Nevhodné pracovné podmienky pociťuje takmer tretina učiteľov, dôvodom je mocenské riadenie škôl

  • Spravodajstvo
  • 21. apríla 2021, 11:10

Podľa SKU je len 23 percent pedagógov presvedčených, že vo svojom pracovnom prostredí môžu byť plne autentickí a nedochádza k tlakom vedúcim k pasívnemu prijímaniu situácie tak, ako si to želá vedenie školy.

pixabay.com

Takmer 30 percent učiteľov zažíva na svojom pracovisku nevhodné až neprijateľné pracovné podmienky. Vyplýva to z prieskumu, ktorý koncom roka 2020 v rámci grantového projektu Podpora demokratizácie v školách uskutočnila Slovenská komora učiteľov (SKU) s cieľom zmapovať aktuálnu situáciu pracovného prostredia učiteľov slovenských škôl. V rámci prieskumu vyjadrilo postoje 735 pedagógov zo všetkých krajov SR.

Z prieskumu podľa SKU vyplýva, že mnohí učitelia dokážu byť stále viac spokojní ako nespokojní so svojim pracovným priestorom, a to napriek dlhoročnému neriešeniu akútnych problémov slovenského školstva a klesajúcej atraktivite učiteľskej profesie. „Na Slovensku je však neprehliadnuteľné množstvo učiteľov, ktorí roky a desaťročia pracujú v katastrofálnych až neľudských podmienkach – a to nie primárne z hľadiska materiálneho, ako sa často mylne prezentuje, ale z hľadiska systémového, vzťahového a mocenského,“ uvádza SKU.

Iný ako participatívny (demokratický), čiže efektívny a podporný štýl riadenia školy zažíva 58,9 percenta učiteľov. Prítomnosť slobody slova vo svojom pracovnom prostredí školy vníma na minimálnej úrovni 27,21 percenta respondentov. „Iba 23 % respondentov je presvedčených, že vo svojom pracovnom prostredí môžu byť plne autentickí a nedochádza k tlakom vedúcim k pasívnemu prijímaniu situácie tak, ako si to želá vedenie školy,“ konštatuje SKU. Dodáva, že 77 percent respondentov zažíva úplne inú situáciu. Spomedzi nich 10,34 percenta pracuje v prostredí, kde je pasívna poslušnosť pevnou súčasťou štýlu riadenia školy. „Sú zamestnanci, ktorých vďaka klíme v kolektíve práca nebaví, nemotivuje, ktorí sú šikanovaní, zastrašovaní a neslobodní v názore a konaní,“ konštatuje komora.

Ak sa v školách dejú situácie, ktoré opakovane ohrozujú psychickú integritu zamestnanca a jeho dôstojnosť, sú porušované ľudské práva a vedúcim pracovníkom je umožnené zavádzať despotické metódy a mocenské maniere, kontrastujúce s právnymi predpismi a príkladmi dobrej praxe, podľa SKU to znamená, že nemožno hovoriť o demokratickej škole v demokratickom štáte. „Je potrebné položiť si otázku, ako môžu učitelia zažívajúci neslobodu v pracovnom prostredí školy, formovať kriticky mysliace a slobodne konajúce deti,“ konštatuje komora. Skôr, ako meniť prístup učiteľov k deťom, je podľa SKU v tomto smere potrebné meniť prístup systému „zhora“ k učiteľom.

SITA

0 Shares

Najnovšie správy

Útulok Piešťany vybrali do špeciálnej akcie od výrobcu kvalitných granúl na získanie čo najviac kíl krmiva pre psy v útulku.…
  • 04.02.2025, 00:01
  • Spravodajstvo
streda, 5. februára 2025
Meniny má Agáta, zajtra Dorota