Rýchlik z Bratislavy do Košíc by už nemal stáť v Piešťanoch
Návrh nového grafikonu železničnej dopravy, ktorý ruší päť zastávok rýchlikov z Bratislavy do Košíc a naopak, by mal začať platiť v decembri tohto roka. Medzi vyškrtnutými zastávkami sú Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom, Trenčianska Teplá, ale i Margecany. Podľa ministerstva financií, ktoré s týmto zámerom prišlo, mestá na Považí o rýchliky neprídu a na trase Bratislava – Žilina ich nahradia rýchliky nižšej kategórie premávajúce na trase po Trenčín či Žilinu. Informáciu o plánovaných zmenách železničných grafikonov priniesol Denník N.
Podľa návrhu nového cestovného poriadku z autorskej dielne ministerstva financií vedeného Igorom Matovičom (OĽaNO) vraj väčšina cestujúcich medzi Bratislavou a Trenčínom nepotrebuje rýchliky s trasou až do Košíc.
Návrh nového grafikonu by mal platiť od polovice decembra a redukovanie zastávok by sa dotklo až troch miest v regióne. Ide o zastávky Leopoldov, Piešťany a Nové Mesto nad Váhom. Rýchliky s číslom 600 a vyššie označované ako Tatran by nezastavovali ani v Trenčianskej Teplej či Margecanoch. Tieto rýchliky by zmenili svoj názov na expres a čas cesty z Bratislavy do Košíc by sa mal podľa ministerstva financií oproti súčasnému grafikonu skrátiť o 25 minút.
Podľa ministerstva cestujúci zo zrušených zastávok na Považí o rýchliky neprídu. Regionálne rýchliky z Bratislavy do Trenčína, respektíve do Žiliny, budú jazdiť celý deň každú hodinu sedem dní v týždni. Avšak do turisticky atraktívnych miest za Žilinou, ako je Ružomberok, Lipovský Mikuláš, Štrba či Poprad, sa cestujúci so zrušených zastávok dostanú už len s prestupom bez priameho spojenia. To platí i o prichádzajúcich návštevníkoch najväčších slovenských kúpeľov, ktorí z miest za Žilinou prídu o priamy vlakový spoj do Piešťan.
Aj keď iniciátorom zmien počtu zastávok na trase Bratislava – Košice je ministerstvo financií pod vedením Igora Matoviča (OĽaNO), politicky ho musí presadiť ministerstvo dopravy, ktoré vedie Andrej Doležal z hnutia Sme rodina. Ministerstvo dopravy sa však pre Denník N vyjadrilo, že stále ide len o návrh, ktorý je možné pripomienkovať: „Ide o pracovnú verziu materiálu, preto prosíme, aby sa nevytvárala panika. Čakajú nás ešte viaceré kolá rokovaní so samosprávami. V súčasnosti jednotlivé samosprávne kraje grafikon pripomienkujú a zbierame podnety od verejnosti.“
Kým takmer všetky členské štáty Európskej únie nastavujú svoju hromadnú prepravu cestujúcich spôsobom, aby ich presmerovali do ekologickejšieho cestovania vlakmi, tak Matovičovo ministerstvo financií prichádza s nápadmi, ako cestovanie vlakmi skomplikovať.
Len pred pár týždňami mohutný odpor verejnosti a samospráv zhodil zo stola návrh finančného rezortu na veľkú redukciu železničných spojov na východe Slovenska. Uplynulo len pár týždňov a máme tu ďalší „redukčný“ návrh namierený k železniciam z produkcie ministerstva financií.
Tri zastávky rýchlikov v našom regióne – Leopoldov, Nové Mesto nad Váhom a Piešťany – sú totiž okresy dohromady s počtom 125-tisíc obyvateľov. Ak prirátame okres Myjavu, ktorého obyvatelia na rýchliky dochádzajú do Piešťan či Nového Mesta nad Váhom, je to už 150-tisíc ľudí, ktorí sa bez prestupovania nedostanú vlakom do turisticky najvyťaženejších oblastí Slovenska, ako sú Liptov, Tatry či Slovenský raj. A naopak, cestujúci z viac ako polovice Slovenska prídu o priame vlakové spojenie do najväčšieho slovenského kúpeľného mesta.