSA rozhodne pre výrobu nového modelu v Trnave, vláda bude ochotná využiť všetky nástroje na podporu tejto výroby. Do úvahy podľa Pellegriniho prichádza priama finančná podpora na nákup technológií, prípadne kombinácia s daňovými úľavami.
„Je kľúčové, aby sa časť elektrických vozidiel vyrábala na Slovensku, a aby si automobilky výrobu nepreniesli do svojich domovských krajín. Zníženie výroby v Trnave by malo zásadný dopad na zamestnanosť a hospodársku produkciu aj v iných častiach Slovenska“ zdôraznil Pellegrini. Premiér si v Trnave vyskúšal aj elektrickú verziu novej generácie modelu Peugeot 208. Pripomenul tiež, že vláda pripravuje balík opatrení ako reakciu na zmiernenie hospodárskeho rastu, kde bude mať automobilový priemysel silné slovo, pretože tento segment zamestnáva viac ako 250 tisíc ľudí.
Generálny riaditeľ Groupe PSA Slovakia Stéphane Bonnhomeau v tejto súvislosti pripomenul, že o budúcom novom modeli pre trnavský závod nemôže povedať nič bližšie, pretože v rámci skupiny PSA funguje vnútorná súťaž medzi jednotlivými závodmi, v rámci ktorej sa hodnotí ich konkurencieschopnosť. Jedným z kritérií je aj to, aby neboli zvyšované náklady na pracovnú silu. Naznačil však to, že do roku 2025 bude celé produktové portfólio automobilky vyrábané aj v elektrickej verzii. Bonnhomeau tiež potvrdil dobrú komunikáciu s vládou. „Teraz je na nás, aby sme zadefinovali, aký druh pomoci by sme potrebovali,“ povedal. Trnavská automobilka plánuje v tomto roku vyrobiť rekordných 380 tisíc vozidiel, dopad brexitu na produkciu jej generálny riaditeľ neočakáva.
Minulý rok zakončila automobilka Groupe PSA Slovakia v Trnave s novým objemovým rekordom 352 082 vyrobených vozidiel. V siedmom po sebe idúcom roku medziročného rastu sa jej produkcia zvýšila oproti roku 2017 o 5 %. V závere roka 2018 sa v Trnave vyrobilo, za viac ako 12 rokov produkcie, už jubilejné trojmiliónte vozidlo. Sériová výroba začala v júni 2006 s modelom Peugeot 207. Celková investícia koncernu na Slovensku presiahla miliardu eur. Vrátane dodávateľov vytvára Groupe PSA na Slovensku takmer 20 tisíc pracovných miest.
Nový Peugeot e-208
Spoločnosť nový model predstavila v úvode roku na autosalóne v Ženeve. Pre francúzsku automobilku je prelomovým modelom. Ako prvý totiž počíta s benzínovým, naftovým aj čisto elektrickým pohonom. Umožňuje to platforma CMP prispôsobená vo verzii e-CMP pre zástavbu elektromotorov aj batérií. Peugeot e-208 s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm bude vôbec najsilnejšou motorizáciou, takže ho dostanete rovno vo verzii GT. Stovku zvládne za 8,1 sekundy.
Na jedno nabitie batérií s kapacitou 50 kWh má prejsť 340 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP. Nabíjanie na 80 % kapacity má trvať na nabíjacích staniciach s výkonom 100 kW len 30 minút a vďaka integrovanej palubnej nabíjačke s výkonom 11 kW asi päť hodín z bežnej siete. Za základnú elektro-verziu si Peugeot údajne bude účtovať 31 000 eur.
Pror/(SITA), Zdroj: magazín L’Argus