Piešťany cyklotrasy len plánujú a kde nemajú dosah piešťanskí poslanci, tam ich aj realizujú
K cyklotrase z Piešťan cez Trebatice a Krakovany do Vrbového by sa mala pripájať cyklotrasa do piešťanskej mestskej časti Kocurice. Vplýva to z príspevku na sociálnej sieti, ktorý zverejnila piešťanská radnica. „Samotný projekt Zelená cesta nepočíta s napojením cyklochodníka do miestnej časti Kocurice, našou snahou je toto prepojenie zrealizovať,“ píše vo svojom príspevku na sociálnej sieti mestský úrad.
„Vytvorením cyklokoridoru a spoločnej cestičky pre chodcov zabezpečíme bezpečný prejazd nielen pre cyklistov, ale aj chodcov, bežcov, korčuliarov, kolobežkárov, mamičky s kočíkmi,“ dopĺňa informácie radnica a na preukázanie svojho zámeru pripojila obrázok z projektu, na ktorom figuruje mestom plánované pripojenie cyklochodníka do Kocuríc z bodu, kde v súčasnosti križuje hlavnú cestu medzi Piešťanmi a Trebaticami nefunkčná železnica. Podľa realizovaného zámeru by už v budúcom roku na začiatku letnej sezóny mala byť v tomto mieste križovatka cesty pre automobily a cyklocesta.
Na cyklochodník treba financie
Rozdiel je však v tom, že kým cyklochodník z Piešťan do Vrbového má vydané stavebné povolenie, vyčlenené financie a čaká sa len na ukončenie verejnej obchodnej súťaže na realizátora stavby, krátka cyklocesta od križovatky do Kocuríc je len čiara na papieri. V piešťanskom mestskom rozpočte je na túto investíciu vyčlenených 41-tisíc eur na spracovanie projektovej dokumentácie a na samotnú výstavbu cyklotrasy v schválenom rozpočte nefiguruje ani jediné euro.
Počkať si tak bude musieť na to, až ju poslanci zaradia do niektorých z budúcich rozpočtov kúpeľného mesta a vyčlenenie financií v rozpočte na realizáciu spracovaného projektu schvália. Ak sa teda v diskusii pod radničným príspevkom na sociálnej sieti Kocuričania z novej cyklocesty radovali, je to viac ako predčasné, nakoľko projektov na opravy, výstavby či rekonštrukcie mestskej infraštruktúry bez finančného krytia ich uskutočnenia majú radniční úradníci plné zásuvky.
Cyklotrasa Beethovenova je len v štádiu riešenia stavebných povolení.
Rovnako je na tom i plánovaná cyklotrasa v kúpeľnom meste vedúca od križovatky Beethovenova-Winterova cez ulicu Pod Párovcami až po Starohradskú. Aj na tento projekt je na vypracovanie projektovej dokumentácie vyčlenených v mestskom rozpočte 24-tisíc eur, ale rozpočtová položka na jej realizáciu je prázdna.
Bez piešťanskej samosprávy to ide
A tak jediný reálny projekt cyklotrasy v regióne, ktorý je v skutočnej fáze realizácie, je ten, v ktorom piešťanská samospráva, našťastie, nehrá najdôležitejšiu úlohu. Je to cyklotrasa vedúca v telese desiatky rokov nevyužívanej železnice z Piešťan do Vrbového s názvom Zelená cesta. V procese od sna po jej výstavbu, ktorý sa zrodil pred pätnástimi rokmi, stál v čele starosta Trebatíc Juraj Valo spolu so samosprávami Krakovian a Vrbového. Naopak piešťanská samospráva často stála na strane tých, ktorí sa snažili tento projekt zmariť.
I to bol dôvod, prečo sa cyklocesta z Piešťan do Vrbového nerodila ľahko. Prekážky boli nielen v podobe riešenia financií, ale tiež v prekonávaní protivenstiev zo strany niekdajších piešťanských poslancov, ktorí doslova hádzali tomuto zámeru polená pod nohy a marili úsilie zvyšných troch dotknutých samospráv – Trebatíc, Krakovian a Vrbového.
Pätnásťročné úsilie sa však tento rok dočkalo pridelenia financií a desiatky rokov nefunkčnú železnicu nahradí nová cyklotrasa. So začatím výstavby počítajú v októbri tohto roka a do užívania má byť odovzdaná už v budúcej letnej sezóne. „Nachádzame sa v ukončovaní verejného obstarávania. Pozdržalo nám to požadované doplnenie podkladov od účastníkov verejnej obchodnej súťaže. Zatiaľ pripravujeme železnicu na odovzdanie staveniska,“ informoval nás starosta Trebatíc Juraj Valo.
O bezpečnosť cyklistov na priecestí pri Kocuriciach sa postarajú retardéry, osvetlenie zabezpečia solárne „gombíky“ osadené v povrchu cyklochodníka.
Ak sa chce, spôsob sa nájde
Celková suma vyčlenená od štátu na výstavbu cyklochodníka na trase Piešťany – Vrbové je v objeme 5,6 milióna eur. Ako ďalej starosta doplnil, investícia sa týka aj úpravy úseku cyklotrasy na území Piešťan od nákupného centra Tesco po podchod pod železničnú trať spájajúci centrum a miestnu časť Kanada. Na opačnom konci cyklotrasy vo Vrbovom je po novom do projektu zahrnuté jej predĺženie až po priehradu Čerenec.
K problematickému prekríženiu cyklochodníka a cesty za Kocuricami v smere na Piešťany Valo uviedol, že jeho bezpečnosť docielia spomaľovacie retardéry, ktoré donútia cyklistov z bicykla zosadnúť a prekríženie cesty a cyklochodníka prekonať peši. Na ceste pre motorové vozidlá bude v tomto úseku dopravným značením znížená maximálna rýchlosť na 50 km/h.
Infraštruktúru pre cyklistov budú na cyklotrase zabezpečovať odpočinkové altánky a servisné miesta. Osvetlenie zabezpečia solárne „gombíky“ osadené v povrchu cyklochodníka, ktoré sa cez deň nabijú a v noci osvietia siluetu cyklotrasy. Z plánovaného projektu cyklotrasy financovaného z Plánu obnovy a odolnosti SR vypadol parčík s detským ihriskom a amfiteátrom na konci trasy vo Vrbovom. „Som si však istý, že i ten vybudujeme, no z iného zdroja financií,“ doplnil Valo.
Cyklotrasa na trase Piešťany – Vrbové pôjde v líniovej stavbe doterajšej železnice len po prenajatých pozemkoch od štátu a i násyp zostáva zachovaný. Štát si pozemky necháva vo vlastníctve. Ak by sa v budúcnosti objavila potreba znovu umiestniť železnicu, pôjde to pomerne jednoduchou stavebnou úpravou a prinavrátením koľajiska.
„Posmievali sa nám na sociálnych sieťach, robili protivenstvá a hádzali nám polená pod nohy. No i napriek tomu sen, čo sme si pred pätnástimi rokmi vysnívali, sa stane skutočnosťou,“ dodal na záver starosta Trebatíc.