Naozaj za všetko môže Matovič?
Majú rýchliky spájajúce Slovensko z Bratislavy do Košíc a späť zastavovať aj v Novom Meste nad Váhom, v Piešťanoch či Leopoldove? O tom sa vedú emotívne diskusie v regióne a na sociálnych sieťach už niekoľko týždňov. Fakt je však ten, že za zachovanie zastávok rýchlikov spájajúcich naprieč celú krajinu v našom regióne podpísalo sedemtisíc signatárov a petícia je už odovzdaná na ministerstve financií a v elektronickej verzii obdobná petícia z Nového mesta nad Váhom obsahuje k nedeli 14. augusta 2127 podpisov.
Škrtanie vlakov či zastávok sa však nedotkne len nášho regiónu. Voči novému grafikonu sa búria obce či mestá aj v ďalších oblastiach Slovenska. Dôvodom zavedenia nového plánu by vraj malo byť zefektívnenie železnice a ušetrenie financií. „Doprava sa zrýchli a dôjde aj k podstatnej úspore trakčnej energie. Nová deľba prepravnej práce totiž umožní prevádzkovať regionálne expresy s menším počtom vozňov oproti súčasnosti,“ informoval Jiří Kubáček, odborník na železnice, ktorý vypracoval materiál Plán dopravnej obslužnosti.
Táto ambícia zmeny na železničných spojoch však pochádza z dielne ministerstva financií, ktoré vedie Igor Matovič. Rezort totiž minulý rok podpísal so Železničnou spoločnosťou Slovensko na túto tému memorandum.
Bez uplatnenia emócií a nostalgie, že zastavovanie rýchlikov spájajúcich východ so západom v mestách, ako sú Piešťany, Leopoldov či nové Mesto nad Váhom, má tradíciu desiatky rokov, mňa zaráža dôvod zmien. Kým celá Európa sa už niekoľko rokov vybrala cestou podpory železničnej dopravy modernizáciou, investíciami a hľadá spôsob, ako ľudí do vlakov dostať, my ideme meniť grafikony, ako kompetentní deklarujú z dôvodu šetriť na železnici.
Tvorcovia nového grafikonu uvádzajú vo svojich obhajobách, vyškrtanie vlakov a zastávok sa vraj obmedzujúco dotkne len malého počtu cestujúcich. Mne však v ich zdôvodneniach chýba opačný údaj. Ak sa obmedzenia dotknú „len“ malej skupiny, ktorá tým získa o dôvod viac sadnúť do auta, o akú skupinu ľudí pôjde, ktorú nové grafikony presmerujú z áut do vlakov. Lebo moderné zmeny grafikonov by mali smerovať práve sem.
A tak tu máme úplnú klasiku, ako je to už bežné za posledné roky, odkedy je Igor Matovič vo výkonnej vládnej moci. Ministerskí analytici na základe politickej objednávky niečo spracovali a najmarkantnejší výsledok je, že na sociálnych sieťach je opäť rozhádaná veľká časť Slovenska, kde časť ľudí obhajuje zmeny a veľkej časti sa to naopak nepáči.