Parkovanie v Piešťanoch ako predvolebná téma
Parkovanie v Piešťanoch opäť raz len ako lacná populistická predvolebná téma. Tentoraz ju takýmto spôsobom otvorila neúspešná kandidátka na primátorku mesta z roku 2018, Zuzana Svrčeková, ktorá má opäť po štyroch rokoch primátorské ambície. Na vyvolanie emócie u voličov na sociálnej sieti použila „zázračnú“ formulku: „Piešťanci, ste spokojní s parkovacou politikou v našom meste?“. No populizmus ako politikárčenie si nezvolila jediná. Tomáš Hudcovič sa tiež v tomto obore nedá zahanbiť.
Samozrejme, kto by bol. „Ja nie! Štyri roky som sa ako poslankyňa venovala aj tejto téme. V júni 2022 som hlasovala z prítomných poslancov ako jediná proti Koncepcii statickej dopravy,“ píše ďalej v stanovisku na sociálnej sieti Zuzana Svrčeková.
Kandidátka na primátorský post vo svojom predvolebnom príhovore pokračuje: „Ako primátorka sa budem venovať zmenám v statickej doprave. Vieme zvýšiť počet parkovacích miest, zmeniť výšku poplatkov, aby sme dosiahli obrátkovosť parkovania v centre a umožnili dlhšie parkovanie na parkovisku Nálepkova.“
Samozrejme, z hľadiska vyvolávania emócií a následných reakcií obyvateľov si Svrčeková vybrala tému správne. Kto sleduje predvolebné diskusie prezentované médiami aj z iných slovenských miest, vníma, že všade je téma parkovania vždy na prvom mieste medzi problémami, ktoré obyvateľov všetkých miest trápi.
Všade to má aj svoje rovnaké príčiny. Pozrime si preto konkrétne čísla z Piešťan. O nutnosti zásadných zmien v regulovaní individuálnej dopravy v kúpeľnom meste hovoria nielen skúsenosti vodičov a policajtov, ale i štatistiky. Kým v roku 2003 bolo v Piešťanskom okrese zaevidovaných 17 962 vozidiel, v roku 2017 to bolo už viac ako dvojnásobok, to jest 39 125 vozidiel jazdiacich s piešťanským evidenčným číslom.
Ak však na Slovensku bude trend v počte áut pripadajúcich na jednu rodinu dobiehať krajiny západnej Európy, dá sa predpokladať, že sa ich počet zhruba ešte o tretinu navýši. To by znamenalo, že ich zakrátko v Piešťanskom okrese pribudne ďalších vyše 13-tisíc. Dá sa teda očakávať, že počet áut z roku 2003 zhruba 18-tisíc sa zanedlho zmení na viac ako 50-tisíc vozidiel jazdiacich s piešťanským evidenčným číslom, čo je nárast áut takmer o dvaapolnásobne.
I z toho dôvodu mestskí poslanci už za primátorovania Miloša Tamajku prijali uznesenie, ktorým radnicu zaväzujú spracovať nielen koncepciu statickej dopravy v kúpeľnom meste (parkovanie), ale aj novú koncepciu mestskej autobusovej dopravy. Pretože počet parkovacích miest v centre mesta ani zďaleka nepostačuje na to, aby sa doň dostal autom každý, kto chce.
Áut v osobnom vlastníctve je jednoducho príliš veľa a na ich „vstrebanie“ nielenže nepostačujú parkovacie plochy v centre, ale ani priepustnosť súčasnej cestnej infraštruktúry. Cesty sú upchaté už len autami, čo cez stred mesta prechádzajú ráno za prácou či s deťmi do školy a popoludní zasa smerujú na rozvoz naopak. Zväčšiť počet parkovacích miest by tak priviedlo na cesty do centra ešte viac áut. Zvýšenie počtu parkovacích miest nie je preto riešenie súčasného problému, ale práve naopak – je to jeho znásobenie.
Parkovací dom na Nálepkovej ulici, ktorý sa tak s obľubou spomína vo verejnom priestore, by jednak počet áut smerujúcich do mesta zväčšil a dopravné zápchy znásobil, ale zároveň by nijako bezplatné či lacné parkovanie v centre nevyriešil. Výstavbu parkovacieho domu by niekto zaplatiť musel a platiť by musel i jeho prevádzku.
