Riaditeľ hotelovej akadémie: Praktické zručnosti nie je možné nahradiť online vyučovaním
O úskaliach online vyučovania na škole s veľkým dôrazom na praktické zručnosti študentov sme sa rozprávali s Ladislavom Blaškovičom, riaditeľom Hotelovej akadémie Ľudovíta Wintera v Piešťanoch.
Ako žiaci hotelovej akadémie zvládajú online vyučovanie? Kde vidíte najväčšie problémy tohto spôsobu vyučovania?
Online vzdelávanie prebieha u nás v škole už skoro rok. V priebehu marca 2020 sme z bežného života veľmi rýchlo prešli na pre všetkých úplne nový systém výučby. Veľmi rýchlo sme vypracovali online pandemický rozvrh. Som veľmi rád, že škola bola moderne vybavená informačnými a komunikačnými technológiami, ktoré sme následne ešte modernizovali. Žiaci majú dokonca možnosť ich zapožičania do domáceho prostredia. Všeobecno-vzdelávacie a teoretické odborné predmety prebiehajú podľa plánu, pričom ich však v plnom rozsahu nie je možné nahradiť prezenčnú formu vzdelávania.
Ako prebieha online vyučovanie praktických predmetov cez webkamery?
Praktické zručnosti sme vo veľkej miere vyučovali práve počas septembra a októbra, keď prebiehala prezenčná forma vzdelávania. Zhustili sme praktickú prípravu a minimalizovali sme teoretické vyučovanie na predmetoch praktickej prípravy. Počas dištančného vzdelávania zasielame žiakom prezentácie, videá, návody a vysvetľujeme procesy. Po návrate do školy budeme veľké úsilie vynakladať práve do nácviku praktických zručností, ktoré nie je možné nahradiť dištančnou formou vzdelávania.
Vypadli vám z procesu výučby učitelia pozitívni na COVID-19, resp. z dôvodu práceneschopnosti? Ako ste to riešili?
Počas prezenčnej formy vzdelávania sme nezaznamenali výpadok učiteľov, v prípade potreby suplovania sme riešili zastupovanie internými zamestnancami.
Aké ďalšie problémy školstva odkryla pandémia?
V školstve odkryla mnoho nedostatkov, ale zároveň aj mnoho príležitostí. Pravdou však je, že odborné vzdelávanie a výchovno-vzdelávací proces na našom type škole nie je možné nahradiť dištančnou formou. Budeme sa tešiť, keď žiaci budú môcť reálne pracovať s hosťom v bežných podmienkach.