V Dome umenia finišujú výstavy laureátov prestížnej ceny výtvarných umelcov
V Dome umenia Slovenskej filharmónie v Piešťanoch už tradične udeľovali prestížnu cenu za umelecký prínos vo výtvarnom umení. Fond výtvarného umenia, oslavujúci tento rok 75. výročie svojej existencie, dekoroval prestížnou cenou maliara a grafika Petra Pollága, ktorý doplnil menom i dielom zoznam úctyhodných laureátov fondu.
Inštaláciu diel, ktorá mapuje tvorbu ocenených umelcov za roky jej udeľovania (od r. 2004 až po súčasnosť), koncepčne pripravila kurátorka výstavy a predsedníčka Rady FVU Zora Petrášová. Na výstave diel laureátov Ceny Fondu výtvarného umenia (FVU) môžu návštevníci Domu umenia do konca augusta obdivovať rôznorodosť výtvarných štýlov, žánrov a techník – majstrovstvo výtvarného prejavu farebnej abstrakcie Ondreja Bartka (1926-2011), dizajnérsku tvorbu komorného prejavu keramickej tvorby Evy Trachtovej (1932-2013), gestickú maľbu abstraktnej lyrickej figurácie Viery Kraicovej (1920-2012) na výstave predstavenej v Zátiší s hracou kockou, figurálne motívy inšpirované poetikou neosurrealizmu zastúpené v bronzovej plastike autoportrétu Alexandra Ilečka (1937-2023).
Návštevníci môžu obdivovať aj nevšedné pohľady na slovenskú krajinu v obrazoch Kľak a Krížna Rudolfa Moška (1925-2019), šperkárske majstrovstvo Návrhov na brošňu s vesmírnou tematikou v kongeniálnom diele kinetických abstraktných objektov Antona Cepka (1936-2022), tematicky bohatú maliarsku a ilustrátorskú tvorbu Ondreja Zimku (1937), profil architektonickej tvorby projektanta a urbanistu Petra Brtka (1938), koloristicky žiarivú maľbu v abstraktnom diele Čas od Ľuba Zelinu (1943-2016), malevičovsky príťažlivý geometrický motív plastického objektu Trámy z ateliéru sochára a dizajnéra Mariana Drugu (1945).
Súčasťou výstavy je tiež nezameniteľný autorský rukopis obrazov maliara, grafika a monumentalistu Stanislava Harangozóa (1946), významovo bohato štrukturované Modré prelúdiá Ivice Krošlákovej (1943), nezameniteľný rukopis grafického diela Dušana Kállaya (1948) napríklad v lepte Maškary Karla Kryla, sugestívne drevené Torzo ženského motívu zastupujúce sochárske dielo Kláry Pataki (1930), maľby geometrických abstrakcií na obrazoch Zámoček a Bojnice Ľudovíta Hološku (1943) a, samozrejme, nechýba ani významovo mnohovrstvové dielo aktuálneho laureáta ceny Petra Pollága (1958) – Zátišie s akváriom.
Cena fondu, jedno z prestížnych ocenení, ktoré FVU udeľuje, bola tento rok priznaná práve Pollágovi za celoživotnú tvorbu a prínos v oblasti umenia. Ako v príhovore uviedla kurátorka výstavy laureátov ceny Zora Petrášová, „práve 20. udeľovanie tohto ocenenia sa stalo príležitosťou na krátke pripomenutie si osobitej tvorivosti, hlbokého zanietenia a jedinečnosti diel všetkých uznávaných a ocenených laureátov. Svojím človečenstvom vzbudzovali a vzbudzujú rešpekt, významom svojich umeleckých aktivít v mnohých prípadoch presiahli hranice našej krajiny, ich prínos do slovenského umenia a architektúry je nespochybniteľný a tvoria ich neoddeliteľnú súčasť.“
Vo svojom laudatio k Pollágovi zdôraznila, že kultúra je jedinečnou pamäťou národa. A skutočne, samostatná výstava výberu z Pollágových diel, v Dome umenia inštalovaná pod názvom Kostihoj lekársky, mapuje nielen časovú linku príbehu autorského zrenia a vývinu jedinečného výtvarného rukopisu, ale návštevníkov expozície priam vyzýva k myšlienkovým sondám do minulosti.
Pollágova umelecká výpoveď je polymorfná, plná odkazov na minulosť i súčasnosť, presahov naprieč dejinami a bohatstvom významovej imaginácie, v ktorej autor spracúva archetypálne témy európskeho kultúrneho dedičstva. Antické motívy zachytené v úchvatných mozaikách Andromeda, Kentaur, Medúza pozývajú k reflexii večných tém, ktoré v sebe nosíme – strachu zo zlyhania, odvahy, hrdinstva, túžby po pomste, vyrovnávania sa s nepriazňou osudu. Tieto kultúrno-mýtické obsahy Pollág oživuje veľmi sugestívne, čím podporuje ich výpovednú hodnotu a apelatívny význam pre súčasnosť.
Výstava Kostihoj lekársky je v podstate palimpsest, ktorý sme pozvaní čítať sami pre seba, odhaľovať jeho skryté vrstvy a prenikať do hlbín významov ukrytých pod nánosmi zabúdania. Veď aj renesančné a barokové motívy portrétneho umenia starých majstrov môžu pred nami rozohrať príbeh so zdvojeným významom a neurčitým koncom, napríklad príbeh, v ktorom sa barokový golier stáva symbolom vonkajšieho prejavu meniacich sa povahových vlastností portrétovanej ženy. I tarotové karty môžu byť nositeľom traumatizujúcich obsahov, keď rozprávajú tragický príbeh holokaustu na Slovensku s jeho doposiaľ nespracovanými motívmi. Aj tu nástojčivo zaznieva slovo kurátorky o kultúre ako pamäti národa.
Pollágova výstava však rozhodne nepôsobí na návštevníka depresívne. Krása farebnosti, jedinečnosť výtvarného prejavu, autorská hravosť a experimentovanie s technikou výrazu sa na výstave stávajú skutočnou slávnosťou umenia. Kostihoj lekársky môže byť ďalším zo symbolov Piešťan, ktorých liečivá a uzdravujúca sila žriedel vyviera zo zeme tak, ako kostihoj vyrastá, aby liečil. Sila prameniaca z autorskej výstavy tohtoročného laureáta Ceny FVU má jednoznačne liečivý účinok. Príďte sa o tom do Domu umenia sami presvedčiť. Dramaturgia DU SF