Bezúdržbovú stavbu a budovu bez obslužného personálu na zabezpečenie jej prevádzky totiž zatiaľ nik nevymyslel. A ak by výstavbu parkovacieho domu a jeho prevádzku formou parkovného nesplácali motoristi, aby zadarmo či lacno v centre parkovali, tak by parkovné či jeho stavbu splácali všetci obyvatelia mesta prostredníctvom svojich daní bez ohľadu na to, či parkovací dom sami využívajú.
I to je jeden z dôvodov, prečo samosprávy parkovacie domy v centrách miest ako samostatné objekty už ani nestavajú, a ak sa postavia nejaké veľkokapacitné parkoviská uprostred mesta, sú súčasťou privátnych nákupných centier. Také parkovisko v centre Piešťan máme a jeho kapacita nie je nikdy plne využitá. Parkovisko máme aj na sídlisku Adam Trajan, už roky je postavené v podzemí nákupného centra, len pre nezáujem v ňom parkovať investor začal jeho priestory využívať na iný účel.
A tak tvrdenie, že riešením nedostatku parkovacích miest v Piešťanoch sú parkovacie domy, má vskutku vážne trhliny. Lebo aj tie, čo sú postavené, nie sú na parkovanie využívané plnohodnotne.
Politika a populisti
Piešťanská radnica postupuje poslaneckým uznesením a nechala spracovať profesionálmi manuál s názvom Koncepcia statickej dopravy v Meste Piešťany, ale aj Koncepciu mestskej autobusovej dopravy. Pretože ak sa na jednej strane reguláciou parkovania zníži počet áut smerujúcich do centra, zároveň sa musí umožniť obyvateľom mesta a návštevníkom sa do centra dostať funkčnou, dostupnou a pohodlnou autobusovou dopravou. Samozrejme, k tomu musia vzniknúť záchytné parkoviská na okraji mesta, odkiaľ budú mať motoristi priamy autobusový spoj do centra. Dve parkoviská mesto v kompetencii má – jedno je pri letisku a druhé pred zimným štadiónom.
Chápeme, že takéto pripravované zásadné opatrenia v doprave v kúpeľnom meste vzbudzujú aj búrlivé negatívne reakcie. Boli sme i súčasťou verejnej diskusie ku koncepcii statickej dopravy, ktorú mesto zorganizovalo v mestskej knižnici v tomto roku a pokojná nebola. Je však o politickej odvahe volených zástupcov mesta presadiť návrhy profesionálov a dokázať ísť aj proti nevôli časti obyvateľov.
Nateraz však víťazkou nášho interného predvolebného prieskumu o najväčší predvolebný populizmus v týchto voľbách sa stáva Zuzana Svrčeková s jej tvrdením na sociálnej sieti: „Bola som jediná proti Koncepcii statickej dopravy v Piešťanoch, ktorá bola predložená tento rok na rokovaní mestského zastupiteľstva.“
Takých čo viac sľubujú ako vedia je viac
Medzi kandidátov na primátora populistického typu však môžeme smelo zaradiť aj Tomáša Hudcoviča. Tento pôvodným povolaním fotograf, prevádzkovateľ a majiteľ miestneho spravodajského internetového portálu pnky.sk za primátora kandiduje druhýkrát. Dokonca má už za sebou i post viceprimátora vo volebnom období 2014-2018 a lídra najsilnejšieho politického zoskupenia v mestskom zastupiteľstve s názvom Spoločne pre Piešťany (SpP).
Svoju súčasnú kandidatúru Hudcovič na sociálnej sieti ohlasuje aj slovami: „Pre mňa je prioritou číslo jedna konsolidácia mestských financií, ‚upratanie‘ výdavkov, hľadanie možných úspor, zefektívnenie fungovania. Snažili sme sa o to medzi rokmi 2014 a 2018, keď som bol členom MsZ, avšak na to, aby sa to podarilo, je potrebné stotožnenie sa primátora s týmto plánom.“
Toto Hudcovičovo tvrdenie je však absolútna lož a vyviňovanie sa z udalostí z obdobia 2014 až 2018. S väčšinovým počtom poslancov si v zastupiteľstve presadil v mestskom rozpočte to, čo si len zmyslel. Ako jeden z členov SpP po voľbách v roku 2014 vyhlásil, že bez ich súhlasu si primátor ani pero nekúpi. A ako povedal, tak aj bolo. Hneď prvý rozpočet mesta pre rok 2015, ktorý zdedili ešte po predchodcoch, vyškrtali na výdavkovej strane podľa toho, ako sa im zachcelo.
