V Piešťanoch sa zjavia nové autobusy, no podľa všetkého jazdiť budú po starom
„V Piešťanoch budeme mať nové vozidlá mestskej autobusovej dopravy,“ píše radnica na svojej webovej stránke. A ako dopĺňa, od roku 2024 bude služby mestskej autobusovej dopravy (MAD) zabezpečovať desať nových autobusov, štyri z nich budú na elektrický pohon. O novom trasovaní liniek však mestský úrad nepíše ani slovo, pritom už v roku 2018 nechalo vedenie mesta spracovať sociologický prieskum, z ktorého vzišlo, že súčasné trasovanie autobusových liniek je nevyhovujúce.
Mesto na svojej webstránke uvádza, že dokončilo súťažné podklady a vyhlásilo súťaž na zabezpečenie služby vo verejnom záujme – „Obstaranie služby vnútroštátnej pravidelnej autobusovej dopravy osôb (mestskej autobusovej dopravy) na území mesta Piešťany a miestnej časti Kocurice“.
Predmetom zákazky je výber poskytovateľa služby na prevádzkovanie MAD v súlade so zámerom zabezpečiť verejnosti kvalitnú MAD a zohľadniť sociálne a environmentálne aspekty regionálneho rozvoja. Zmluva bude uzavretá na desať rokov so začiatkom od 1. januára 2024 s možnosťou uplatnenia opcie na jeden rok.
Úspešný uchádzač v prechodnom období 12 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o službách vo verejnom záujme a zabezpečení MAD osôb v meste Piešťany a miestnej časti Kocurice zabezpečí, aby všetky základné vozidlá boli nové, z toho minimálne štyri musia byť na elektrický pohon. „Za nové sa považuje vozidlo, ktorého dátum výroby bol najskôr v roku 2022,“ píše radnica na svojej stránke na internete.
A tak podľa tejto informácie sa ani po dvanástich rokoch zavedenia súčasného systému MAD na ňom nič nezmení, teda okrem toho, že mestskú kasu bude stáť opäť o čosi viac peňazí. Vlani to bola suma 484-tisíc eur a pre tento rok je už viac ako 533-tisíc. Akurát, že po meste zrejme budú jazdiť nové autobusy.
Nové autobusy, trasy po starom
Radnica nechala ešte v úvode roka 2018 spracovať sociologický prieskum o spokojnosti obyvateľov mesta so spôsobom trasovania mestskej dopravy, za ktorý zaplatila 48-tisíc eur. Podľa tohto prieskumu malo dôjsť k celkovej zmene trás aj umiestnenia autobusových zastávok spôsobom, aby kopíroval súčasné potreby obyvateľov.
V závere roka 2018 v dôsledku komunálnych volieb došlo k zmene vo vedení radnice. Miloša Tamajku vystriedal Peter Jančovič, ktorý mesto vedie už druhé volebné obdobie, ale o zmene systému MAD s cieľom lepšieho využitia obyvateľmi ostalo úplné ticho.
Málo muziky za veľa peňazí
O nevyhovujúcej a pre mestskú kasu predraženej MAD sa v zastupiteľstve diskutovalo niekoľko rokov. Na projekt jej optimalizácie vyčlenili poslanci i potrebné financie. Realizácia novej koncepcie prevádzkovania autobusov však išla dostratena, a tak i dnes autobusy po meste premávajú v zásade rovnako ako v roku 2010 bez zohľadnenia požiadaviek obyvateľov a v súčasnosti už za takmer dvojnásobnú dotáciu pre súkromnú firmu z verejných prostriedkov.
MAD v Piešťanoch jazdí takzvaným hviezdicovým spôsobom. Od roku 2008 ju prevádzkuje trnavská dopravná spoločnosť ARRIVA. Autobusy premávajú s celkovým ročným objemom približne 340-tisíc najazdených kilometrov.
Už v roku 2010 bola MAD optimalizovaná takzvaným generelom dopravy, spracovaným odborníkmi z katedry dopravných stavieb na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Podľa tohto materiálu malo mesto pokračovať aj v regulovaní parkovania v centre a zriaďovaním jednosmeriek tak, aby obyvatelia Piešťan uprednostňovali hromadné prostriedky pred individuálnymi. K tomu však doteraz nedošlo.
Ak aj niektoré čiastkové regulácie v parkovaní následne prišli, evidentne nie sú pre dochádzanie do centra autobusmi dostatočne motivujúce. Naopak, centrum sa neustále viac zapĺňa osobnými automobilmi a autobusy premávajú naďalej poloprázdne. Aj napriek tomu radnica za ich prevádzku platí každý rok stále viac.
Za primátorovania Rema Cicutta išlo do MAD ročne približne 315-tisíc eur. Po jeho vystriedaní vo funkcii primátora Milošom Tamajkom sa suma mestských dotácií do autobusovej dopravy vyšplhala na 405-tisíc. Podľa schváleného rozpočtu mesta Piešťany pre rok 2023 je suma už vyššia ako 533-tisíc eur, ale v efektívnosti prevádzky autobusov sa za posledných 12 rokov nič zásadné nezmenilo.