Najlepšou základnou školou v regióne je ZŠ Brezová a strednou „hotelka“, v TOP 30 gymnázií je aj piešťanské
Najlepšou základnou školou v okrese Piešťany je ZŠ na Brezovej ulici. V hodnotiacom rebríčku Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) sa v celoslovenskom meraní umiestnila na 46. pozícii a v rámci Trnavského kraja jej patrí druhá priečka hneď za ZŠ Angely Merici v Trnave.
V celoslovenskom poradí sa z regiónu najbližšie za ZŠ Brezová umiestnila ZŠ na Komenského ulici vo Vrbovom, ktorej patrí 142. pozícia a v rámci kraja je to ôsma priečka. Tretia okresná priečka patrí ZŠ na Mojmírovej ulici v Piešťanoch. Tá je v Trnavskom kraji hodnotená na 19. mieste a v rámci celoslovenského hodnotenia je to pozícia s poradovým číslom 253.
Gymnázium v TOP 30 na Slovensku
V celoslovenskom hodnotení gymnázií patrí piešťanskému Gymnáziu Pierra de Coubertina 29. pozícia, v rámci Trnavského kraja sa umiestnilo na druhej priečke. Ďalšie gymnázium v okrese, Gymnázium J. B. Magina vo Vrbovom, sa v rámci celoslovenského rebríčka umiestnilo až na 110. pozícii, v kraji mu patrí 11. priečka zo štrnástich hodnotených škôl.
Najlepšou strednou školou je „hotelka“
Najlepšou strednou odbornou školou v hodnotení INEKO v Piešťanskom okrese je Hotelová akadémia Ľudovíta Wintera, ktorej v rámci celoslovenského rebríčka prináleží 21. pozícia a v rámci kraja piate miesto. Za ňou sa v rámci Slovenska umiestnila Stredná odborná škola Rakovice na pozícii 241 a v kraji jej patrí priečka s poradovým číslom 24. Treťou najlepšie hodnotenou školou v okrese je v rámci slovenského poradia na 253. pozícii Stredná priemyselná škola elektrotechnická na Brezovej ulici v Piešťanoch. V kraji priemyslovke prináleží pozícia číslo 26.
Kritériá hodnotení
Hodnotenie školy je vypočítané pri základných školách na základe výsledkov celonárodných testov v piatom a deviatom ročníku (Testovanie 5, Testovanie 9) a mimoriadnych výsledkov žiakov vo vybraných súťažiach.
Pri gymnáziách a stredných odborných školách ide o externú časť a písomnú formu internej časti maturít, mimoriadne výsledky žiakov a nezamestnanosť absolventov, pričom mimoriadne výsledky žiakov sú v oboch prípadoch reprezentované objemom finančných prostriedkov pridelených školám na základe dosiahnutých mimoriadnych výsledkov žiakov vo vybraných súťažiach, predmetových olympiádach, medzinárodných projektoch a programoch. Nezamestnanosť absolventov má v hodnotení pri SOŠ vyššiu váhu než v prípade gymnázií, pretože absolventi gymnázií zväčša pokračujú v štúdiu na vysokých školách.
Rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Tieto výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí) a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom. Rebríčky môžu byť pomocným ukazovateľom pri výbere školy. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov.
Najlepšie vs. najhoršie školy
Školy s najlepšími výsledkami navštevujú žiaci, ktorí dosahujú výborné výsledky v celonárodných testoch, sú úspešní v olympiádach a medzinárodných projektoch a v prípade stredných odborných škôl si po ich skončení ľahko nájdu prácu. Naopak školy s najhoršími výsledkami dosahujú nízku úspešnosť v celonárodných testoch, olympiád ani projektov sa nezúčastňujú a ich absolventi končia často na úradoch práce.
zdroj: INEKO