Sen splnený: Z Nemšovej na korčuliach až do Piešťan
Keď som v júni pred dvomi rokmi písal článok dúfajúc, že sa už čoskoro bude dať dostať z Trenčína na kolieskových korčuliach po kvalitnom asfalte až do Piešťan, nielen po štrkovisko Dlhé kusy v Hornej Strede, netušil som, že si cestu ešte predĺžim a k železnému mostu na Bodone sa vydám z Nemšovej. Sen som si splnil a 54-kilometrovú vzdialenosť po cyklotrase som absolvoval na korčuliach síce až tento rok, i keď z Hornej Stredy sa dalo dostať po novom asfalte do Piešťan „už“ v máji 2022.
Keď som sa v sobotu 24. júna rozhodoval, že nedeľné dopoludnie venujem športovaniu, zistil som, že nie je problém, pokiaľ máte trochu natrénované, vrátiť sa domov z Nemšovej, ale dostať sa do nej. Meteorológovia hlásili takmer ideálne jarno-letné počasie so severovýchodným vetrom, a tak som nechcel aktivitu odkladať na teplejšie dni. Zrušenie zastávok pre rýchliky, po novom expresy, v Piešťanoch a v Trenčianskej Teplej totiž spôsobilo, že v nedeľu ráno cestovať do Nemšovej nie je žiadna slasť.
Počas pracovných dní a sobôt nasadnete o 6:55 na vlak R 701 Považan a o 8:09 po jednom prestupe v Trenčianskej Teplej vystúpite na stanici v Nemšovej. V nedeľu však cestujete už od 5:55, navyše prestupujete dvakrát, v Trenčíne aj v Teplej, a trvá to dve a štvrť hodiny. Ak chcete rovnakú trať absolvovať buď na korčuliach, alebo skôr na bicykli, odporúčam nie v nedeľu hneď ráno, ale neskôr alebo v iných dňoch, keď je cesta vlakom o hodinu kratšia.
Na vlakovej stanici v Nemšovej, ktorá akoby spala vyše polstoročie na čele s hrdzavým ampliónom pod strechou, si môžete konečne obuť korčule a vydať sa s batohom plným najmä vody na cestu. Najskôr doslova na cestu, keďže k Vážskej cyklomagistrále, ktorá je vzdialená kilometer, sa musíte dostať po bežných komunikáciách s autami alebo po chodníkoch. Potom však už nastáva korčuliarsky raj. Prejdete po krikľavo-zelenom moste a pokračujete k benediktínskemu kláštoru Skalka pri Trenčíne, ktoré je najstarším pútnickým miestom na Slovensku. Cestou si môžete oddýchnuť hneď v dvoch bufetoch, skoro ráno sú však zatvorené.
Po cyklotrase pokračujete okolo fotogenickej skaly s bicyklom a horolezcami visiacimi na nej do Trenčína. Po ľavej strane vidíte v diaľke Trenčiansky hrad a popod dva mosty sa dostanete na hrádzu, po ktorej pokračujete takmer k vodnému dielu, kde sa začína Biskupický kanál. Ešte pred ním však nový asfalt končí a korčuliari musia zísť na bežnú cestu s namaľovanými cykloznačkami, jediný úsek v spoločnosti áut (veľa ich nestretnete) na celej vyše 50-kilometrovej trati. Po 700 metroch opäť od záhradkárskej osady Urbárska sihoť pokračuje cyklomagistrála a až po železný most Bodona v Piešťanoch je to rozprávka. Samozrejme, ak fúka severák a nie je horúco.
Cestou popri vážskom kanáli míňate najmä cyklistov, pri elektrárni v Opatovciach sa nachádza reštaurácia i autokemping Rybníky, kde sa tiež dá občerstviť, druhýkrát prejdete popod diaľnicu, Biskupický kanál prekonáte po moste s odpočívadlom a už vás víta záhradkárska osada pri Novom Meste nad Váhom.
A keď uvidíte štrkovisko Dlhé kusy v Hornej Strede, čaká vás necelých päť kilometrov do cieľa. V tomto úseku si treba tiež dať pozor na autá, najmä v letných mesiacoch. Keď som o pol dvanástej jemne unavený po niečo vyše troch hodinách jazdy (dve prestávky na oddych a jedlo) zbadal železný most v Piešťanoch, vedel som, že som to dal. A dať si dolu korčule a obuť si tenisky bolo na nezaplatenie… 🙂
Nájsť však financie na výstavbu nového cyklochodníka, ktorý by pokračoval po vale až k soche barlolámača alebo by sa napojil na už existujúci pri potoku Dubová, je asi utópia. Dúfam, že sa dočkám, lebo po hrádzi s hrboľatým asfaltom a po starých Piešťanoch plných záplat, chodníky radšej ani nespomínam, sa na korčuliach pohybovať neodporúčam. Ak výlet z Nemšovej absolvujete na bicykli, čaká vás pekná cyklotúra až k miestu vášho bydliska.
Ľubomír Škorňák, foto: autor