(Ne)koncepcia parkovania
V predchádzajúcom týždni zrealizovalo v mestskej knižnici vedenie radnice stretnutie s obyvateľmi mesta za účelom prerokovania návrhu novej koncepcie statickej dopravy (parkovania) v kúpeľnom meste.
Tomuto zámeru sa venujeme v samostatnom článku, ale téme parkovaniu v kúpeľnom meste už celé roky. Jednoducho, Piešťany budovali svoje obytné zóny v centre v časoch, keď najbežnejším dopravným prostriedkom bol konský povoz, a sídliská, keď vlastniť auto nebola úplne bežná vec, a ak ho aj niekto mal, tak jedno pre celú rodinu.
Po roku 1989 obyvatelia Slovenska začali solventnieť. Prejavilo to aj autom v každej rodine. Časom pribudlo druhé, aby manželka nebola od rodinného auta závislá, dnes nie je vzácnosťou, keď autá majú už aj deti. A tak sa stalo, že na jednu domácnosť pripadajú dve, tri, či dokonca štyri.
Ulice mesta sa však nafúknuť nedajú. Nie je kde parkovať ani pred vlastným obydlím a už vôbec nie v centre mesta. Problém s parkovaním je aj v popoludňajších a večerných hodinách na sídliskách rovnaký ako v centre mesta počas pracovnej doby, keď doň prichádzajú z okolia zamestnanci, ale i návštevníci okresných inštitúcií. O zápchach v uliciach pri dopravných špičkách sme toho popísali už veľa.
Nervozita motoristov je úplne pochopiteľná. Centrum aj s priľahlými ulicami je preplnené autami, a tak najmä obyvatelia postihnutých častí mesta sa dožadovali možností rezidentného parkovania. Nuž a taká možnosť práve prichádza a podľa diskusných príspevkov s nepochopením časti verejnosti.
Na stretnutí v knižnici sme si tak mohli vypočuť tvrdenia o práve obyvateľov mesta na bezplatné parkovanie, lebo vraj cesty a parkoviská boli v minulosti vybudované za ich dane, ale aj diskusné príspevky od ľudí, ktorí si s čítaním prezentovaného návrhu zrejme starosti nerobili, ale k spoplatnenému parkovaniu sa vyjadrili.
Bohužiaľ však inej cesty, ako je navrhované riešenie, zrejme niet. Môžu sa zmeniť ceny parkovania či upravovať pásma, ale parkovacie domy problém s parkovaním v centre nevyriešia. Tie by doň priviedli ešte viac vozidiel a v čase dopravných špičiek by autá museli začať lietať, nakoľko dopravná priepustnosť piešťanských ulíc v centre je už teraz nad ich kapacitu.
Je teda viac ako pravdepodobné, že s reguláciou parkovania v nejakej forme sa budú musieť Piešťanci skôr či neskôr zmieriť. Verejnosť musí nájsť pre ňu pochopenie a vedenie mesta politickú odvahu pre jej zavedenie.