Hudobný tip: Goblin – Dawn of the Death
V rubrike predstavujeme albumy, ktoré stoja za vypočutie. Či už ide o známe, neznáme, či neprávom prehliadané tituly, vždy sa snažíme nachádzať svojské, unikátne odklony od bežnej produkcie.
Aj po skončení festivalu Cinematik v Piešťanoch ostaneme v hudobnom tipe prepojení s filmovou tematikou v podobe skupiny Goblin, preslávenej najmä počas druhej polovice 70. rokov tvorbou špecifických hudobných soundtrackov, ohýbajúcich bežnú podobu a stereotypy zvuku hororovej kinematografie.
V soundtracku k filmu Dawn of the Dead od Georga A. Romera z roku 1978 sa miešajú zvuky 60. a 70. rokov, vplyvy psychedelickej hudby, progresívneho rocku a džezu, melancholické klavírne linky, dynamické gitarové pasáže prechádzajúce od rocku ku country, basgitarové groovy ústiace do futuristických pasáží, ovládaných najmä elektronikou pripomínajúcou napríklad Stockhausenove experimentálne kompozície.
Avantgardná mnohotvárnosť hudby Goblin väčšinou sekunduje excentrickému štýlu giallo filmov Daria Argenta, avšak v spojení so spoločensko-kritickým apokalyptickým svetom G. A. Romera predstavuje prvok, ktorý daný fikčný svet výrazne prekračuje, priebežne sa s ním spája a následne komplikuje, relativizuje alebo pretrháva vzájomné väzby.
Najťažšie je pri pri soundtracku Dawn of the Dead určiť, koľkými spôsobmi ho je možné počúvať. Je to kultová záležitosť pre milovníkov hororov, experimentálnej hudby, elektroniky, retra, ťažko zaraditeľných úkazov… a všetky fanúšikovské skupiny sa tu stretávajú a nachádzajú spoločnú hudobnú reč.
Michael Papcun