V ďalšom roku, keď už mali spolu s vedením mesta konštruktívne rozpočet vytvoriť, skončilo sa to hádkami a škriepkami a tvorba rozpočtu dospela do takej fázy, že Piešťany boli v roku 2016 dva mesiace v rozpočtovom provizóriu a hrozilo, že sa mesto nebude môcť dostať k eurofondom.
Dodnes je pamätné zastupiteľstvo vo februári 2016, keď až počas samotného schvaľovacieho procesu mestského rozpočtu viceprimátor Michal Hynek predniesol 67 pozmeňovacích návrhov na jeho zmenu, ktoré si vymohol klub SpP. Šesťdesiatsedem zmien sa tak pre vedenie mesta stalo poplatkom za poslanecké hlasy klubu SpP. Rozpočet mesta na rok 2017 bol však už plne pod kontrolou SpP, nakoľko túto kompetenciu dostal Hudcovič ako vtedy druhý zástupca primátora Miloša Tamajku.
Funkciou viceprimátora vtedajšie vedenie radnice Hudcoviča skorumpovalo, čo nám v tom čase potvrdil viceprimátor Michal Hynek, z dôvodu, aby mali od neho pokoj. A ako nám pri následnom rozhovore Hudcovič prezradil, funkciou druhého viceprimátora sa len uskromnil, pretože za svoju lojalitu k Tamajkovi pôvodne chcel post riaditeľa mestskej eseročky Bytový podnik Piešťany.
Hudcovič nakoniec z funkcie druhého viceprimátora po roku a pol zutekal. To však už nezabránilo, aby časť poslancov, ktorí s ním na kandidátke SpP do zastupiteľstva prišli, z neho sklamaní odišli a poslaneckých mandátov sa vzdali a ďalšia časť jeho poslancov v závere volebného obdobia s ním už ani nespolupracovala. Samozrejme, že uvedené fakty sú ľahko preukázateľné záznamami zo zastupiteľstiev či zápisníc z rokovania poslancov, ale aj z našich pracovných záznamov rozhovorov na novinársky diktafón.
Na ďalšie štyri roky sa Hudcovič z regionálnej politiky vytratil a išiel robiť asistenta poslankyni Národnej rady SR za OĽaNO Lucii Drábikovej, ktorá mimochodom tentoraz kandiduje do piešťanského zastupiteľstva, ale aj do krajského zastupiteľstva.
V Piešťanoch bude rozhodovanie náročné
Čakajú nás zmiešané komunálne voľby, kde budeme voliť zástupcov do krajskej i miestnej samosprávy. V ich volebnom období budú musieť riešiť ekonomické dopady súčasnej energetickej krízy v rozsahu zákonných kompetencií krajskej či mestskej a obecnej samosprávy.
Vojnu na Ukrajine samosprávy nemajú možnosť ovplyvniť, ale ani ceny energetických komodít na burzách. To sú karty, s ktorými musia len „hrať“. Čo však majú možnosť ovplyvniť je, v akom stave sú napríklad školy či škôlky, do ktorých chodia naše deti. Majú možnosť tiež ovplyvniť, v akom stave sú cesty, ktoré nespravuje štát.
Podľa zverejnených prieskumov v takmer všetkých mestách nás trápia najmä dopravné zápchy a parkovanie. Preto vyberajme za našich zástupcov tých, ktorí nedisponujú len populistickými sloganmi s cieľom sa masám ľúbivo podhodiť, ale hlavne tých, ktorí majú politickú odvahu a hlavne schopnosti riešiť každodenné problémy obyvateľov miest a obcí aj za cenu straty politických bodov u časti verejnosti.