Autobusová doprava v Piešťanoch: „Málo muziky“ za čím ďalej viac peňazí
Ani po dvanástich rokoch zavedenia súčasného systému mestskej autobusovej dopravy sa v roku 2023 na ňom nič nezmení. Teda okrem toho, že mestskú kasu bude stáť opäť o čosi viac peňazí. Pre rok 2022 to bola suma 484-tisíc eur a pre tento rok je už viac ako 533-tisíc.
Radnica nechala ešte v úvode roku 2018 spracovať sociologický prieskum o spokojnosti obyvateľov mesta so spôsobom trasovania mestskej dopravy, za ktorý zaplatila 48-tisíc eur. Podľa tohto prieskumu malo dôjsť k celkovej zmene trás aj umiestnenia autobusových zastávok spôsobom, aby kopíroval súčasné potreby obyvateľov.
V závere roku 2018 v dôsledku komunálnych volieb došlo k zmene vo vedení radnice. Miloša Tamajku vystriedal Peter Jančovič, ktorý mesto dokonca vedie už druhé volebné obdobie, ale o zmene systému mestskej autobusovej dopravy (MAD) s cieľom lepšieho využitia obyvateľmi ostalo úplné ticho. Čo však stále zostáva zachované oproti predchádzajúcim rokom, je plánovaný počet prepravených cestujúcich, ako aj počet najazdených kilometrov.
O nevyhovujúcej a pre mestskú kasu predraženej MAD sa v zastupiteľstve diskutovalo niekoľko rokov. Na projekt jej optimalizácie vyčlenili poslanci i potrebné financie. Realizácia novej koncepcie prevádzkovania autobusov však išla dostratena, a tak i dnes autobusy po meste premávajú v zásade rovnako ako v roku 2010 bez zohľadnenia súčasných požiadaviek obyvateľov a v súčasnosti už za takmer dvojnásobnú dotáciu pre súkromnú firmu z verejných prostriedkov.
MAD v Piešťanoch jazdí takzvaným hviezdicovým spôsobom. Od roku 2008 ju prevádzkuje trnavská dopravná spoločnosť ARRIVA. Autobusy premávajú s celkovým ročným objemom približne 340-tisíc najazdených kilometrov.
Už v roku 2010 bola MAD optimalizovaná takzvaným generelom dopravy, spracovaným odborníkmi z katedry dopravných stavieb na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Podľa tohto materiálu malo mesto pokračovať aj v regulovaní parkovania v centre a zriaďovaním jednosmeriek tak, aby obyvatelia Piešťan uprednostňovali hromadné prostriedky pred individuálnymi. K tomu však doteraz nedošlo.
Ak aj niektoré čiastkové regulácie v parkovaní následne prišli, evidentne nie sú pre dochádzanie do centra autobusmi dostatočne motivujúce. Naopak, centrum sa neustále viac zapĺňa osobnými automobilmi a autobusy premávajú i naďalej poloprázdne. Aj napriek tomu radnica za ich prevádzku platí každý rok stále viac.
Za primátorovania Rema Cicutta išlo do MAD ročne približne 315-tisíc eur. Po jeho vystriedaní vo funkcii primátora Milošom Tamajkom sa suma mestských dotácií do autobusovej dopravy vyšplhala na 405-tisíc. Podľa schváleného rozpočtu mesta Piešťany pre rok 2023 je už vyššia ako 533-tisíc eur, ale v kvalite a efektívnosti prevádzky autobusov sa za posledných 12 rokov nič zásadné nezmenilo.
Napriek tomu radnica v textovej časti schváleného mestského rozpočtu tvrdí, že uvoľnením týchto finančných prostriedkov ide o zabezpečenie takého stavu MAD, ktorý uspokojí všetkých užívateľov z hľadiska obslužnosti, bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky zabezpečením vykrytia straty zmluvnému dopravcovi.