O petícii za zrušenie spoplatneného parkovania budú rozhodovať aj poslanci

I keď negatívne emócie z úvodu tohto roka v súvislosti so zavádzaním nových spoplatnených parkovacích zón postupne vyprchali, piešťanskí poslanci sa k nim ešte budú musieť vrátiť. Mestské odborné komisie totiž v uplynulých dňoch prerokovávali občiansku petíciu organizovanú v úvode tohto roka, ktorá požaduje okamžité zastavenie všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel v zóne s regulovaným státím na území mesta Piešťany. Petícia podľa zverejneného materiálu obsahuje 2381 podpisov.

Už osem mesiacov sa v Piešťanoch stojí v centre podľa nových pravidiel a negatívne emócie z noviniek postupne vyprchali. (Autor: pror/Supa)

Ako signatár petície figuruje jediná osoba – Petra Brezovská. V texte petície sa uvádza, že mnohé pripomienky z pripomienkového konania k schváleniu VZN, ktoré mali byť zapracované do prevádzkového poriadku, zapracované neboli. Petícia však nešpecifikuje, čo konkrétne je myslené pod výrazom „mnohé pripomienky“.

Text petície ďalej tvrdí, že cenová politika bola zvolená diskriminačne voči obyvateľom s nižšími príjmami, obyvateľom v podnájmoch aj občanom, ktorí denne dochádzajú do Piešťan za prácou, podnikateľom.

Petičiari tiež žiadajú, aby vedenie radnice okamžite zastavilo, vrátilo už vybraté poplatky a pokuty, doplnilo parkovacie miesta, preznačilo nesprávne vyznačené a nezmyselné parkovacie miesta, oslobodilo od parkovného vnútrobloky bytových domov a vyznačilo „Vjazd povolený len pre majiteľov a nájomníkov nehnuteľností“, oslobodilo od poplatku pri osobnom vybavovaní parkovacej karty, rozdelilo mesto do maximálne troch zón, prepracovalo cenovú politiku, spustilo nový systém statickej dopravy až po riadnom vypracovaní a zohľadnení požiadaviek obyvateľov – zrejme tých, ktorí sú podpísaní pod petíciou.

V úvode roka časť obyvateľov nespokojných s novou parkovacou politikou bola emotívne vyjadriť svoj názor aj na rokovaní mestského zastupiteľstva.

Vyjadrenie radnice

Pripomienky vecného charakteru, ktoré mali oporu v strategickom podklade a v súvisiacich predpisoch, ktoré boli občanmi predložené pri spracovaní podkladu „Koncepcia statickej dopravy v meste Piešťany“, boli do prevádzkového poriadku zapracované.

Cenová politika je diskriminačná voči obyvateľom s nižšími príjmami, obyvateľom v podnájmoch aj občanom, ktorí denne dochádzajú do Piešťan za prácou, podnikateľom: Primárnym cieľom parkovacej politiky každého mesta je vplývať na každú osobu, ktorá sa rozhoduje prepraviť sa. Tieto nástroje sú rôzne a majú rôzny účel. Každý, kto niekam cestuje, rieši čas, spôsob, rýchlosť, cenu a náročnosť prepravy. Na to, aby sme ovplyvnili počet áut v centre a spôsob ich pohybu, slúžia rôzne nástroje, napr. aj zóny regulácie parkovania so stanovenými pravidlami. Niekto reaguje na cenu, niekto na čas prepravy, niekto na spôsob prepravy. Prvým krokom je teda rozhodnutie, či sa potrebujeme prepraviť, následne akým spôsobom sa chceme prepraviť a čo sme ochotní za prepravu dať (čas, peniaze, energiu…).

Zavedením VZN sa zrušila pomyselná diskriminácia obyvateľov mesta z hľadiska využívania verejných zdrojov a privilegovania niektorých lokalít/parkovacích miest pre vyhradené osoby, vyhradené parkovanie a iné. Mesto schválením VZN zrušilo možnosť vyhradenia parkovacích miest pre konkrétne vozidlá za poplatok a zároveň príslušným dopravným značením zrušilo privilegované parkovacie miesta. Všetky parkovacie miesta sú zrealizované z prostriedkov obyvateľov mesta, a teda musia byť dostupné pre všetkých.

