Pavilón B v príťažlivom novom šate a stále aktuálny
Nie je prekvapením, že divadelné hry Radošinského naivného divadla v Dome umenia Slovenskej filharmónie v Piešťanoch sú dlhodobo pred uvedením vypredané. Záujem návštevníkov o špecifický humor z dielne Stanislava Štepku a jeho divadelného súboru nielenže neutícha, ale práve naopak – každou ďalšou hrou rastie.

Slávny Pavilón B, predstavený v novom šate v réžii Ondreja Spišáka s pôvodnou hudbou Jána Melkoviča a choreografiou Ladislava Cmoreja, potvrdil nielen trvalý záujem milovníkov radošinskej poetiky, ale aj aktuálnosť a liečivú silu humoru legendárnej nemocničnej psychofrašky.
Hra bola pre piešťanské publikum uvedená slovami jej autora a textára piesní Stanislava Štepku: „Boli u nás také časy, keď sa človek musel hrať na blázna, aby mohol čosi nahlas povedať. Áno, boli také časy a dnes neviem, či sa už načisto minuli… Začal som hovoriť o začiatku osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia, keď som si musel vymyslieť pre RND psychiatrickú liečebňu s primárkou, jej pomocníkom a skupinou pacientov, aby sme mohli z javiska nahlas hovoriť o manipulácii s ľuďmi, ale aj o moci a nemoci mocných. Náš Pavilón B – podľa všetkého – jednoznačne oslovil divákov, veď sa hral od premiéry v roku do začiatku deväťdesiatych rokov skoro tristokrát. A mám pocit, že sa pokojne môže hrať aj dnes, pretože mnohým tu stále chutí moc, manipulátorov neubúda a normálny človek sa nestačí čudovať…“
Cynická manipulácia primárky oddelenia na hranici verejného a súkromného, ochota personálu i pacientov kamuflovať, poslúžiť a prikrášliť sa je v stretnutí komunity liečebne akousi v podstate veľmi smutnou psychoterapeutickou hrou na pravdu. Odhaľovanie, ktoré so sebou nesie riziká a vítané príležitosti manipulovať, je príliš silným lákadlom pre zneužitie moci. Mlynské kolo roztočenej drámy nemocničného kolektívu autor hry navádza s jedinečným komediálnym efektom k čitateľnému morálnemu posolstvu: nebyť lacnou obeťou, zachovať si individualitu aj v nepriaznivých okolnostiach, byť solidárnym k utrpeniu druhých.
Tragikomická psychofraška jedného nemocničného oddelenia speje k divácky atraktívnemu gogoľovsky očistnému a oslobodzujúcemu smiechu. Faktom je, že Štepka so súborom Radošinského naivného divadla opäť pripravil pre piešťanské publikum refresh kvalitnej komédie ako z čias legendárnej Človečiny.