Aj snahy o aspoň čiastočne čistejšie spaľovacie motory majú zmysel
Znečisťovanie ovzdušia automobilmi je veľkou témou posledných rokov. Niet sa čomu diviť, nejde totižto len o to, aby sme žili v čo najzdravšom prostredí, ale aj o ochranu našej planéty, aby bola miestom vhodným pre život aj o niekoľko generácií neskôr.
Elektromobily neovládnu cesty z večera do rána
Veľké nádeje sa vkladajú do elektromobility, na ktorú viac či menej „tlačia“ aj vlády rôznych štátov, hlavne v rámci EÚ. Samozrejme, nájdeme aj skeptikov, ktorí si nemyslia, že by elektromobily boli správnou cestou, ale to je na inú debatu.
Realita je taká, že aj keď by množstvo ľudí rado jazdilo na elektromobile, zatiaľ sú pre väčšinu ľudí nedostupné, keďže ich obstarávacia cena je výrazne vyššia ako v prípade automobilov so spaľovacími motormi. A preto to vyzerá, že doba, keď budú aj elektromobily na cestách v prevahe, je ešte poriadne vzdialená.
Je potrebné zachytávať to najškodlivejšie
Preto sú potrebné aj snahy urobiť spaľovacie motory čo najmenej škodlivé pre životné prostredie a teda aj pre ľudí. Jedným zo spôsobov, ktorým sa to docieľuje, je aj účinný filter pevných častíc. Takýto DPF, čo je skratka práve pre filter pevných častíc, nájdete v každom modernejšom automobile s dieselovým motorom.
V podstate ide o dutinové keramické teleso s množstvom kanálikov, v ktorých sa zachytávajú potenciálne karcinogénne pevné častice a z filtra tak ďalej preniká len plyn. Tento jednoduchý princíp má však jednu logickú nevýhodu. Časom sa zanesie.
Zanesenie DPF je vyriešené tak, že automobil je schopný ho regenerovať. Prebieha to tak, že riadiaca jednotka upraví chod motora, aby sa teplota výfukových plynov zvýšila na minimálne 500 stupňov, čo vypáli zachytené častice, ktoré obmedzujú filter v činnosti. Od vodiča sa počas takejto regenerácie vyžaduje plynulá jazda v stredných otáčkach po dobu zhruba 15 minút.