Umelci z Piešťan a okolia zaujali porotu vo výtvarnej súťaži
Trnavská paleta priniesla už 53. ročník súťažnej výstavy neprofesionálnych výtvarníkov z okresov Trnava, Piešťany a Hlohovec. Na popredných priečkach sa opäť umiestnili aj umelci z Piešťanského okresu. Zaujali Rudolf Rypák, Jozef Šoltés a Margita Knapová z Piešťan, ale tiež Rudolf Pavelský a Ján Lukačovič z Chtelnice. Ich diela si môžete pozrieť do 28. marca v Západoslovenskom múzeu v Trnave.
Trnavské osvetové stredisko je garantom 53. ročníka regionálnej postupovej súťaže neprofesionálnej výtvarnej tvorby Trnavská paleta. Priebeh podujatia, ktoré završuje výstava výtvarných diel, zabezpečuje v spolupráci so Západoslovenským múzeom v Trnave. Vyše polstoročná história podujatia, ktoré je svojím zameraním na neprofesionálnu výtvarnú tvorbu v regióne jedinečné, dodáva oceneniam váhu a prestíž.
Aj tento ročník Trnavskej palety predstavuje výber toho najlepšieho z aktuálnej amatérskej výtvarnej scény z regiónu. Súťažná výstava je každoročne vrcholným podujatím výtvarného snaženia pre približne päťdesiat neprofesionálnych výtvarníkov reprezentujúcich okresy Trnava, Piešťany a Hlohovec. Pre vystavujúcich autorov je Trnavská paleta nielen súťažou, ale najmä príležitosťou na konfrontáciu s prácami iných výtvarníkov, stretnutie s verejnosťou a odbornou porotou, ktorej pôsobenie spočíva i v odovzdávaní skúseností a odbornej kritike.
Výstavný súbor prác pokrýva takmer všetky výtvarné žánre od maľby po priestorovú tvorbu. V téme prevláda krajina, portrét, zátišie, ale sú zastúpené i figuratívne kompozície či meditatívne obrazy, od realistického po abstraktné spracovanie diel.
Pre rok 2022 vyhlásilo Národné osvetové centrum v Bratislave ako odborný garant súťaže nepovinné témy, ktorými boli krajina a pamäť. Autori sú v zmysle propozícií celoštátnej súťaže Výtvarné spektrum rozdelení do troch vekových skupín a každá skupina je rozdelená do kategórií podľa výtvarnej techniky. Výtvarné diela hodnotí odborná porota pozostávajúca z výtvarných pedagógov alebo odborníkov z výtvarnej oblasti. V tomto roku bol predsedom poroty Milan Rašla, akademický maliar z Bratislavy, a členmi poroty Peter Babka, výtvarník a umelecký fotograf, a Bystrík Vančo, výtvarník – ilustrátor. Porotcovia hodnotili 186 výtvarných diel od 45 autorov, navrhli 12 cien bez určenia poradia v rôznych kategóriách a 14 čestných uznaní.
Spomedzi autorov vo veku nad 25 rokov v A. kategórii, teda maľbe, získal jednu z ôsmich cien bez určenia poradia Rudolf Rypák z Piešťan za súbor olejomalieb. V rovnakej kategórii sa bez určenia poradia umiestnil aj Jozef Šoltés z Piešťan za súbor olejomalieb s názvom Hudobné nástroje I. – IV. Čestné uznanie v tejto kategórii získal Rudolf Pavelský z Chtelnice za súbor malieb. V C. kategórii – priestorová tvorba získala čestné uznanie Margita Knapová z Piešťan za kolekciu umeleckých šperkov. V tretej skupine bez rozlíšenia veku autorov v D. kategórii – insitná tvorba získal cenu Ján Lukačovič z Chtelnice za súbor drevených plastík s názvom Vinári I. – VI., Vinohradník a Pútnička.
„Porota s potešením konštatovala, že ani nepriaznivá a pretrvávajúca epidemiologická situácia nepoznačila kvalitu súťaže. Už tradične sú prehliadky neprofesionálnej výtvarnej tvorby na celom Slovensku nezanedbateľným a významným obohatením kultúrneho života,“ uviedol predseda poroty.
Skonštatoval, že tradične najpočetnejšiu skupinu súťažiacich tvorili maliarky a maliari, v ktorých tvorbe prevažuje krajina. „Zámerne nehovorím o krajinomaľbe alebo ‚krajinkách‘, pretože ich vytvorené diela obsahom aj formou väčšinou presahujú takúto zaužívanú klasifikáciu a majú ambície vypovedať rovnako o vzťahu autora k lokalite (inšpirácii) ako o naplnení vlastného výtvarného programu, často vzdialenému od tradičného popisného zobrazovania. Platí to ale vo všetkých súťažných kategóriách. Ako predseda poroty to chválim, ale ako dlhoročný pedagóg a člen porôt najrôznejších súťaží si neviem odpustiť poznámku k zastúpeniu niektorých vypísaných kategórií. Platí to najmä o experimentálnej tvorbe v celej jej šírke, vrátane digitálneho umenia, v ktorom mala vlaňajšia súťaž sľubný štart, ale aj o technicky náročnej plastike a, naopak, o menej náročnej kresbe,“ priblížil Milan Rašla.
Predseda poroty dodal, že v tomto zmysle sa obracia predovšetkým na potenciálnych tvorcov, ktorí každodenne narábajú s novými médiami, aby sa svoju „šuplíkovú“ tvorbu nehanbili predstaviť: „Pre organizátorov aj porotu je potešením stretávať sa na Trnavskej palete s autormi, ktorí dlhodobo garantujú dobrú úroveň súťaže. Jej kvalita a atraktivita sa ale môže zvyšovať aj zapojením nových autorov, čo, samozrejme, neplatí iba o tých mladých alebo najmladších, a nie iba v nových médiách.“
V Západoslovenskom múzeu vystavujú autori, ktorí sa mnohé roky pravidelne zúčastňujú Trnavskej palety a ich práce už získali ocenenia v krajských a celoslovenských kolách súťaže Výtvarné spektrum. Organizátori hodnotia, že je zaujímavé sledovať cestu tvorivého hľadania súťažiacich autorov, pokroky a odhodlanie, ktoré ich posúvajú dopredu, radosť z tvorby vychádzajúcej z ich autentických skúseností, sebavyjadrovania sa. Vystavené práce predstavujú vyvrcholenie viacročnej práce autorov, štúdium, hľadanie námetu, výrazu, zvládnutie techniky a materiálu.