E.M. Photography: 10. epizóda – Sekačka
Piešťanci Erik „Eriino“ Ďuriš a Marek „Švaco“ Švančara sa rozhodli zužitkovať svoje niekoľkoročné skúsenosti z oblasti fotografie a v roku 2009 založili projekt E.M.Photography (Erik.Marek.Photography), v rámci ktorého ponúkajú začínajúcim i skúsenejším fotografom cenné rady pri vytváraní kreatívnych fotografií. Na webe Piešťanského týždňa vám budú prinášať v jednotlivých epizódach nielen rady, ale i rozhovory so zaujímavými ľuďmi z oblasti fotografie či rôzne fotoreporty. V desiatej epizóde sa dozviete, čo pre fotografa znamená pojem sekačka.
Vo fotení pojem sekačka označuje fotku, v ktorej je zachytený priebeh určitej udalosti (skok na lyžiach, snowboarde a pod.). Sekačka je v podstate fázovaná fotka, sekaná fotka. Používa sa predovšetkým na zobrazenie zložitého triku, kde je vidieť presne každý pohyb športovca. Dnes vám ukážem, ako fotím sekačku ja a ako výsledné fotky spracovávam. Poďme teda k samotnému procesu fotografovania.
V prvom rade si nastavíme fotoaparát do manuálneho režimu – potrebujeme mať všetky zábery rovnako naexponované.
Pre tento prípad som si nastavil čas cca 1/500s, aby som mal jazdca v zábere zamrazeného, clonu som zámerne zvolil vyššiu kvôli hĺbke ostrosti (jazdca chcem mať ostrého na každej fotke). Nastavenie citlivosti (ISO) som prispôsobil svetelným podmienkam tak, aby som mal správnu expozíciu. Fotil som v režime kontinuálne snímanie.
Pri fotení je dobré použiť statív. Ja fotím bez neho, a preto mám viac práce so zábermi v počítači. Pri fotení zapriem ruky, zaostrím a cvakám ešte predtým, ako dôjde jazdec na prekážku – až po dopad a odjazd.
Veľmi dôležitá je pri sekačke kompozícia. Najlepšie je, ak nám snímaný objet v zábere prechádza postupne z jednej strany na druhú – vtedy vynikne celý trik. Finálny záber je potrebné spracovať v programe, ktorý podporuje vrstvy a maskovanie. Jednotlivé snímky sa ručne "lepia" a maskujú do základnej fotky, ktorá nám slúži ako pozadie.
video: youtube.com
Ako fotiť sa dozviete na www.emphotography.eu