Talent predviedla aj Piešťanka Mariana Hochelová
Na javisko vystúpili speváci, tanečníci, ba dokonca z orchestriska znela živá hudba. S operou La traviata prišli v utorok 18. júna do piešťanského Domu umenia umelci zo Štátnej opery Banská Bystrica a v priebehu vyše dvoch hodín ukázali svoje prevedenie legendárneho diela Giuseppe Verdiho.
Niekoľko desiatok umelcov z banskobystrickej opery prenieslo divákov do 19. storočia, keď jednu zo svojich najznámejších opier uviedol slávny taliansky skladateľ Giuseppe Verdi. Premiéra opery La traviata sa konala v Benátkach v divadle La Fenice 6. marca 1853. Bola v podstate fiaskom, pretože Verdi priniesol námet, v ktorom je hlavnou postavou kurtizána, ktorá má vzbudzovať súcit, a takéto dielo diváci odmietli. Úspech zožalo až druhé naštudovanie v roku 1854 a po vyše 150 rokoch je „traviata“ jednou z najhranejších opier vôbec. To azda neočakával ani sám autor.
V repertoári ju má zaradenú aj banskobystrická opera, pričom hlavnú úlohu zahrala a zaspievala Mariana Hochelová. Ak je vám toto meno známe, je to preto, že táto talentovaná sopranistka je Piešťanka a teraz si jej umenie mohli našinci naplno vychutnať „doma“. „Som veľmi rada, že predstavenie v Piešťanoch konečne vyšlo na mňa,“ povedala nám krátko potom, ako po záverečnej klaňačke zašla za kulisy. Priznala, že sa jej spievalo výborne.
Predstavenie je pritom pre hlavnú postavu veľmi náročné, pretože počas dvaapolhodinového predstavenie takmer neschádza z pódia. V utorok bolo ešte k tomu mimoriadne horúco, čo pociťovali aj umelci na javisku. Napriek tomu to M. Hochelová zvládla na výbornú a zožala veľký potlesk publika. „Naozaj som to nemala vybavené,“ uviedla pobavene na margo ovácií. V repertoári má mnoho ďalších postáv, a tak sa môžeme tešiť, keď na dosky Domu umenia opäť zavíta s niektorou z nich a obohatí tunajších milovníkov kultúry svojím umením.
Predlohou opery La traviata bola skutočná osoba, slávna parížska kurtizána Marie Duplessisová. Jej meno bolo v Dumasovom románe Dáma s kaméliami zmenené na Marguerite Gautiera, v opere na Violetta Valéry. Skladateľ bol Dámou s kaméliami nadšený. Príbeh aj miesto, kde sa odohrával, mu boli blízke – koniec koncov, v niečom pripomínal jeho vlastný život: „nelegálny“ vzťah udržiaval s blízkou priateľkou a interpretkou svojich raných diel, sopranistkou Giuseppinou Strepponiovou, od roku 1847 až do jej smrti.
(am), zdroj: ŠOBB