ZŠ Brezová je najlepšia základná škola v Trnavskom kraji
Ako každoročne i v úvode tohto kalendárneho roka zverejnil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) hodnotiaci rebríček slovenských základných škôl za minulý rok. V nasledujúcich riadkoch sa budeme venovať výsledkom piešťanských škôl.
Na území kúpeľného mesta funguje päť základných škôl, ktorých zriaďovateľom je mestská samospráva, a jedna škola, ktorej zriaďovateľom je cirkev. V Piešťanoch sa nachádza aj spojená škola určená hlavne pre deti s hendikepom, jej zriaďovateľom je Regionálny úrad školskej správy v Trnave, tá však z pochopiteľných dôvodov v rebríčku nefiguruje.
ZŠ Brezová
Základná škola na Brezovej ulici, dá sa povedať, je tradične lídrom v poradí piešťanských škôl. V tohtoročnom rebríčku sa dokonca stala prvýkrát najlepšou základnou školou v celom Trnavskom kraji. Poskočila tak o jeden stupeň v hodnotení. V rámci celoslovenského rebríčka jej s 8,2 bodmi z desiatich prináleží 29. pozícia. INEKO ju slovne hodnotí ako školu s vynikajúcimi výsledkami žiakov. Pri testoch z matematiky a slovenčiny dosahujú žiaci výsledky vysoko nad celoslovenským priemerom. Počet žiakov od roku 2014 mierne poklesol zo 728 na súčasných 682. Žiakom sa venuje 41 pedagógov.
ZŠ Mojmírova
V rámci Piešťan druhá v poradí a v celoslovenskom rebríčku 117. je ZŠ Mojmírova. V rámci kraja patrí tejto škole deviata priečka, čo je pokles v hodnotení oproti minulému roku o päť pozícií. V hodnotení získala 7,5 bodu z desiatich a INEKO ju slovne hodnotí ako školu s vynikajúcimi výsledkami žiakov. Pri testoch zo slovenčiny dosahujú žiaci výsledky niečo málo nad celoslovenským priemerom. O niečo lepšie sú žiaci z tejto školy hodnotení pri testoch z matematiky. Celoslovenský priemer je 51,2 percenta a u žiakov z „mojmírky“ je toto hodnotenie 60,1 percenta. V počte žiakov na tejto škole je zaznamenávaný mierny nárast, v roku 2022 ich bolo 558 a vlani už 567. Škola má 36 pedagógov.
CZŠ sv. M. Goretti
Tretia v poradí v meste a trinásta v kraji, čo je v krajskom rebríčku pokles o tri priečky oproti minulému roku, je Cirkevná základná škola sv. Márie Goretti. V celoslovenskom hodnotení so 7,2 bodmi sa škola umiestnila na 185. pozícii.
INEKO ju slovne hodnotí ako školu s výbornými výsledkami žiakov. Pri testoch z matematiky a slovenčiny dosahujú žiaci výsledky nad celoslovenským priemerom. V počte žiakov zaznamenala táto škola mierny nárast, v roku 2022 ju navštevovalo 210 žiakov a vlani už 218. Počet pedagógov je 19.
ZŠ M. R. Štefánika
Na štvrtej pozícii v hodnotení piešťanských škôl sa umiestnila ZŠ M. R. Štefánika na Vajanského ulici. V krajskom rebríčku jej prináleží 59. pozícia, čo je prepad o 26 priečok oproti roku 2022. V hodnotení je táto škola na 604. mieste a získala 5,6 bodu z desiatich. INEKO ju slovne hodnotí ako školu s dobrými výsledkami žiakov, pri testoch z matematiky a slovenčiny však dosahujú žiaci výsledky pod celoslovenským priemerom. Počet žiakov oproti roku 2022 mierne klesol z 299 na 290. Oproti roku 2022 sa znížil aj počet pedagógov, ktorí sa žiakom venujú – z 23 na súčasných 21.
ZŠ Holubyho
ZŠ Holubyho sa nachádza v časti hodnotiaceho rebríčka INEKO bez číselného určenia poradia. Pri testoch z matematiky a slovenčiny dosahujú jej žiaci výsledky pod celoslovenským priemerom. V počte žiakov na tejto škole je zaznamenávaný nárast, v roku 2022 ich bolo 345 a v minulom roku 389. Škola má 27 pedagógov.
ZŠ F. E. Scherera
ZŠ F. E. Scherera sa nachádza v časti celoslovenského hodnotiaceho rebríčka INEKO bez číselného určenia poradia. Pri testoch z matematiky a slovenčiny dosahujú žiaci výsledky pod celoslovenským priemerom. V počte žiakov na tejto škole je zaznamenávaný nárast, v roku 2022 ich bolo 231 a vlani 262. Žiakom sa venuje 19 pedagógov.
Metodika zostavenia hodnotenia
INEKO do rebríčkov zaradilo školy so vzorkou v priemere aspoň 20 žiakov počas každého z uplynulých štyroch rokov. Hodnotenie škôl odráža teda dosiahnuté výsledky v dlhšom časovom horizonte. Rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Nemusia preto plne vypovedať o kvalite školy, môžu však byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy a najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl.
Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov, o atmosfére a šírených hodnotách v škole a pod.
zdroj: INEKO