Stredoškoláci sa učia z domu, prax im približujú aj videami
Na začiatku mesiaca prešli všetky slovenské stredné školy na dištančné vzdelávanie. Študenti sa tak opäť učia cez internet z domu, aby sa znížila ich potreba cestovať i stretávať sa, čo má prispieť k spomaleniu šírenia koronavírusu. Stredné školy nadväzujú na skúsenosti z jari, keď cez internet vzdelávali viac ako tri mesiace. Aj keď je to iste nekomfortná situácia, dnes už vedia, čo majú robiť.
Ako si s dištančným vzdelávaním poradili piešťanské stredné školy a čo pri ňom využívajú, sme sa spýtali ich zástupcov.
Gymnazisti sú online cez WEBEX
Riaditeľ Gymnázia Pierra de Coubertina, Radim Urban, priblížil, že škola učí prostredníctvom aplikácie WEBEX online všetky hodiny a pedagógovia naďalej využívajú aj EduPage na zadávanie úloh, testov či na komunikáciu s rodičmi a žiakmi.
Hoteláci sa učia aj z videí
Hotelová akadémia Ľudovíta Wintera vyučuje prostredníctvom viacerých kanálov. Riaditeľ Ladislav Blaškovič vysvetlil, že škola prešla na dištančné vzdelávanie okamžite vytvorením upraveného rozvrhu: „Online vyučovanie prebieha najmä prostredníctvom ZOOM, Skype či Kahoot. Samozrejme, so žiakmi sme v spojení prostredníctvom zasielania materiálov, textov s vysvetlením a prezentácií cez EduPage a e-mailovou komunikáciou.“
Ako škola, ktorá je zameraná aj na praktickú výučbu, sa museli zamerať i na riešenie tejto stránky. „Učitelia praktickej prípravy pripravujú videá a ukážky praktickej prípravy, sme však pripravení po návrate na prezenčnú formu vzdelávania posilniť praktickú prípravu,“ priblížil riaditeľ a dodal, že žiakom bez IKT techniky zapožičali na online výučbu tablety, ktoré využívajú na vyučovanie.
O záhradnícky areál sa postarajú učitelia
Stredná odborná škola záhradnícka využíva programy Teems od Microsoft, ZOOM a EduPage. Hodiny podľa riaditeľky Evy Stručkovej kombinujú podľa predmetov. „Praktické vzdelávanie je problém, ale snažili sme sa v septembri absolvovať viac tém na praktické zručnosti,“ skonštatovala riaditeľka. Zaujímalo nás, ako je zabezpečená starostlivosť o areál botanickej záhrady. „Zatiaľ pršalo, akútne nemáme nič, čo by nepočkalo. Starostlivosť o areál však bude pokračovať tak ako počas prvej vlny – ujmeme sa toho my, učitelia,“ doplnila Stručková.
Typické aranžmány k Pamiatke zosnulých, ktoré škola ponúka každoročne, tentoraz nebudú, ale namiesto toho ponúkajú krásne chryzantémy. „Študentov sme vyzvali, aby využili čas na práce doma v záhradách. Pevne veríme, že toto covid-obdobie nebude trvať veľmi dlho,“ dodala riaditeľka.
Študenti z technickej školy riadne pracujú v zmluvných firmách
Zástupkyňa pre teoretické vyučovanie Daniela Kulíková zo Strednej odbornej školy technickej priblížila, že ich škola prešla na dištančnú formu výučby plynule a riadi sa platným rozvrhom: „Učitelia pracujú priamo zo školy. Prostredníctvom EduPage, e-mailov a Skype sprostredkúvajú nové učivo a zadávajú domáce úlohy. Najčastejšie využívajú dostupné výučbové videá, prezentácie, učebné texty a vlastné materiály.“
Triedni učitelia podľa jej slov kontaktujú žiakov a rodičov, prípadne poskytujú informácie ohľadom dištančnej výučby. „Čo sa týka praxe, žiaci zapojení do duálneho systému vzdelávania pracujú riadne v zmluvných firmách. Žiaci vykonávajúci odborný výcvik vo firmách pokračujú v nezmenenom režime s prihliadnutím na sprísnené hygienické opatrenia. Ostatní dostávajú úlohy dištančnou formou,“ doplnila Kulíková a dodala, že praktické zručnosti budú musieť dobehnúť po opätovnom návrate do školy.
Covid ovplyvnil prax v gastronómii
Riaditeľka Strednej odbornej školy obchodu a služieb Anna Zálešáková uviedla, že škola využíva EduPage na zasielanie materiálov od učiteľov a majstrov odbornej výchovy vo forme prezentácií, pracovných listov, textových materiálov, zvukových a obrazových materiálov, zadávanie úloh a projektov a zasielanie vypracovaných zadaní, pričom prostredníctvom EduPage bude prebiehať aj testovanie žiakov.
Okrem toho prebieha online vzdelávanie vybraných predmetov a hodín prostredníctvom aplikácie Microsoft Teams. Od 14. októbra pritom upravili rozvrh hodín, ktorý bude platiť počas dištančného vyučovania. Dištančne sa vyučujú všetky predmety, ktoré má daná trieda v školskom vzdelávacom programe a v rozvrhu. Všetky predmety okrem etickej a náboženskej výchovy sa klasifikujú.
Praktické vyučovanie sa na tejto škole realizuje formou odborného výcviku na vlastných pracoviskách školy a na pracoviskách u zamestnávateľov v systéme duálneho vzdelávania, resp. na základe zmluvy. „Škola má väčšinu odborov zameranú na gastronómiu, ktorá je pandémiou COVID-19 veľmi postihnutá. Vzhľadom na to, že niektoré prevádzky sú zatvorené, vo vlastných prevádzkach školy žiaci odborný výcvik skupinovou formou nemôžu vykonávať a v ostatných prevádzkach je činnosť obmedzená len na výdaj stravy, sme sa rozhodli realizovať odborný výcvik taktiež dištančnou formou prostredníctvom našich majstrov odbornej výchovy, ktorých máme v pracovnom pomere,“ priblížila Zálešáková.
Majstri odbornej výchovy teda podľa riaditeľky pracujú online formou so všetkými žiakmi počas odborného výcviku, teda aj s tými, ktorí ho mali vykonávať u zamestnávateľov: „Týmto spôsobom vieme zabezpečiť rovnakú úroveň sprostredkovania vedomosti a zručnosti všetkým žiakom školy v jednotlivých študijných alebo učebných odboroch.“
Riaditeľka dodala, že na realizáciu odborného výcviku dištančnou formou sa bude využívať projektová výučba, online príprava modelových situácií a projektových štúdií, simulácie činností, riešenie prípadových štúdií, tvorba potrebnej dokumentácie – kalkulačné listy, normovacie hárky, výkazy spotreby materiálu, tvorba krátkych videí, tvorba fotodokumentácie a pod. cez už spomínané platformy EduPage a Microsoft Teams.