Skončilo parkovanie na chodníku, ak to nie je vyznačené parkovacie miesto
Od 1. októbra 2023 platí novela zákona o cestnej premávke – parkovanie na chodníku je plošne na celom Slovensku zakázané. Výnimkou sú len miesta označené dopravným značením, ktoré parkovanie na chodníku umožňuje. Piešťanská radnica parkovanie cez chodník v meste vyznačuje od 19. septembra.
Na septembrovom mestskom zastupiteľstve poslanci schválili financie i na pokračovanie značenia v ďalších uliciach. Paradoxom však je, že aj keď mesto investuje do nových parkovacích miest dohromady 360-tisíc eur, počet legálnych parkovacích miest v Piešťanoch výrazne ubudne.
Podľa od nedele platnej novely zákona iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať. To však neplatí pre cyklistov, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla alebo ak dopravnou značkou, alebo dopravným zariadením je určené inak, alebo ak ide o zastavenie, alebo státie bicykla, alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 metra.
I napriek tomu, že táto novela zákona bola niekoľkokrát odložená a mestá mali na prípravu viac ako rok a pol času, v Piešťanoch sa začalo s vyznačovaním parkovania cez chodník až 19. septembra. A to zatiaľ len v častiach mesta, ktoré budú od 1. januára 2024 spoplatnenými zónami.
Dúfali, že zákon platiť nebude
Na vyznačovanie parkovania zastupiteľstvo vyčlenilo ešte v úvode leta 200-tisíc eur. Prečo mesto začalo až v septembri, zdôvodnil primátor Peter Jančovič poslancom na minulotýždňovom zasadnutí. Združenie miest a obcí Slovenska do poslednej chvíle totiž dúfalo, že sa v národnej rade nájde politická vôľa túto novelu zrušiť. Prednostka mestského úradu Denisa Bartošová doplnila, že neskorý začiatok bol ovplyvnený i nedostatočným personálnym obsadením odboru dopravy, kde nevedia nájsť zamestnancov. „Žiadne rady záujemcov o prácu na mestskom úrade nejestvujú,“ vysvetlila Bartošová.
V rámci rokovania minulotýždňového zastupiteľstva však bola prijatá i zmena mestského rozpočtu a vyčlenených 160-tisíc eur na ďalšie vyznačovanie parkovacích miest i mimo budúcich spoplatnených parkovacích zón. O ktoré ulice presne pôjde, primátor nespresnil, len poslancom vysvetlil, že tieto vyčlenené financie určite nebudú postačovať na vyznačenie parkovacích miest na chodníkoch v celom meste.
Na značenie státisíce, no miest ubudne
Paradoxom zostáva, že i napriek tomu, že na parkovaciu politiku radnica utratí tento rok z mestskej kasy dohromady 360-tisíc eur, parkovacích miest ubudne. Parkovanie na „divoko“ v úzkych uličkách mesta totižto umožnilo vodičom parkovať aj bez rešpektovania stavebných noriem či zákona o cestnej premávke a mestská polícia to reálne nemohla ukontrolovať.
Avšak dopravné značenie (zvislé i vodorovné) na návrh správcu komunikácie schvaľuje príslušný odborný orgán polície a v procese schvaľovania umiestnenia značenia, v tomto prípade dopravných značiek o parkovaní na chodníku, polícia posudzuje i zákonom určené šírkové parametre cesty aj chodníka.
Ako nás informoval dopravný projektant Stanislav Chmelo, vysporiadať sa s tým v podmienkach Piešťan nebude ani trochu jednoduché: „Ak ide o ulicu s obojsmernou premávkou s chodníkmi po oboch stranách s možnosťou parkovať na oboch stranách ulice, musia zostať zachované zákonom stanovené šírkové parametre cesty aj zvyšku chodníkov po zaparkovaní auta na vyznačenom parkovaní.“
Ako ďalej projektant dodal, znamená to, že aj na jednom, aj druhom chodníku musí zostať v zmysle zákona 1,5 metra pre chodcov. To sú spolu tri metre. V zmysle zákona šírka jazdných pruhov bez prekážok aj po zaparkovaní auta na dopravnom značení z jednej aj druhej strany musí zostať voľná šesť metrov. To je dohromady deväť metrov priestoru, ktorý musí po zaparkovaní auta zostať na obojsmernej ulici voľný pre chodcov a pre prechádzajúce autá, a to i v prípade, ak parkovanie na chodníku značka umožní. Podľa Chmela to v Piešťanoch spĺňa len minimum ulíc.
Ak chce radnica umožniť parkovanie aj na chodníkoch, čiastočným riešením by podľa projektanta bolo začať ulice zjednosmerňovať. „Vtedy podľa zákona stačí, ak na ceste zostane prejazdný pruh pre automobily so šírkou tri metre,“ uviedol Chmelo.
Polícia parkovanie bude musieť riešiť
Vedenie mesta však vie o akútnom nedostatku parkovacích miest už minimálne trinásť rokov, keď si nechala radnica spracovať dopravným odborníkom generel dopravy v kúpeľnom meste. Generel dopravy už v tej dobe špecifikoval nedostatok parkovacích miest i potrebu výstavby parkovacích domov aj miesta ich umiestnenia. Striedajúce sa vedenie radnice či meniaci sa poslanci zastupiteľstva vo väčšine však radšej utápali svoje diskusie v nerealizovateľných „návratoch zašlej slávy“ Piešťan ako v riešení aktuálnych problémov obyvateľov či v strategickom nastavovaní parametrov mesta do budúcnosti.
Mestskí policajti však parkovanie v rozpore s novým zákonom budú musieť riešiť. „Postupovať budeme v zmysle priorít. Najprv sa zameriame na prejazdnosť a priechodnosť ulíc a chodníkov. Nie je v personálnych ani technických kapacitách mestskej polície dohliadať na parkovanie v celom meste naraz. V úvode platnosti novely zákona sa budeme snažiť najprv riešiť priestupky dohovorom,“ informoval nás zástupca náčelníka mestskej polície pre hliadkovú činnosť Vladislav Jopek.
Kúpeľné mesto sa tak ocitlo v podstate v neriešiteľnej situácii. Záchytné parkoviská s pomerne limitovanou kapacitou má mesto len pred poliklinikou na výpadovke na Drahovce, pred zimným štadiónom alebo na opačnom konci mesta pri letisku a na vybudovanie parkovacích domov na mestských pozemkoch v blízkosti centra či obytných zón, napríklad na parkovisku na Nálepkovej ulici či na parkovisku pri futbalovom štadióne, radnica nemá financie.