Výstavba cyklotrasy do Vrbového pokračuje rekonštrukciou mosta nad diaľnicou
„V rámci výstavby cyklotrasy a potrebnej sanácie mosta cez diaľnicu podľa projektovej dokumentácie vydalo ministerstvo dopravy povolenie na čiastočnú uzávierku a zvláštne užívanie D1 v úseku 82,890 – 83,800 km v oboch smeroch vrátane určenia dočasného použitia dopravných značiek a dopravných zariadení od 7. septembra do 16. novembra,“ uvádza Združenie obcí Zelená cesta na sociálnej sieti.
Počas uvedeného obdobia zhotoviteľ diela zrealizuje v troch etapách práce na sanácii obidvoch pilierov mosta, a tiež na samotnej stredovej časti mosta nad diaľnicou. Vykonávané práce nebudú ohrozovať plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky a organizované budú tak, aby minimalizovali obmedzenia cestnej dopravy v danom úseku diaľnice. Súbežne so sanačnými prácami na pilieroch a stredovej časti mosta nad diaľnicou budú realizované práce aj na vrchnej časti mosta, najmä výmena zábradlia a príprava podložia pre finálne vrstvy cyklotrasy.
„Nedočkavých cyklistov, chodcov a korčuliarov opätovne žiadame, aby nevstupovali na most nad diaľnicou a upozorňujeme, že celý úsek budúcej cyklotrasy Zelená cesta je stále neskolaudovaným staveniskom, líniovou stavbou, na ktorý platí zákaz vstupu a hrozí nebezpečenstvo úrazu,“ dopĺňa združenie vo svojom stanovisku.
Výstavba cyklotrasy z Piešťan do Vrbového je v plnom prúde. Približne sedemdesiat percent jej úseku je už potiahnutých prvou vrstvou asfaltu s hrúbkou sedem centimetrov, na ktorú bude nanesená ešte štvorcentimetrová finálna vrstva. Čiastočnou rekonštrukciou už prešli obe bývalé železničné priecestia, ktoré pretínajú cestu z Piešťan do Vrbového, ako aj kratšie premostenie nad Orvištským kanálom.
Najväčšou výzvou pre realizátora stavby je sanácia mosta nad diaľnicou, ku ktorej dochádza v tomto období. Cyklotrasa bude mať po dokončení dĺžku 17,89 kilometra, z toho približne sedem kilometrov povedie po telese bývalej železničnej trate. Spojí mestá Piešťany a Vrbové cez Trebatice a Krakovany. Výstavba cyklotrasy sa začala odovzdaním staveniska a poklepaním základného kameňa stavby na železničnej trati vo Vrbovom 20. februára tohto roka. Cyklotrasa by mala byť dokončená na prelome rokov 2024/25.
Nevyužívaná železničná trať
Výstavba železničnej trate sa začala ešte pred prvou svetovou vojnou v roku 1905, k jej otvoreniu došlo 27. októbra 1906. Pôvodne bola jej súčasťou aj dnes už neexistujúca odbočka Trebatice – Rakovice. Prevádzková dĺžka oboch tratí dosiahla 11,8 kilometra, pričom úsek Piešťany – Vrbové meral 7,9 km a odbočka do Rakovíc 3,9 km.
S nástupom automobilovej dopravy význam trate nenávratne upadal. Dňa 3. júna 1973 bola odbočka v úseku Trebatice – Rakovice úradne zrušená a neskôr aj zlikvidovaná. O pár rokov neskôr, v roku 1978, bola na trati Piešťany – Vrbové zastavená osobná doprava. V roku 2003 prestali jazdiť pravidelné manipulačné vlaky, čím došlo k zrušeniu nákladnej dopravy. Odvtedy bola trať opustená.
Zelená cesta
V roku 2008 vznikla myšlienka vybudovať cyklotrasu v koridore železničnej trate. Po dlhých rokoch príprav sa výstavba začala vo februári 2024. Pre cyklistov tak vznikne bezpečné spojenie na trase Vrbové – Krakovany – Trebatice – Piešťany.
Jozef Vojčiniak, foto: R. Mlynár