Fotografi Jánoška, Galo, Tibenský, Koppon a Baracka zabodovali v Trnavskom objektíve
V poradí už 52. ročník regionálnej postupovej súťaže neprofesionálnej fotografickej tvorby Trnavský objektív má svojich víťazov. Medzi najúspešnejšími sa ocitli aj fotografi Peter Jánoška, Ján Galo a Roman Tibenský z Piešťan, Ernest Koppon z Vrbového a náš región úspešne reprezentuje i Ján Baracka z Rakovíc. Uspeli s viacerými snímkami, ktoré spolu s ďalšími môžete uvidieť v Západoslovenskom múzeu v Trnave do 30. apríla.
Polstoročná história podujatia, ktoré je svojím zameraním na neprofesionálnu fotografickú tvorbu v regióne jedinečné, dodáva oceneniam váhu a prestíž. Aj tento ročník Trnavského objektívu predstaví výber toho najlepšieho z aktuálnej amatérskej fotoscény z regiónu. Pre vystavujúcich autorov je nielen súťažou, ale najmä príležitosťou na konfrontáciu s prácami iných fotografov, stretnutie s verejnosťou a porotou, ktorej pôsobenie spočíva i v odovzdávaní skúseností a odbornej kritike.
Trnavský objektív je trojstupňová postupová súťaž a prehliadka neprofesionálnej fotografickej tvorby, ktorá nie je tematicky vymedzená. Ocenené práce postupujú do krajského a celoštátneho kola súťaže AMFO. Trnavské osvetové stredisko prostredníctvom súťaže vyhľadáva a podporuje nové talenty z radov detí, mládeže a dospelých a oceňuje ich umelecké snaženie. Autori cez fotografiu zachytávajú charakteristické prvky svojho regiónu – architektúru, pamiatky, krajinu, prírodu, ľudí či zvyky v regióne.
Do 52. ročníka súťaže a výstavy sa zapojilo 30 autorov zastupujúcich okresy Trnava, Piešťany a Hlohovec, ktorí zaslali 228 fotografií. Fotoamatéri súťažia podľa propozícií celoštátnej prehliadky AMFO v troch vekových skupinách. Každá súťaží v kategórii čiernobiela a farebná fotografia a do kategórií experiment, cykly a seriály sa zapájajú autori, ktorých fotografie sú hodnotené bez rozlíšenia veku autorov. Pre rok 2022 vyhlásilo Národné osvetové centrum v Bratislave, ktoré je vyhlasovateľom a odborným garantom súťaže, tému „Pamäť“, ktorá ale nie je povinnou témou.
Tematicky a žánrovo sú zastúpené všetky fotografické druhy: krajinárske scenérie i detailné zábery z krajiny, reportážna fotografia, architektonické skvosty rôznych miest, priam graficky riešené detaily architektúry. Nechýba portrétna tvorba, inscenovaná i reportážna, ale i makrofotografia, figurálne kompozície či meditatívne obrazy abstraktnej fotografie. Túto fotografickú rôznorodosť a rozmanitosť hodnotila porota v zložení: predseda poroty Peter Lančarič, umelecký fotograf a vysokoškolský pedagóg, členovia poroty Pavel Pecha – umelecký fotograf a Jozef Sedlák – umelecký fotograf a vysokoškolský pedagóg. Do výstavnej kolekcie vybrala 203 fotografií a navrhla udelenie cien a čestných uznaní.
Ocenenia fotografov z piešťanského regiónu:
III. veková skupina (autori nad 25 rokov)
A. kategória: čiernobiela fotografia
Dve ceny bez určenia poradia: Peter Jánoška, Piešťany, za čiernobiele fotografie „Karanténa“ a „Autizmus“, Ernest Koppon, Vrbové, za čiernobiele fotografie „Maľovanie na jazere I., II.“
B. kategória: farebná fotografia
Cena: Ján Baracka, Rakovice, za farebné fotografie „Homo naturas“, „Bola tu MM“ a „Za starých časov“
Čestné uznania: Ernest Koppon, Vrbové, za farebné fotografie „Minulosť v prítomnosti“ a „Rekonštrukcia chrámu“
Bez rozlíšenia veku
C. kategória: Cykly a seriály
Hlavná cena: Roman Tibenský, Piešťany, za čiernobiele fotografie „Spomienky I. – V.“
Čestné uznania: Ján Galo, Piešťany, za farebné fotografie „Piešťany podľa Wintera I. – V.“, Peter Jánoška, Piešťany, za farebné fotografie „Ľudia na Kube I. – III.“
D. kategória: Experiment
Tri ceny bez určenia poradia: Ján Baracka, Rakovice, za čiernobielu fotografiu „Zlý úkryt“, Peter Jánoška, Piešťany, za farebné fotografie „Sci-fi“ a „Hra farieb“
Milada Kotlebová/(red), foto: TOS
Ernest Koppon: Rekonštrukcia chrámu
Roman Tibenský: Spomienky
Ján Galo: Piešťany podľa Wintera
Peter Jánoška: Karanténa
Ocenenie za svoje fotografie získal aj Ján Baracka z Rakovíc.
Milada Kotlebová