Za prepravu autobusom radnica zaplatí 25 eur za každého obyvateľa bez ohľadu na to, či sa ním viezol
Mestskú autobusovú dopravu (MAD) na území mesta Piešťany zabezpečuje dopravca ARRIVA Trnava, a. s., na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme. Zmluva okrem všeobecných náležitostí musí obsahovať tarifu, najmä maximálnu sadzbu základného cestovného a cestovného vybraných skupín. Radnica pripravila do zastupiteľstva informáciu o nových tarifách, ktoré by mali platiť zrejme už od 1. januára budúceho roka.
Na prevádzku MAD mestský úrad naplánoval pre tento rok dotáciu z mestského rozpočtu v sume 664 528 eur. To znamená, že v roku 2024 radnica zo spoločných peňazí zaplatila za každého obyvateľa mesta vrátane novorodencov sumu 25 eur za prepravu autobusom bez ohľadu na to, či sa v ňom vôbec viezol.
Plánovaná dotácia na mestskú dopravu na najbližší rok zatiaľ ešte nebola zverejnená, býva súčasťou schvaľovania mestského rozpočtu. Zatiaľ každý rok narastala, a tak je predpoklad, že ani v roku 2025 to nebude inak. V rok 2022 radnica zaplatila z rozpočtu za MAD sumu 412 566 eur, v roku 2023 to bolo 533 258 eur a v tomto roku o 131 270 eur viac ako v predchádzajúcom.
O trasovaní liniek a celkovej zmene koncepcie autobusovej dopravy je známe len toľko, že v Piešťanoch od roku 2008 MAD zhruba rovnakým spôsobom a rovnakým trasovaním zabezpečuje stále ten istý prepravca. Aj keď už boli sporadické a vždy neúspešné snahy o verejnú obchodnú súťaž, ktorá by viedla k úsporám mestských prostriedkov, k aktualizovaniu trasovania liniek na súčasné podmienky a k zlepšeniu vyťaženosti autobusov, vždy sa to skončilo neúspechom.
Pred časom však radnica zverejnila na svojom webe materiál, ktorý uvádza, že plánuje celkovú reorganizáciu MAD, ale s jej spustením počíta až od roku 2027. Časovo najbližšie k reálnemu naplneniu je tak len zmena ceny cestovného, ktorá by mala platiť od 1. januára 2025.
Podľa zverejneného materiálu si radnica nateraz stanovila cieľ zosúladenie cenníka cestovného MAD so súčasnými trendmi – postupnú elimináciu platieb v hotovosti a predprípravu na prípadný integrovaný dopravný systém. Novými tarifami chce zabezpečiť zvýhodnenie domácich cestujúcich a vybraných skupín cestujúcich (kategórie obyvateľov, ktoré cestujú so zľavneným cestovným, prípadne za prepravu autobusom neplatia nič) a zvýšenie tržieb zároveň pomôže dotovať bezplatné cestovanie pre vybrané skupiny cestujúcich. A ako materiál uvádza, cieľom je i zvýšenie atraktívnosti mesta pre potenciálnych záujemcov v oblasti dopravy v pripravovanej súťaži.
Východiskom preto má byť preferovanie používania dopravnej karty dopravcu, platobnej karty vrátane platieb mobilom alebo nositeľnými zariadeniami. Z tohto dôvodu radnica predkladá informáciu o zmenách tarifných podmienok na linkách MAD. Či to vôbec bude mať nejaký pozitívny dopad na úsporu verejných prostriedkov, ukáže už najbližší návrh mestského rozpočtu, ktorý budú poslanci schvaľovať zrejme až v decembri, do ktorého musí byť dotácia mesta na MAD zahrnutá.