Bielu palicu nerešpektovalo 24 vodičov
Slabozraký muž ostal stáť na okraji chodníka. Bielou palicou hľadal obrubník i priechod. Chcel prejsť na druhú stranu cesty a tak sa započúval. Zvyškami zraku zisťoval či môže ísť. Predpažil ruku s palicou asi do výšky pása. Celé to trvalo len asi päť sekúnd. Autá, čo sa blížili k priechodu pre chodcov na Hlbokej ulici v Piešťanoch sa mihali jedno za druhým. Dvestoštyridsaťtri vodičov mužovi čo dobre nevidí zastalo. Tí dostali pochvalu a letáčik. No oproti minulému roku sa zvýšil až dvojnásobne počet arogantných a nevšímavých šoférov. Signály slepca nerešpektovalo až 24 agresorov.
Niektoré autá zastali, niektoré nie, zo sanitky vyšiel vodič v strednom veku, aby mu pomohol prejsť na druhú stranu. Mladá mamička s kočíkom sa tiež ponúkla, že mu pomôže. No našiel sa aj taký, čo trúbil a prešiel bez zastavenia.
Slabozraký muž len čo vstúpil na priechod, bielou palicou systematicky kopíroval zebru, veď čo ak by práve na priechode bola nejaká prekážka? Takto sa člen Únie nevidiacich a slabozrakých Ján Adamec striedal s kolegom Františkom Kopcom a dve hodiny chodili obaja hore dolu. Bolo to v pondelok 15. októbra dopoludnia . Deň, keď spolu spoločne so štátnou políciou napĺňali a preverovali v rámci svetového Dňa bielej palice už niekoľko rokov opakovaný projekt.
Kúsok od priechodu, na lavičke sedel šéf piešťanskej charity Ján Pastorek. Viedol evidenciu, aby zdokumentoval akciu čo najpresnejšie.
Jeho manželka spolu s ďalšími členkami únie či charity robili osvetu o kúsok ďalej, kde autá zastavovali policajti, aby vodičom vysvetlili, o čo ide. A aby ich poučili, napomenuli či pochválili.
„To, že z 267 vodičov až 24 nezastalo nie je potešiteľné. Oproti minulosti sa teda počet nevšímavých vodičov zvýšil až o polovicu,“ zdôraznil J. Pastorek a vyjadril presvedčenie, že práve táto preventívna akcia má zmysel a aj vďaka nej pomôžu v predchádzaní nehôd a zrážkam nevidiacich či slabozrakých ľudí. Pre nich je biela palica stále, aj navzdory rôznym informačným technológiám a signalizáciám, tým najspoľahlivejším pomocníkom v orientácii. Ak pravda nemajú k dispozícii napríklad vodiaceho psíka. Lenže nie každý si ho môže dovoliť. Dobre vycvičený pes vyjde aj na viac ako dvetisíc eur.
„Ľudia sú stále v strese. Ja sám som si vyskúšal v čase, keď na cestách nie je veľa áut ísť po určitom úseku predpísanou rýchlosťou a potom na tom istom úseku som pridal a šiel deväťdesiatkou. Hádajte koľko času som získal? Niečo cez minútu tridsať. Stojí to zato, riskovať život za tak malú úsporu času? Radím každému vodičovi, stiahnite nohu z plynu. Domov prídete zdraví a nikomu neublížite,“ povedal príslušník polície, ktorý sa v ten deň podieľal na akcii. Tá v rámci Trnavského kraja dopadla nie veľmi ružovo.
Podiel áut, ktoré nezastavili, bolo až 15,5 percent. Najhoršie dopadli Košice, kde sa číslo vyšplhalo až nad 30,1 percent, za nimi skončila Bratislava s 29,7 percentami. Najohľaduplnejší vodiči voči nevidiacim boli Banskobystričania s 12,2 percentami.
Viera Dusíková