Hudobný tip: FEVER RAY – PLUNGE
V rubrike predstavujeme albumy, ktoré stoja za vypočutie. Či už ide o známe, neznáme, či neprávom prehliadané tituly, vždy sa snažíme nachádzať svojské, unikátne odklony od bežnej produkcie.
Prvý album Švédky Karin Dreijer pod menom Fever Ray vyšiel v roku 2009. Dlhých osem rokov trvalo, kým sa projekt na jeseň 2017 ozval svojím druhým, mimoriadne osobným albumom Plunge, predstavujúcim ojedinelý zjav na súčasnej experimentálnej scéne. Fever Ray a špeciálne album Plunge je nemožné pokúšať sa zaradiť do žánrov alebo hudobných prúdov. Zvuk albumu je ako podklad na projektovanie osobného sveta, futuristického, pochmúrneho, krehkého, zložitého, nenapodobiteľného, bolestivého, pevne uzatvoreného a smerujúceho hlbšie a hlbšie do svojho vnútra.
Zvukokrajina so sebou prináša minimalistické texty s krehko intímnym obsahom, majúcim (bez preháňania) fyzický dopad na poslucháča. Verše „Kráčame rannou hmlovinou, studeným, vlhkým vzduchom, jedna ruka v tvojej a druhá zovretá do päste,“ alebo lakonické „Videla som krv, ale nebolo to desivé,“ prekladajú do jazyka elektronickej experimentálnej hudby skúsenosti, atmosféru a pocity podobné snímkam (taktiež švédskeho) režiséra Ingmara Bergmana.
Plunge je mimoriadne chytľavý osobný album, do ktorého hmlistých a zároveň mimoriadne výstižných pasáží nie je ťažké projektovať vlastné skúsenosti a nachádzať v ňom síce znepokojivú, no súbežne akúsi terapeutickú, spoločnú reč. Fever Ray sprostredkúva samotu, rozpad, konkrétne procesy rozpadu. Kolaps väzieb, ktoré by sme chceli udržať ale… nie je to v našich silách alebo ide o likvidačné úsilie. Album vyšiel na jeseň, ale práve v letnom období dokáže fungovať takmer zázračne.
Michael Papcun