Toto riešenie zároveň prinieslo pozitíva ako zvýšenie úžitkovej hodnoty každého parkovacieho miesta zvýšením obrátkovosti vozidiel (priemerný súkromne vlastnený automobil veľkú väčšinu času, až 96 percent, stojí nevyužitý). Vyriešil sa problém s návštevami a firemnými autami, keď do týchto lokalít prakticky neexistoval legálny prístup. Zvýšil sa počet voľných parkovacích miest pre návštevy mesta, keď ráno odchádzajú vodiči do zamestnania a uvoľňujú parkovacie miesta pre návštevníkov mesta.

K údajnej diskriminácii podľa zákona: Antidiskriminačný zákon upravuje dodržiavanie zásady rovnakého zaobchádzania spočívajúcej v zákaze diskriminácie z dôvodu pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia alebo z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti. Mesto Piešťany nemá vedomosť o žiadnom dôvode údajnej diskriminácie, zásady rovnakého zaobchádzania neboli porušené a ani dobré mravy na účely rozšírenia ochrany pred diskrimináciou.

Vrátenie už vybratých poplatkov a pokút: Obec má právo prijímať úhrady za používanie majetku obce. Obec môže vrátiť vybrané poplatky a pokuty v prípade porušenia platných právnych predpisov a noriem. Ak by mesto prijalo zrušenie/zmenu VZN tak, že by v celom rozsahu vyhovelo petícii, v zmysle platných zákonov by nové/zmenené ustanovenia platili až v budúcnosti. Na základe uvedeného nie je možné „vrátenie už vybratých poplatkov a pokút“ vykonať.

Doplnenie parkovacích miest, preznačenie nesprávne vyznačených a nezmyselne vyznačených parkovacích miest: Predmetný bod nemá súvislosť so správnosťou postupu spracovania, platnosti celého či jednotlivých bodov VZN, ktorého okamžité zastavenie požaduje predmet petície.

Oslobodili od poplatku pri osobnom vybavovaní parkovacej karty: Účelom zavedeného poplatku je motivovať žiadateľov k využívaniu elektronických informačných systémov, ktoré mesto zriadilo za účelom zjednodušenia administrácie pre obyvateľov ako aj pracovníkov Služieb mesta Piešťany.

Rozdelili mesto do maximálne troch zón: Rozdelenie zóny regulácie do pásiem malo svoj postup a význam. Pásma sú vždy zriaďované na základe homogenity a prevládajúcej funkcie každého pásma. Mesto má vo VZN určených sedem pásiem, každé pásmo má však svoje špecifiká (rozsah, polohu, prístup, funkciu), na ktoré vplývajú rôzne kritériá.

Prepracovať cenovú politiku (návrh 45 – 55 eur pre obyvateľov a pracujúcich v Piešťanoch/prvé, druhé a tretie auto): Požiadavka v podstate vracia systém regulácie parkovania do pôvodného stavu pred spustením novej regulácie statickej dopravy.

Spustili nový systém statickej dopravy až po riadnom vypracovaní a zohľadnení požiadaviek obyvateľov: Všetky doručené požiadavky obyvateľov sú neustále vyhodnocované a relevantné z nich zapracovávané.

Dôsledky petície

Na záver je však potrebné dodať, že obec, v tomto prípade Mesto Piešťany, je povinná prešetriť a vybaviť petíciu tak, aby zistila skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom. Požiadavky petície však nie sú pre radnicu záväzné bez ohľadu na počet podpisov. Záväzným by bolo až hlasovanie poslancov mestského zastupiteľstva o požiadavkách petície, prípadne miestne referendum, ale to až za podmienky, ak sa na ňom zúčastní aspoň polovica oprávnených voličov a ak bolo rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou platných hlasov účastníkov referenda.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je sobota 14. septembra. Tento deň je Dňom európskeho kultúrneho dedičstva. Meniny má Ľudomil.
  • 14.09.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je piatok 13. septembra. Tento deň je Dňom pozitívneho myslenia, Medzinárodným dňom čokolády a Medzinárodným dňom programátorov. Meniny má…
  • 13.09.2024, 00:15
  • Dobré ráno, Piešťany!
S tropickými horúčavami sa v našich domovoch objavilo aj množstvo ôs a sršňov. Členovia DHZO Pobedim zasahovali minulý týždeň proti…
  • 13.09.2024, 00:01
  • Spravodajstvo
sobota, 14. septembra 2024
Meniny má Ľudomil, zajtra Jolana