Cyklochodník do Hornej Stredy čoskoro realitou, rozhýbava sa aj výstavba cyklotrasy do Vrbového
Piešťanci sa konečne dočkajú plnohodnotného pripojenia z kúpeľného mesta na cyklotrasu vedúcu z Hornej Stredy cez Trenčín, Nemšovú, Púchov až k Nosickej priehrade. Trnavský samosprávny kraj vyhlásil minulý týždeň verejné obstarávanie na zhotoviteľa prvého úseku Vážskej cyklomagistrály na svojom území s dĺžkou 3,6 kilometra. Povedie z Piešťan od železného mosta na Bodone až po hranicu so susedným Trenčianskym krajom, kde sa napojí na už existujúcu takmer stokilometrovú cyklomagistrálu vedúcu Trenčianskym krajom popri Váhu.
Okrem asfaltovej komunikácie so šírkou tri metre je súčasťou projektu Trnavskej župy aj odpočívadlo s prístreškom z agátového dreva, lavičkami a cyklostojanmi. Predpokladaná hodnota zákazky pred verejným obstarávaním bola vyčíslená na 496-tisíc eur. Trnavský samosprávny kraj získal na svoj prvý úsek Vážskej cyklomagistrály nenávratný príspevok z Integrovaného regionálneho operačného programu.
„Po nástupe do župy sme začali projektovať Vážsku cyklomagistrálu,ako jednu z nosných v našom kraji. Zvládli sme náročnú prípravu, a o to viac si vážim, že sa nám podarilo získať takmer pol milióna z eurofondov na výstavbu jej prvého úseku na území Trnavského kraja medzi hranicou kraja a železným mostom v Piešťanoch,“ povedal trnavský župan Jozef Viskupič po oznámení, že župa získala eurofondy na tento projekt.
Prvý úsek Vážskej cyklomagistrály z Hornej Stredy do Nového Mesta nad Váhom otvorili v Trenčianskom kraji ešte v máji 2018. V tomto roku pribudol ďalší úsek z Nového Mesta do Trenčína. Cyklisti už môžu využívať aj tretí úsek z Púchova k Nosickej priehrade. Len v Trenčianskom kraji má mať bezpečná cyklotrasa popri Váhu dĺžku sto kilometrov.
V regióne Piešťan patria do strategickej siete cyklotrás aj spojnice Moravian nad Váhom cez Banku až po lávku popri Krajinskom moste, ale i cyklotrasa z Vrbového cez Trebatice do Piešťan. Tie sú však stále len na papieri a do roku 2018 najväčšou prekážkou v ich výstavbe bolo politické zloženie vedenia kúpeľného mesta. Otvorený list obcí na ľavej strane Váhu s výzvou na spoluprácu ostal zo strany vedenia mesta a väčšiny piešťanského zastupiteľstva bez povšimnutia a cyklotrasu z Piešťan do Vrbového miestne politické zoskupenie s názvom Spoločne pre Piešťany doslova roky sabotovalo protiintervenciou u kompetentných štátnych orgánov.
Po regionálnych voľbách v roku 2018 sa síce postoj k obom cyklotrasám prepájajúcim naprieč celý okres od rybníka Striebornica až po priehradu Čerenec zo strany vedenia piešťanskej radnice a zastupiteľstva zmenil, no prišla koronakríza a priority samospráv sa načas pozmenili. Avšak podľa informácií od trebatického starostu Juraja Vala by sa záležitosti aspoň ohľadom cyklotrasy do Vrbového mali v septembri výrazne pohnúť.
Prepojenie cyklotrasou od Moravian cez Banku až po lávku popri Krajinskom moste má však pre Piešťany aj strategický význam. Trasa by mohla znížiť „konflikt“ na Kolonádovom moste medzi „promenádnikmi“ a cyklistami, ktorí z obcí na ľavej strane Váhu migrujú do kúpeľného mesta za nákupmi či povinnosťami. Takouto spojnicou by sa vytvoril prepojovací koridor obcí na ľavej strane Váhu s Piešťanmi len pre cyklistov.
(pror)/SITA